artikel

Overnamegolf overspoelt logistieke dienstverleners: namen en verklaringen

Logistieke dienstverlening 16825

Overnames en fusies zijn van alle tijden. Maar dit jaar is het aantal in de logistieke dienstverlening flink gestegen. Ook in Nederland. Het zijn niet enkel kleine bedrijven die worden opgeslokt. Ook grote namen ontkomen niet aan de overnamegolf.

Overnamegolf overspoelt logistieke dienstverleners: namen en verklaringen

Ieder maand is het dit jaar wel raak. Niet vreemd, want wereldwijd werden in het eerste halfjaar in de sector transport en logistiek 123 fusies en overnames gerealiseerd. Dat is een stijging van bijna twintig procent  ten opzichte de tweede helft van 2018.

Dat blijkt uit cijfers van consultant PwC. De totale waarde van de fusies en overnames bedroeg 63,4 miljard dollar, zo blijkt uit een onderzoek van het consultancybureau.

Logistiek en wegvervoer hadden met 37 procent het grootste aandeel in de transacties. De oprukkende e-commerce speelt hierin een belangrijke rol, meent PwC. E-commerce betekent nieuwe kansen maar ook nieuwe, logistieke spelregels. De snelste en makkelijkste manier die spelregels eigen te maken is door te fuseren met een kundige partij of over te nemen.

Een goed voorbeeld hiervan is de overname van e-fulfilment spelers S&H door DSV medio vorig jaar. DSV is 100 procent eigenaar geworden van S&H. De e-fulfilment partij uit Moerdijk is volledig overgenomen door DSV en is nu actief onder de naam DSV Multi-Channel Fulfilment.

 

Zie ook
E-fulfilment zo doen wij dat: DSV Multi-Channel Fulfilment

 

Financiën logistieke dienstverleners

Naast de oprukkende e-commerce speelt geld een rol in het toenemend aantal overnames en fusies. Kees Verweij, van Buck Consultants: “Bedrijven hebben meer geld voor investeringen ter beschikking dan enkele jaren geleden. Er worden tegenwoordige robuuste omzetten gemaakt. Het is ook goedkoper om geld te lenen bij de bank. Dan wordt de overname van een concurrent natuurlijk aantrekkelijker.”

Toenemende eisen verladers

Een derde factor die het aantal overnames in de hand werkt, is het toenemende eisenpakket van verladers. Verweij: “Daar kun je als dienstverlener door schaalvergroting een antwoord op hebben.” Een andere verklaring is de opkomst van nieuwe spelers in de markt zoals Flexport of Uberfreight. “Daar moet je als dienstverlener ook op inspelen en een overname kan hierbij een deel van het antwoord zijn.”

Overnames en fusies toekomst

De vraag is of dit overnamegeweld in de logistieke sector de komende jaren zal aanhouden. Verweij: “Op de korte termijn wel. Ik verwacht in de komende twee jaar dat er nog wat overnames zullen plaatsvinden in de sector in Nederland. Er zal in ieder geval meer samengewerkt worden tussen dienstverleners en de ultieme vorm van samenwerken is toch wel een fusie, of bij meer ongelijke partijen een overname. Op de lange termijn is het veel meer koffiedik kijken, want de politiek-economische situatie in de wereld is zo onvoorspelbaar dat ik me niet aan uitspraken durf te wagen.”

 

 

 

januari

DSV Panalpina
DSV is ook de partij dit het overnamenieuws aanvoerde in 2019. Medio januari wordt bekend dat de Deense logistieke dienstverlener zijn zinnen heeft gezet op Panalpina. In april is het dan zo ver.

PostKogeko en Visbeen
Logistiek dienstverleners Visbeen en Post-Kogeko gaan voortaan samen verder onder de nieuwe bedrijfsnaam Daily Logistics Group. Beide familiebedrijven – gespecialiseerd in de transport van groente en fruit naar het Verenigd Koninkrijk – werkten al jaren samen binnen de joint-venture DailyFresh Logistics. Er is volgens beide logistiek dienstverleners een stevig fundament voor deze fusie die plaatsvindt op basis van gelijkwaardigheid.

Van Wanrooy
Transportbedrijf Van Wanrooy gaat voortaan verder onder een nieuwe bedrijfsnaam: FreightNed Warehousing uit Ridderkerk. De van drugshandel verdachte voormalig eigenaar Paul van W. is ontslagen. De nieuwe eigenaar FreightNed voert samen met twee leden van het zittende managementteam van Van Wanrooy, Mario Heeren en Eric van Laarhoven, leiding over het personeel, materieel en opslag.

Varekamp
Kloosterboer neemt afscheid van Varekamp Coldstores. Het  koelvrieshuis uit Poeldijk wordt overgenomen door Nowee Fresh Logistics Holding, het bedrijf van de huidige directeur van Varekamp.

Februari

Base Logistics
Een overname van kleiner omvang, maar voor beide partijen niet minder belangrijk is de deal tussen Base Logistics en SLS Benelux. Base Logistics in Moerdijk heeft branchegenoot SLS (Special Logistic Services) Benelux uit Breda overgenomen. Een overnamebedrag is niet bekendgemaakt. SLS is specialist in field service logistics en richt zich met name op serviceorganisaties binnen de Benelux.

