artikel

E-commerce booming: de logistieke uitdagingen nemen ook toe

Supply chain 2570

E-commerce is al jaren bezig met een onstuitbare opmars; ook in de logistiek. 2019 is geen uitzondering. Ook dit jaar worden recordomzetten weer gebroken is de verwachting. Het aantal bestelde producten online zal hoger zijn dan in het recordjaar 2018. E-commerce is dan ook een belangrijke motor voor de logistieke sector geworden en vice versa. Maar sterke groeicijfers betekent ook nieuwe eisen en uitdagingen voor de e-fulfilment; onder meer op het gebied van duurzaamheid, klantverwachtingen en leefbaarheid. En wat te denken van de stroom aan retouren, crossborder en de oprukkende platforms.

E-commerce booming: de logistieke uitdagingen nemen ook toe

De e-commerce groei houdt maar niet op. Toch moeten webshops en de logistiek achter deze booming business zich zorgen maken. Waarom? Omdat bedrijven als Zalando, Amazon en bol.com terrein winnen. De platforms krijgen meer en meer macht. “Nederland staat aan de vooravond van een nieuwe strijd in online retail, nu internationale platformen ons land naderen.” Dat stelt Dirk Mulder Sector Banker ING Trade & Retail. Hij baseert zijn uitspraak op het onderzoek ‘Nieuwe strijd staat voor de deur in online retail’ van het ING Economisch Bureau; een rapport over de impact van platformisering in online non-food retail.

Nederlandse consumenten zijn meer bereid zich meer zich te binden aan vaste online aanbieders met een breed assortiment. Hoewel online retail in Nederland nog relatief gefragmenteerd is, gaat dat snel veranderen. In 2025 zullen in Nederland één a twee platformen de markt domineren. Zij kunnen naar schatting zo’n 30 procent tot 40 procent van het online retail-segment veroveren. Een meerderheid van de online shopper (55%) kiest voor shoppen bij een vaste vertrouwde webshop, ook als deze niet altijd de goedkoopste is. Indien mogelijk zou zelfs 40 procent van de respondenten alle non-food aankopen willen doen bij één winkel. Consumenten zijn dus bereid zich te binden. Daar profiteren grote online retail platformen van zoals Amazon en bol.com

Platformisering

Platforms winnen niet alleen terrein, ze breiden hun diensten ook uit met logistieke activiteiten. Een van die partijen is Ebay. Het marktplaatsplatform komt in 2020 met een eigen e-fulfilment service. Het zogenoemde Managed Delivery stelt verkopers in staat om via het e-fulfilment platform bestellingen op te slaan, in te pakken en af te leveren via een netwerk van vooraf goedgekeurde externe partijen. De nieuwe e-fulfilment dienst stelt verkopers in staat voorraden dichter bij kopers op te slaan in strategisch gelegen magazijnen in het hele land. Deze aanpak moet de levertijd verkorten en de verzendkosten verlagen. In eerste instantie wordt de service in de Verenigde Staten uitgerold.

 

e-commerce

 

Andere platforms

De aanpak van eBay is niet uniek. Verre van. Amazon – van oorsprong een webwinkel – vervoert zelf al meer van zijn eigen bestellingen dan de grote koeriersdiensten UPS en FedEx bij elkaar (ook in de Verenigde Staten). Het bedrijf beschikt over een eigen vloot aan vrachtvliegtuigen, maar experimenteert ook volop met bijvoorbeeld drones. Ebay verkiest, in tegenstelling tot Amazon dat zijn logistieke apparaat juist flink uitbreidt, niet voor eigen dc’s of eigen transport. Samenwerken met logistieke partners is de aanpak van het e-commerce bedrijf.

 

Lees ook
Bol.com laat Amazon ver achter zich; maar hoe lang nog?

 

e-commerce e-fulfilmentPatrick Kerssemakers, voorheen werkzaam bij Fonq, nu investeerder in startup bedrijven, noemt de platformisering trend de grootste bedreiging voor kleinere webwinkels, die zich niet kunnen veroorloven om zelf de fulfilment ter hand te nemen. “Ze gaan het heel lastig krijgen, tenzij ze producten of services kunnen leveren waar de grote partijen als Amazon, bol.com, Zalando en Coolblue van afblijven.” In een gesprek met 7DTV.nl merkt hij op dat retail e-commerce eigenlijk een heel dom business model is. Er zijn in zijn ogen veel te veel schakels: een producent in Azië, een groothandelsbedrijf, de webwinkel zelf, een e-fulfilmentpartner, een vervoerder en uiteindelijk de consument zelf. Om snel te kunnen groeien is het nodig om schakels er tussen uit te halen. Dat is precies wat Amazon als meest extreme voorbeeld op dit punt aan het doen is. Maar ook bijvoorbeeld Coolblue met een eigen bezorgservice. Zelfs Albert Heijn voert testen uit met een eigen bezorgrobot. Iedereen wil de hele keten van voor tot achter controleren.

