artikel

E-fulfilment: dit is het dit zijn de feiten

Supply chain 1993

E-fulfilment. Misschien wel de snelst groeiende tak in de logistieke sector. Pure players en logistieke dienstverleners doen er alles aan om zich te profileren. Aan innovatie en overnames geen gebrek. Uitdagingen zijn er ook.

E-fulfilment: dit is het dit zijn de feiten

Op deze pagina lees je alles over e-fulfilment. Wie zijn de spelers,  waar liggen de grootste uitdagingen en hoe kun je die aanpakken? Analyse, achtergrond en praktische oplossingen over misschien wel de snelst groeiende tak in de logistieke sector.

 

Wat is e-fulfilment

E-fulfilment is de volledige afhandeling van orders van webshops. e-fulfilment bedrijven dragen zorg voor de afhandeling van de orders die webshops binnenkrijgen. Webshops hebben het complete proces (ontvangst van goederen tot verzending) uitbesteed aan een e-fulfilmentbedrijf. Echter de omvang van de diensten die de e-fulfilmentbedrijven aanbieden verschillen. 

Een andere naam die ook wordt gebruikt voor de logistiek achter de e-commerce is e-logistics. Een business dat nieuw is en vaak wordt onderschat. Startende webshops zijn niet de enige bedrijven die e-logistics nogal eens onderschatten. Ook grotere ondernemers die e-commerce zien als een interessant extra afzetkanaal, willen zich nog wel eens verslikken in de logistieke afhandeling van online verkopen. En andersom kan e-logistics leiden tot organisatorische consequenties. Bijvoorbeeld voor de inrichting van de processen, de besturing en personeel en organisatie.   

Terug naar boven

e-fulfilment dsv-SH

Hoe ziet de e-fulfilment markt er uit?

E-commerce is booming en de logistiek verandert mee. Slimme entrepreneurs zien echter nog genoeg kansen om met succes in te breken in de alsmaar groeiende e-commerce markt. 
De tijd dat online enkel het speelveld was van jonge, snelle, slimme ondernemers is allang voorbij. Online retailing is omarmd door de gehele maatschappij en dus ook e-fulfilment door de logistieke sector. Grote logistieke dienstverleners zien e-commerce als een belangrijk omzetkanaal en investeren. XPO, DHL en UPS bouwen een eigen imperium op. DSV vergroot zijn aandeel door overnames.  

Oprukkende platforms

Grote platformen zoals bol.com , die ook de e-fulfilment voort andere webshops verzorgen,  staan ook niet stil. Sterker nog: e-fulfilment wordt steeds belangrijker voor deze bedrijven. Bol.com is volgens directeur Huub Vermeulen binnen twee jaar primair een handelsplatform voor derden en geen pure webwinkel. En nee de concurrentie komt niet enkel van bol.com. Grote internationale platformen komen er aan. Zalando wil de Spotify van de fashion worden. 

Terug naar boven

efulfilmentWie zijn de e-fulfilment spelers?

Pure players, logistieke dienstverleners en nieuwkomers. Het aantal e-fulfilment spelers is de laatste jaren flink gegroeid. Iedereen probeert een graantje mee te pikken van de booming e-commerce business. Het voordeel is dat de keuze in het aantal e-fulfilment spelers flink is vergroot.
Wie zijn de e-fulfilment spelers in Nederland, welk specialisme hebben ze, waar zijn ze gevestigd en welke diensten bieden ze aan? Logistiek heeft de spelers in kaart gebracht.

Zo kies je de juiste e-fulfilment speler

De kunst is de juiste e-fulfilment speler te kiezen voor jouw business. Maar hoe doe je dat? Keuzestress is niet nodig, opletten en slim rekenen wel. Allereerst is het slim je product goed in beeld te hebben. Wat verhandel je en behoeft de logistiek een specialistische partij of kan dat ook door een allround fulfilmentbedrijf worden gedaan?

Terug naar boven

Hoe overleef je in e-fulfilment? Kansen en bedreigingen

Positionering wordt meer en meer cruciaal voor e-fulfilment bedrijven. Als je wilt overleven zal je je als fulfilment partij op een niche moeten richten of een specialisatie aanmeten. Automatisering/robotisering om daarmee de meest efficiënte partij te worden is een andere strategie.