Sandd
PostNL neemt concurrent Sandd over. De overname waardeert Sandd op een ondernemingswaarde van 130 miljoen euro. Bovenop dat bedrag betaalt PostNL nog eens tussen de 60 miljoen en 80 miljoen euro. PostNL neemt de circa 19.000 werknemers van Sandd over en 23 locaties van de onderneming.

Ceva
Medio februari wordt ook bekend dat CMA CGM Ceva inlijft. In april wordt de deal definitief. CMA CGM heeft nu ruim  97 procent van de aandelen in handen. Voorheen was dat al 33 procent.

Maart

Peter Appel slaat in maart een grote slag. De logistieke dienstverlener uit Noord-Holland bereikte een akkoord bereikt met Kuehne+Nagel. Peter Appel neemt het transport over van FMCG.  Het gaat om het nationaal transport van FMCG in de vestigingen Veghel, Tiel en Utrecht.

 

Lees ook het grote interview met Peter Appel
Peter Appel stuurt volledig op wegtransport

 

April

Vos Transport neemt het failliet verklaarde familiebedrijf Claessens over. Claessens is gespecialiseerd in het transport van zowel complete als deelladingen. Belangrijkste afzetgebied is Benelux en Duitsland. Dit sluit naadloos aan bij de activiteiten van de vestiging van Vos Limburg.

Panalpina
Het Deense bedrijf DSV neemt definitief Panalpina over. DSV betaalt voor deze mega-overname een bedrag van 4,6 miljard Zwitserse frank (4,1 miljard euro). Met de deal wordt DSV volgens eigen zeggen de op vier na grootste logistiek dienstverlener ter wereld. De Denen moeten DHL, Kuehne + Nagel en DB Schenker nog voor zich dulden.

TomTom Telematics
Geen logistieke dienstverlener, maar wel actief in de sector is TomTom. Bridgestone Europe, een dochteronderneming van de grootste banden- en rubberonderneming ter wereld, lijfde definitief TomTom Telematics in. Bridgewstone betaalt 910 miljoen euro voor het bedrijf.

 

 

 

Download whitepaper + poster

Lees meer over de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2019 in de whitepaper met daarin:

  • Alles over de totstandkoming van de jaarlijkse lijst
  • De analyse van de belangrijkste veranderingen
  • Een infographic van de resultaten van het marktonderzoek
  • De Top 25 uitgelicht: Waarom zijn deze 25 bedrijven de grootste?
  • Als bijlage de online download van de poster met de mogelijkheid om een papieren exemplaar aan te vragen

 

 

 

 

Mei

C.H. Robinson neemt Dema Service over. Dema Service is een logistieke dienstverlener uit Italië. Dema Service is een privaat logistiek bedrijf dat wegvervoersdiensten in Europa aanbiedt. Het bedrijf heeft haar hoofdkwartier in Pescara, Italië, bestaat uit ongeveer 100 werknemers en heeft drie kantoren in Italië, Polen en Tsjechië. Dit is de tweede Europese overname van C.H. Robinson in 2019. Het bedrijf nam eerder Space Cargo over; dat zorgde voor de uitbreiding van C.H. Robinson in Spanje en Colombia.

Juni

Belgische transportgigant neemt Gebr. Hoefnagels uit Weert over. Met deze overname wordt de vloot van H.Essers, met hoofdzetel in Genk (Belgisch Limburg), fors uitgebreid naar 389 trucks en 869 trailers. Hoefnagels – met vestigingen in Weert en Asten (Noord-Brabant), is vooral gespecialiseerd in de logistieke dienstverlening voor de bouw- en industriesector met specialisaties op gebied van exceptioneel transport en bouwmaterialen.

Juli

Logistieke dienstverlener E. van Wijk Group heeft per 1 juli 2019 de Twentepoort Groep uit Wierden overgenomen. Tot de overname behoren Twentepoort Logistiek, Cargorilla Logistics, Twentrex en TwenPack. Met de overname van Twentepoort Groep wil de E. van Wijk Group, nummer 95 in Top 100 Logistieke dienstverleners, haar logistieke dienstverlening naar Centraal- en Oost-Europa verder uitbreiden.

De Winter Logistics

Logistieke dienstverlener De Winter Logistics neemt per 15 juli alle activiteiten over van De Bloementaxi uit Honselersdijk. Met de inzet van de Bloementaxi, kan De Winter nu ook op kleiner bestelniveau logistieke diensten aanbieden aan haar klanten.

Peter Appel

De failliet verklaarde logistiek dienstverlener 2W Logistiek is overgenomen door Peter Appel Transport. Het bedrijf uit Middenmeer neemt met onmiddellijke ingang alle activiteiten over van de specialist in foodservice en foodretail logistiek uit het Zeeuwse Kapelle die begin juli failliet werd verklaard.

Netlog op overnamepad
Op de laatste dag van juli werd bekend dat de Turkse logistieke gigant Netlog zint op overnames in Europa en Nederland. Netlog  opgericht in 2004 nam In 2014 samen met het Belgische Belspeed het Nederlandse TNT Fashion over. Dat werd omgedoopt tot Bleckmann, de huidige nummer 11 in de Top 100 Logistiek Dienstverleners.

Reageer op dit artikel