 

Nog niet overtuigd van de platformisering? Bol.com als webwinkel alleen heeft geen toekomst, stelde Huub Vermeulen, eerder dit jaar. Handelsplatform is de nieuwe heilige graal. Binnen twee jaar moet dat gerealiseerd zijn. Zalando, dat sinds 2017 orders van retailpartners onder meer in Nederland verwerkt en bezorgt, heeft nu ruim honderd bedrijven aangesloten bij zijn eigen e-fulfilment platform. Dit is goed voor tien procent van alle items dat Zalando aanbiedt. In 2023 willen de Duitsers dit opschroeven naar veertig procent.

Hoe kun je als webshop, pure player en logistieke dienstverlener die grote krachten het hoofd bieden als standaard fulfilment een commodity wordt? Positionering wordt meer en meer cruciaal voor bedrijven. Dat kan bijvoorbeeld op het gebied van automatisering/robotisering zoals Montapacking en Active Ants.

 

Pure players
Wat blijft er over voor de pure players in de onstuimige e-fulfilment sector? Active Ants, sinds vorig jaar in handen van het Belgische Bpost, heeft sinds 2018 de grootste Autostore operatie van de Benelux in gebruik; 64.000 bakken, 32 robots en 6 poorten. Concurrent Montapacking investeert in robotisering om de groei en benodigde flexibiliteit het hoofd te bieden. De Nederlandse, e-fulfilment specialist in fashion verdubbelt dit jaar bijna zijn magazijnoppervlakte. Jeroen Dekker, mede-oprichter van Active Ants: “We zien platforms helemaal niet als een probleem, maar meer als een kans voor de webshops die als klant aan ons verbonden zijn. Die zitten vaak al op een of meerdere platforms. Veel fashionwebshops, waar wij de e-fulfilment voor doen, zijn aangesloten op het Zalando platform. Dat betekent voor ons dat we ons moeten instellen op de strenge eisen die dit platform aan ons stelt. Dat geeft ons weer als voordeel dat we aan toekomstige klanten kunnen aangeven dat we ‘Zalando compatible’ zijn en tevens een USP vooral ook omdat ons IT-systeem zo sterk is dat we ons hier op kunnen aanpassen.” Edwin van der Ham, eigenaar van Montapacking is dezelfde mening toegedaan. Platforms zorgen voor meer orders waarvoor je wel flexibiliteit nodig moet hebben. Montapacking investeert daarom in honderden cobots de komende jaren.


Logistieke dienstverleners

De oprukkende e-commerce dwingt ook logistieke dienstverleners tot nieuwe inzichten. Logistieke dienstverleners zien e-commerce als een belangrijk omzetkanaal en stoppen massaal geld in de groeimarkt. Bijna de helft van alle logistiek bedrijven in Nederland voert e-fulfilment activiteiten. Kijkend naar sec de 3PL-ers doet 63 procent aan e-fulfilment. Dit blijkt uit onderzoek van Logistiek.nl in samenwerking met Buck Consultant International.

DSV nam in september vorig jaar e-fulfilment bedrijf S&H over. Met de overname wil DSV zijn positie in multi channel fulfilment en e-commerce versterken. S & H, omzet 9 miljoen euro, is nu als een zelfstandig bedrijf onder de naam DSV Multi-channel Fulfillment actief. DHL heeft vlak over de grens in het Duitse Bochum een van de grootste dc’s voor e-commerce gebouwd, Het dc meet 40.000 vierkante meter en kan 50.000 zendingen per uur verwerken. Het Nederlandse paradepaardje van DHL komt in Zaltbommel. Het sorteercentrum, dat in september dit jaar operationeel moet zijn, komt te staan op een grondperceel te staan van 90.000 vierkante meter. Kosten 84 miljoen euro. Het pand zelf beslaat 28.000 vierkante meter. De sorteercapaciteit wordt 40.000 pakketten per uur.