Veruit de meerderheid van de e-fulfilmentbedrijven in het e-fulfilment overzicht van Logistiek bestempelt automatisering/robotisering dan ook als: noodzakelijk, kansrijk of een must. Argumenten die worden gegeven zijn: groei, ergonomie, arbeidskrapte.

 

 

 

 

 

e-fulfilment montapackingActive Ants kiest investeert fors in robotisering via het Autostore systeem. Sterker nog: de e-fulfilmentpartij heeft het grootste Autostore systeem in de Benelux.
PostNL investeert eveneens in Autostore. PostNL heeft grotendeels zijn e-fulfilment dc in Houten geautomatiseerd met het systeem van het Noorse bedrijf Hatteland.
Montapacking kiest voor een ‘meer flexibel’ systeem. Het e-fulfilment bedrijf schaft de komende jaren honderden autonoom rijdende robots aan voor zijn magazijnen.

De e-fulfilment bedrijven stellen zich zo breed mogelijk op en claimen veelal allround te zijn. Allround zijn betekent immers ook in potentie meer volume. Volume dat essentieel is om te kunnen groeien en automatiseren. Een gevaar kan zijn: gebrek aan onderscheidend vermogen. Robert van Kalsbeek van The Next Practise ziet vooral kansen in service zoals het aanbieden van een goede retourservice, montage, of het kunnen passen van kleding.  Logistieke dienstverleners vandaag de dag denken nog teveel in producten. Ze zijn te afwachtend is, maar het is nog niet te laat.”

Terug naar boven

Overnames

Een andere trend om je toekomst als bedrijf veilig te stellen is een overname. De afgelopen tijdwerden diverse grote pure players ingelijfd door dienstverleners van naam.  Een winwin situatie voor alle partijen, blijkt uit de reacties. Voor de e-fulfilment partijen kans om te kunnen investeren en dus groeien, voor de nieuwe eigenaren de kans om een steviger voet aan de grond te krijgen in e-fulfilment of een bepaalde tak binnen e-commerce.

 

Collegereeks E-Logistics 
Nyenrode Business Universiteit organiseert een Collegereeks E-logistics voor ondernemers met webshop-logistieke ambities en logistieke bedrijven die hun E-logistieke processen willen verbeteren en inrichten. Download de brochure. 

 

Met name het Belgische bpost timmerde hard aan de weg de laatste tijd.  De Belgische pakketbezorger nam in korte tijd Leen Menken en Active Ants over. Montapacking nam in 2018 concullega De Brink over.  Eind 2018 sloeg DSV zijn slag. De Deense logistieke dienstverlener lijfde de Nederlandse  e-fulfilmentspeler S&H in.  

Kennis is een ander belangrijk thema waarmee e-fulfilment bedrijven zich kunnen onderscheiden; nu en in de toekomst. De e-fulfilment sector moet meer volwassen worden, meent, e-Fulfilment Hub, het collectief van ondernemers, overheden en onderwijsinstellingen uit de regio Venlo  en Fontys Hogescholen. E-fulfilment Hub heeft daarom het maturity model gelanceerd

Terug naar boven

Crossborder

De omzet van webshops groeit razendsnel. Op één terrein laten veel webwinkels echter nog kansen liggen: crossborder verkopen. Wie met zijn webshop effectief grensoverschrijdend wil verkopen, doet er goed aan om de handen ineen te slaan met e-fulfilmentbedrijven. Waarom is goede crossborder logistics – logistiek kan immers een grote onderscheidende factor zijn – zo belangrijk bij e-commerce? Waarop moet je letten bij het vermijden van valkuilen?

Terug naar boven

Retouren

Een andere grote uitdaging is de reductie van retouren. Retouren zijn nog steeds een groot struikelblok. De grote stromen en de kosten die er mee gepaard zijn blijven een bron van zorg en uitdaging voor retailers en e-fulfilment business. Oplossingen en kansen zijn er ook. Denk aan slimme platforms en softwaresystemen.

Warehousing

E-fulfilment. Hoe integreer je de snelst groeiende omzettak e-commerce in je bestaande logistieke business? Of moet je het juist loskoppelen. Een eenduidige oplossing is niet voorhanden. Zo blijkt uit de e-fulfilment aanpak van grote retailers in Nederland.

Terug naar boven

Reageer op dit artikel