artikel

Elektrische bakfiets: hip en trending, maar vooral duurzaam op de last mile

Distributie 1033

Onder logistiek dienstverleners, pakketbezorgers, e-commcerce bedrijven en servicemonteurs wordt de inzet van elektrische vrachtfietsen in binnensteden hip en trending en ook nog eens CO2-neutraal, ondanks dat er de nodige praktische problemen aan kleven. Desalniettemin blijkt uit onderzoek van de universiteit van Washington dat inzet van deze fietsen kostenefficiënter is dan een bestelauto, mits de afstand tussen een dc en een binnenstad niet te groot is en er relatief weinig pakketten per stop moeten worden afgegeven. Vier kansrijke bakfiets-initiatieven op de last mile in onder andere de steden Amsterdam, Zwolle, Utrecht en Eindhoven.

Elektrische bakfiets: hip en trending, maar vooral duurzaam op de last mile

1) Red Je pakketje: duurzame same day delivery met vrachtfiets

Red je Pakketje heeft onlangs samen met Fietskoeriers.nl een succesvolle pilot afgerond voor same day pakketbezorging met elektrische fietsen in binnensteden. Voor de start-up is dit een eerste stap in de richting om volledig duurzaam op dezelfde dag te kunnen leveren. Voor de eerste pilot koos Red je Pakketje voor een van de drukste plekken van Nederland: de binnenstad van Amsterdam. En de pilot is geslaagd. Zo lag de stopdichtheid gemiddeld volgens de pakketbezorger hoger dan bij bezorging per bestelbus. De route werd ook sneller afgelegd, zo meldt de pakketbezorger. “Het is onze ambitie om Same Day volledig duurzaam aan te bieden. Tussen steden en dorpen willen we rijden met elektrische bussen. De elektrische bakfiets zetten we in bij bezorging in de drukkere binnensteden. Met deze pilot zetten we een belangrijke stap in onze transitie van CO2-compensatie naar CO2-vermindering”, zegt Tijs van Driel, COO van Red je Pakketje. Het bedrijf werkt op dit moment volgens eigen zeggen aan het verder verbeteren van bezorging per bakfiets. Tegelijkertijd onderzoekt de pakketbezorger hoe de verduurzaming nog meer kan worden versneld.

 

Lees ook:

‘Vrachtfiets pas lonend bij korte ritten’

 

2) Teamtrans en fietskoeriers samen in last mile

Teamtrans en (wederom) Fietskoeriers.nl breiden een geslaagde proef in Zwolle landelijk uit. Vrachtauto’s brengen pakketten voor een binnenstad naar een depot aan de stadsrand en fietskoeriers distribueren die in de stad zelf. Teamtrans is een samenwerkingsverband van logistiek dienstverleners die in fijnmazige stadsdistributie zijn gespecialiseerd. Vooraanstaand deelnemer is Tielbeke, gevestigd in Zwolle en
Lemelerveld. Deze logistiek dienstverlener begon in de Overijsselse hoofdstad in samenwerking met Fietskoeriers.nl, een geslaagde proef met fietsvervoer om de ‘last mile’ van het transport in een deel van de gevallen niet met vrachtwagens, maar door fietskoeriers te laten uitvoeren. De truck hoeft de stad niet in met kleine zendingen die over veel adressen moeten worden verspreid. De fiets kan die adressen vaak sneller bereiken, bespaart op de uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen en kan per gereden kilometer toch een hoge ‘dropdichtheid’ realiseren. De pilot in Zwolle krijgt een vervolg en wordt de aankomende maanden landelijk opgeschaald, waardoor de twee landelijke logistieke netwerken van Teamtrans en Fietskoeriers.nl aan elkaar geknoopt worden.

 

Lees ook:

Fietskoerier als last mile: initiatieven in binnen- en buitenland

 

3) Coolblue: bakfietsen in alle groten steden van Nederland

Coolblue kan uiteraard niet achterblijven, nu de populariteit van vrachtfietsen sterk groeit. Vorig jaar maart startte de webwinkel van Pieter Zwart met de inzet van bakfietsen onder de naam CoolblueFietst. Begonnen is met leveren van kleine pakketjes in Eindhoven en Den Haag. Niet zonder reden, want daar zijn de ‘stenen winkels’ van de webwinkel gevestigd. Afgelopen februari is daar ook Tilburg aan toegevoegd, waar inmiddels ook een winkel is geopend. Op dit moment zet Coolblue 35 bakfietsen in die in acht grote steden pakketjes rondbrengen. Een woordvoerder zei recent in het Financieele Dagblad (FD) dat zestig procent van de kleine bestellingen in de grote steden met de elektrische bakfiets worden afgeleverd. Volgens eigen zeggen was de webwinkel het eerste grote e-commercebedrijf in Europa dat ervoor kiest om kleine pakketjes zelf per fiets te bezorgen. Coolblue belooft aan klanten die gebruikmaken van de bakfiets service dat hun bestelling de volgende dag in een tijdvak van een uur wordt geleverd. Een kwartier van tevoren ontvangen ze een sms met het exacte tijdstip van bezorging. De grote ambitie om de fietsbezorging verder uit te breiden in Nederland, brengt wel met zich mee dat Coolblue naarstig op zoek is naar minstens 250 zogeheten Pakketverzorgers. Wie van pakketjes en van fietsen houdt, wordt opgeroepen om bij Coolblue te solliciteren.

 

Lees ook:

“Bestelauto’s zijn een noodzakelijk kwaad”

 

4) Servicemonteurs stappen in Utrecht op de e-bakfiets

Onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam wijst uit dat van alle (vaak diesel) bestelauto’s in een binnenstad 25 procent wordt bestuurd door servicemonteurs, die onderhoud, montage en reparatiewerkzaamheden doen. Steden gaan dit verkeer – mede onder druk van het Klimaatakkoord – aan banden leggen door een levering met een bestelauto op te schroeven tot al gauw 50 euro. Een enorme kans, dacht Elza van Genderen van CityServiceBike. Monteurs parkeren hun bedrijfsbus aan de rand van de stad, hevelen hun materiaal over in een elektrische bakfiets van CityServiceBike, om vervolgens naar de klant te fietsen. Coca-Cola, Douwe Egberts, KPN en Stedin gingen twee jaar geleden met haar in zee om een pilot te draaien met vrachtfietsen in Utrecht. Na een veelbelovende start is het nu even stil rond CityServiceBike. “We hebben nu geen nieuwe projecten lopen”, zei Van Genderen onlangs in het FD. Reden hiervoor is dat bedrijven volgens de initiatiefneemster van CityServiceBike anders zijn gaan nadenken over hun logistiek en planning. “Dat kost tijd. Ook zijn bedrijven er nog niet over uit of ze zélf een fietsenpark moeten opbouwen of dat ze dat moeten uitbesteden. Dit jaar wordt het erop of eronder voor ons”, aldus Van Genderen.

Lees ook: Groei e-cargobikes: kans of bedreiging voor steden

Reageer op dit artikel