Lees ook
Pakketmarkt explodeert: GLS, PostNL, UPS, DHL en DPD breiden volop uit

Eerder dit jaar nam DPD ‘The Beast’ in gebruik. Een sorteercentrum met een capaciteit van 50.000 pakketten per uur. UPS opende zijn super hub in Eindhoven met een sorteercapaciteit van 29.000 per uur en kan worden uitgebreid naar 40.000 per uur. Logistieke dienstverlener XPO Logistics nam in 2016 een spiksplinternieuw e-commerce dc in gebruik. PostNL opent dit jaar nog drie nieuwe pakkettensorteercentra in Nederland. De pakketmarkt is inmiddels goed voor de helft van de omzet van het bedrijf.

Retailers/webshops
De retailers/webshops investeren eveneens. Wehkamp opende begin jaar zijn tweede distributiecentrum. Aan het zwaar geautomatiseerde dc in Zwolle is een groot distributiecentrum toegevoegd met voornamelijk een handmatig proces. Flexibiliteit is het toverwoord. Dat is ook het credo bij Bol.com dat naast het distributiecentrum uit 2017 een nieuw gemechaniseerd fulfilment center bouwt. Blokker turnt zijn distributiecentrum in Geldermalsen om tot een omnichannel dc. Hema heeft zijn aparte e-commerce dc recent geautomatiseerd met goods to man oplossingen en shuttle en mini load systeem. Ook een automatisch dozen sluitsysteem is in gebruik genomen. VidaXl overweegt een derde megamagazijn te openen in Venlo. Allemaal voor dat ene doel: de alsmaar groeiende stroom aan e-commerce bestellingen beter, sneller en efficiënter te kunnen afhandelen. Aan keuzes, initiatieven en investeringen geen gebrek. Aan uitdagingen evenmin. Met de booming e-commerce en aanpalende e-fulfilment business nemen de uitdagingen toe. De stroom aan miljoenen pakketten zorgen voor nieuwe vraagstukken.

 

1 RETOUREN

Nederland is Europees kampioen retourneren. Nergens in Europa wordt procentueel zoveel teruggestuurd door de e-commerce shopper dan in ons land. Nederland is met een retourcijfer van 9 procent op dit vlak koploper in Europa, becijferde DPD eerder dit jaar. DPD baseert zich op een internationaal onderzoek dat is uitgevoerd door Kantar TNS onder 24.871 e-shoppers uit 22 landen, onder wie 1023 Nederlanders. Vooral de kledingbranche zucht onder de enorme kosten die al dat risicoloze bestellen en gratis retourneren met zich meebrengt: ruim 40 procent van alle bestellingen komt terug. Maar zoals altijd zijn er altijd slimme partijen die inspelen op problemen van anderen; dus ook op de retourenproblematiek.

Slimme systemen

Diverse start ups (BuyBay, Retourplaza en Returnista) voegen met slimme algoritmes en systemen waarde toe aan retouren. Valory ontwikkelde een systeem waarmee online retailers de kans op retour kunnen voorspellen, nog voordat de klant de bestelling daadwerkelijk afrekent. Het moet de retourkosten voor webwinkels met 60 procent verminderen. Voor retailers die de oplossing bij de bron zoeken is er ook goed nieuws. Wie zijn retouren wil verlagen moet goed om zijn fotografie letten. Te gelikte foto’s zorgt juist voor teleurstelling bij de klant. De kans is dan groter dat hij het product terugstuurt.

 

 

 

Wie echt slagen wil maken moet de klant meer retourtijd geven, aldus Redmer de Vries van betaalplatform Afterpay, die samen met datawetenschapper Alec Minnema onderzoek heeft gedaan naar retouren. Andere slimme trucks zijn: gevraagd en ongevraagd maatadvies geven op basis van eerdere bestellingen; Zalando doet dit. Wehkamp leidt potentiële klanten langs een Fit Finder. Wanna Kicks is een app die iedere gewenste gymp via de smartphone op je eigen voet projecteert. De Rotterdamse startup Keepr wil dat consumenten hun retourproduct tijdelijk thuis bewaren en uiteindelijk doorsturen naar de volgende koper. Hiermee krijgen webwinkels volgens Keepr een compacter en groener retourproces. De expertgroep Cross-Border (E-)commerce van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow heeft zich op het retourvraagstuk gericht. Hun conclusie: breng de drie pijlers in kaart en stel een retourmanager aan die daar op stuurt. In het onderzoek naar het retourvraagstuk kunnen drie pijlers worden onderscheiden: het voorkomen, het verminderen en het vermarkten van retourzendingen.

