nieuws

Nederlandse e-commerce stijgt naar 25,7 miljard

Supply chain 542

De e-commerce omzet is het eerste kwartaal gestegen naar 6,5 miljard euro, een toename van acht procent ten opzichte van een jaar eerder. De jaaromzet groeit met hetzelfde percentage is de verwachting. Dat betekent dat e-commerceomzet in Nederland uitkomt op 25,7 miljard euro.

Nederlandse e-commerce stijgt naar 25,7 miljard

Het eerste kwartaal van dit jaar werd 61,2 miljoen online aankopen gedaan. Dat is een stijging van 8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Grootste e-commerce kanalen

E-commerce uitgaven aan producten steeg met 11 procent nog harder. In totaal werd er de eerste drie maanden voor 3,4 miljard euro aan producten aangeschaft online. Die stijging wordt vooral gestuwd door de online bestedingen in Food/Nearfood en Home & Garden, inmiddels de twee grootste segmenten binnen de online bestedingen en het aantal aankopen.

 

e-commerce-infographic

 

E-commerce omzet aan diensten steeg met 4 procent naar 3,1 miljard euro. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL

 

E-fulfilment: dit is het dit zijn de feiten


E-fulfilment. Wie zijn de spelers, waar liggen de grootste uitdagingen en hoe kun je die aanpakken? Analyse, achtergrond en praktische oplossingen over misschien wel de snelst groeiende tak in de logistieke sector.

Zo staat het ervoor >>>

 

 

Sterke groei verwacht voor heel 2019

Naar verwachting groeien de online bestedingen door Nederlandse consumenten in 2019 in totaal met 8% naar € 25,7 miljard. Ook het aantal online aankopen zal stijgen. Verwacht wordt dat Nederlandse consumenten zo’n 262 miljoen online aankopen zullen doen dit jaar (+8%).

Meer online aankopen via smartphone

In de eerste drie maanden van 2019 is 20% van de online aankopen via de mobiele telefoon gegaan, tegenover 14% in Q1 2018. Daarnaast is het aantal online kopers dat via een smartphone koopt ook gegroeid: waar in Q1 2018 30% van alle online kopers een aankoop via een smartphone deed, is dat dit jaar doorgegroeid naar 37%. Aan de andere kant is het aandeel van online aankopen via een desktop gedaald, van 34% naar 31%. Het populairste device blijft de laptop, aangezien ongeveer de helft van de online kopers daarop een online aankoop heeft gedaan.

 

Reageer op dit artikel