nieuws

Peter Appel stuurt volledig op wegtransport

Distributie 19074

Peter Appel Transport heeft één kernactiviteit: transporten uitvoeren voor grote supermarktketens en foodservicebedrijven. Dat heeft het bedrijf een bijzondere positie opgeleverd in een sterk concurrerende markt. “Zo kunnen we blijven investeren in nieuwe voertuigtechnologie en ICT.”

Peter Appel stuurt volledig op wegtransport
Peter Appel

De overname, per 1 april, van de transportactiviteiten van Kuehne+Nagel voor de foodretailsector past uitstekend in een strategie, waarop Peter Appel tien jaar geleden voor koos. De transportondernemer – vorig jaar nr. 27 in de Top 100 lijst – wil niet een logistieke dienstverlener zijn, die er ook nog een stukje wegvervoer naast doet.
“Transport en warehousing zijn twee verschillende disciplines. Dat heb ik destijds geleerd bij Salvesen. Geld wordt vaak verdiend met warehousing – daar is immers in geïnvesteerd – en transport hangt er maar een beetje bij. Dat maakt het transportbedrijf  tot een cost center in plaats van een profit center. Bij ons is dat dus niet zo”, zegt Appel. Hij kan met zijn bedrijf alle tijd en aandacht geven aan het optimaliseren van het wegvervoer en daar ook nadrukkelijk in investeren.“De recente overname helpt ons om de bezettingsgraad omhoog te krijgen, leegrijden te voorkomen en chauffeurs beter in te zetten.” In een uitgebreid interview in Logistiek Magazine van deze maand legt hij uit waar hij kansen ziet en bedreigingen.

Wat biedt de overname van K+N?

“We werken al langer voor dit bedrijf, dat zich juist wel voornamelijk richt op warehousing en afscheid wil nemen van het transportdeel. Het mooie is dat dit echt een toevoeging is van wat wij al doen. K+N doet namelijk veel transport voor fabrikanten richting de dc’s van retailers. Dat pakken we nu op, omdat ons materieel daar goed bij past en we de auto’s dus beter kunnen benutten. Zo leveren we extra functie in de netwerkdistributie binnen deze sector. We hebben 130 mensen overgenomen en 70 voertuigen. De locaties in Veghel, Utrecht en Tiel blijven gewoon bestaan.”

In 2000 ben je met dit bedrijf begonnen – wat was het idee?

“Ik zag om mij heen bij de leden van The Greenery, de kwekers, dat bedrijven die dezelfde producten leveren, zoals tomaten en komkommers, soms wel en soms niet succesvolle ondernemers waren. Hoe komt dat? Wat maakt dan het verschil? Dat hield me bezig. Hetzelfde zie je terug in de transportsector. Mijn ervaring bij Salvesen was, dat in mijn functie de focus heel vaak intern is gericht was. In mijn rol was ik niet bezig met de markt bijvoorbeeld, niet met de buitenwereld. Dat is toch waar het om draait en wat we hebben opgebouwd naderhand; een transportbedrijf dat zich nadrukkelijk richt op een specifieke functie voor een bepaalde groep klanten.”

Het moet vooral veilig

Transport hoeft niet snel, wel goed en veilig. Vanuit die gedachte werkt Peter Appel aan een strak veiligheidsbeleid. Recent kwam daar een Volvo Safety FH-Truck bij met een speciaal veiligheidspakket om daar ervaring mee op te doen. Vorig jaar sloot Peter Appel een safety deal met Kruidvat. De afspraak daarbij is onder andere, dat de chauffeur de vrijheid heeft om op de ‘virtuele noodknop’ te drukken, bijvoorbeeld als de weercode rood wordt afgegeven.

De meeste vervoerders willen meer…

“Ja, wij dus niet. Misschien zijn we de uitzondering, die de regel bevestigt dat je klanten moet bedienen met meer dan alleen transport. De foodretailers hebben behoefte aan transportdiensten. Onze volledige aandacht gaat uit naar die vrachtauto en de organisatie er achter. Daar richten we onze innovaties op en onze data analyses. Ik denk niet dat we een groei hadden kunnen realiseren, zoals we hebben gedaan als we op twee paarden hadden gewed. Maar dat heeft vooral te maken met de markt. Veel supermarktketens zijn samen gegaan of overgenomen, distributiecentra zijn gecentraliseerd. Daar kwam een enorme behoefte naar schaalvergroting uit voort. Wij waren in staat om daar in mee gaan, omdat we ons puur hebben gefocust op transport. Zo konden we bijvoorbeeld een landelijke dekking realiseren.”

Luister ook naar de podcast over markttrends en ketensamenwerking waaraan Peter Appel deelnam 

Pilot met Albert Heijn over stadslogistiek

Peter Appel is als logistiek dienstverlener aangehaakt bij een pilot om elektrisch transport naar de winkels in de regio Amsterdam. “Samen met onder andere Albert Heijn en DAF zijn we om de tafel gaan zitten voor een pilot op het gebied van elektrisch vervoer naar winkels in Amsterdam. Gezamenlijk, ook met andere vervoerders, pakken we dat op. Want dergelijke innovaties kun je als transportbedrijf niet in je eentje niet realiseren.”

 

Over de ervaring met elektrisch rijden is Appel niet louter positief. Er is nog een lange weg te gaan, volgens de vervoerder, die er op rekent dat de overheid zich voor lange tijd wil committeren. “De kilometers die we elektrisch rijden zijn hele dure kilometers. En het effect in de vorm van CO2 reductie is heel beperkt, omdat het om weinig kilometers gaat. En hoe vervuilend is die Euro 6 motor nou eigenlijk? Ik heb de antwoorden niet, maar ik vind wel dat we daar met alle belanghebbenden een eerlijk discussie over moeten voeren. Dat neemt niet weg, dat ik opnieuw dezelfde keuzes zou maken als destijds, want ik vind dat we voorop moeten lopen, juist omdat we ons positioneren als de specialist in het bevoorraden van winkels. En we leren er van, maar eerlijk gezegd we betalen ook veel leergeld.”

Lees het complete interview in de mei-uitgave van Logistiek

 

Reageer op dit artikel