nieuws

Uber Freight maakt Europees debuut, om te beginnen in Nederland

Distributie 7745

Uber introduceert de Freight-app in Nederland. De dienst waarmee vrachtwagenchauffeurs en opdrachtgevers aan elkaar worden gekoppeld is al twee jaar actief in de Verenigde Staten en komt nu naar Europa. Nederland is het eerste Europese land waar Uber de vrachtmarkt op gaat. Dat gaat het bedrijf, dat vooral bekend is van de gelijknamige taxi-app en maaltijdbezorgdienst Uber Eats, de komende tijd uitrollen.

Uber Freight maakt Europees debuut, om te beginnen in Nederland

Uber stelt woensdag in een verklaring en in een FAQ dat Freight het voor Europese bedrijven makkelijker te maken om een vervoerder te vinden. Bovendien hoeft niet over de prijs onderhandeld te worden en kan via de app continu in de gaten worden gehouden waar de lading zich bevindt. Voor vervoerders zou het gemakkelijker zijn om nieuwe opdrachten te vinden en zou de betaling snel geregeld worden.

 

 

Europese transportmarkt: ruim 350 miljard euro

Uber benadrukt dat niet alleen kleine zelfstandigen, maar vervoerders van alle maten Uber Freight kunnen gebruiken. Volgens het Amerikaanse bedrijf heeft de Europese vervoersmarkt een waarde van ruim 350 miljard euro. Bovendien wordt – zoals langere tijd al bekend is – 21 procent van alle vrachtwagenkilometers zonder vracht afgelegd en is er een nijpend tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Uber denkt de transportmarkt efficiënter te kunnen maken. Het bedrijf zegt zich aan alle Nederlandse en Europese wetten en regels te gaan houden.

 

Lees ook:

Deeleconomie ‘grote kans’ voor logistiek

 

Verschillen tussen Freight en taxidienst

Het bedrijf stelt verder door internationale verladers, die zowel in de VS als in Europa actief zijn, te zijn aangespoord de app in Europa te lanceren. De Freight-app lijkt op die van de taxidienst van Uber, maar heeft enkele belangrijke verschillen, meldt het Financieele Dagblad (FD). Zo kan een bedrijf al dagen van te voren opdrachten boeken. De vervoerder kiest zelf de lading, en krijgt dus niet een rit toegewezen zoals dat bij de taxidienst gaat.

 

Lees ook:

Uber Freight gelooft in zijn aanpak: Q&A met Uber Freight directeur

 

 

Aparte prijsafspraken met verladers

Ook is volgens het FD het prijsmodel wat anders: zo verdwijnt bij de taxidienst volgens ingewijden rond 25 procent van de ritprijs naar Uber. Bij de vrachtdienst maakt het bedrijf via de app aparte prijsafspraken met de verlader en de vervoerder, en houdt het verschil. Uber heeft niet bekend gemaakt hoeveel chauffeurs en bedrijven al hebben toegezegd van de dienst gebruik te gaan maken.

TLN: ‘Komst Uber heeft flinke impact’

TLN zegt tegen de zakenkrant dat de komst van Uber Freight ‘een flinke impact kan hebben op de sector.’ “Niet iedereen is geschikt om vrachtwagenchauffeur te zijn. Je moet op tijd rijden, netjes met lading omgaan. Nu kun je vast vervoerders recenseren, maar we hebben in de taxibranche gezien dat dit niet de garantie geeft die je wil”, zegt een woordvoerder van de organisatie.

‘Race naar de bodem dreigt’

TLN vreest daarnaast dat de prijzen verder onder druk komen. De ‘race naar de bodem’ zou hiermee harder kunnen gaan. Wel ziet de organisatie een gedeeld belang: Nederlandse vervoerders rijden internationaal naar schatting 23 procent van de kilometers ‘leeg’ en daar zou de app wat aan kunnen verbeteren.

Uber: ‘Rotterdam belangrijke transporthub’

Uber zegt in het FD in Nederland te starten omdat het Europese hoofdkantoor in Amsterdam is gevestigd. Ook is Nederland met Rotterdam een belangrijke transporthub, zegt Bill Driegert, hoofd operations bij Uber Freight. Het is de bedoeling dat de dienst direct geschikt is voor internationaal transport. Driegert: “Als een Nederlandse chauffeur naar Italië moet zullen de verladers ons helpen om een vracht te vinden voor de terugweg. Ook al is onze app nog niet gelanceerd in Italië.”

Verladers niet zomaar in zee met Uber

Waar Uber wel eens problemen mee kan krijgen is dat verladers niet zomaar met partijen in zee gaan die men niet goed kent. Uber stelt bijvoorbeeld weinig voorwaarden aan deelname bij Freight. Er wordt ook niet naar verzekeringspapieren gevraagd.

Uber heeft concurrentie in Nederland

In Nederland zal Uber moeten concurreren met tal van soortgelijke disruptieve initiatieven die de afgelopen jaren zijn gelanceerd en die allemaal het uitgangspunt hanteren dat zij vracht en vervoer op een eenvoudige manier bij elkaar willen brengen. Denk aan: JustCargo, Cheapcargo, Airhunters, Loadfox, Popupfleet, Desitrans en Quicargo.

Lees ook: Sjansen met de tinders van de transport

Reageer op dit artikel