last mile Dynalogic2 LAST MILE

Gratis thuisbezorging van e-commerce bestellingen geniet de voorkeur van de meeste Nederlanders. Bijna driekwart (73%) hecht hier grote waarde aan, blijkt uit recent onderzoek van Trusted Shops, een internationale belangenorganisatie waarbij 30.000 webwinkels in Europa zijn aangesloten. De last mile is dan ook om meerdere redenen één van de grootste uitdagingen binnen de logistiek. Dit geldt zeker voor bezorging in (binnen)steden, waar het aantal vervoersbewegingen door de groei van e-commerce explosief is toegenomen. Denk aan milieueisen, leefbaarheid en service richting de klant die zijn pakket geleverd wil krijgen op zijn gewenste tijdstip en locatie.Hoe krijg je al die pakketten zo efficiënt en duurzaam mogelijk bij de klant? Een vraag waarover Joris Beckers van de Universiteit van Antwerpen zich de afgelopen vier jaar over heeft gebogen. Beckers gelooft in microhubs in de stad. Diverse grote steden in Nederland werken al aan die oplossing. Ook pashokjes bij pick up points, zoals DHL onlangs is gestart, gelooft hij in.

Voertuigen
Licht elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s) zijn een prima alternatief voor 10 tot 15 procent van de bestelautoritten in grote steden. Dat concludeerde de Hogeschool van Amsterdam in 2018 na een grootschalig onderzoek. Voorwaarde voor een efficiënte inzet van de bakfiets is wel dat de afstand tussen een dc en een binnenstad niet te groot is en er relatief weinig pakketten per stop moeten worden afgegeven, concludeerde de universiteit van Washington in zijn onderzoek. Wie toch per bakwagen de stad in wilt, kan dat voortaan elektrisch doen; de keuzes nemen rap toe. Denk aan de Streetscooter, een initiatief van DHL dat in de verkoop staat, Aebi en Goupil. Ook de grote truck- en autofabrikanten bieden en masse elektrische opties aan tegenwoordig als alternatief voor de dieselbus.

Zie ook
Elektrische bakfiets: hip en trending, maar vooral duurzaam op de last mile


Bundeling van pakketten

Een andere manier om het aantal busjes in de straat te reduceren, is bestellingen bundelen. UPS doet dat op kleine schaal (in samenwerking met klanten) in de Verenigde Staten via Synchronised Delivery Solutions (SDS). Een systeem waarbij meerde bestellingen bij verschillende winkels worden samengevoegd en tezamen worden afgeleverd. Amazon heeft een soortgelijke aanpak in gebruik genomen. Duits onderzoek spreekt de voordelen van bundeling echter tegen. De voordelen zouden miniem zijn en zelfs voor meer vervoersbewegingen zorgen.

Feit is dat de consument steeds meer zelf wil bepalen hoe, waar en wanneer hij zijn pakket geleverd krijgt. Bij de Bijenkorf kunnen klanten daarom nu tegen betaling kiezen voor bezorging op afspraak. Zondagbezorging deed Dynalogic al voor kleinere goederen. Nu kan het ook voor grote pakketten. Denk aan: een bed, wasmachine of bank. DHL Parcel introduceert de DHL Locker, een compacte pakketkluiswand. Same day bezorgdienst Red je Pakketje levert vanaf nu ook pakketjes op zaterdagavond aan huis. Bol.com levert sinds kort in grote delen van Amsterdam binnen twee uur per bakfiets. Uitbreiding naar andere steden zit in de planning.

Initiatieven buitenland
Ook buiten Nederland wordt er druk geëxperimenteerd. Amazon en Shell werken samen met pakketkluizen in de regio München. In de Verenigde Staten werkt Amazon op het gebied van kluizen samen met supermarktformule 7-Eleven. Amazon en Walmart testen ook bezorging van boodschappen tot in de koelkast. Zalando en Bpost testten in 2018 een soortgelijk bezorgmodel. De kans dat de test snel het nieuwe last mile adagium wordt, is twijfelachtig. De installatie van de techniek was behoorlijk tijdrovend en relatief duur.

“We zien platforms als een kans voor webshops die aan ons verbonden zijn”

Drones zijn een andere last mile vorm waarmee druk wordt getest. Vooralsnog in dunbevolkte gebieden in Afrika en Amerika door DHL en UPS onder meer. Reykjavik is de eerste stad ter wereld waar drones worden ingezet. De test startte in 2017. Inmiddels worden er vijftien routes aangeboden in en rondom de stad. Een andere optie dat meer en meer wordt toegepast is social delivery; een vorm waarbij de buurman dienst als afhaallocatie. Nederlandse initiatieven zijn onder meer viaTim en Homerr. Die laatste is recent een proef begonnen met Zalando in Denemarken. Terug naar Nederland: Same day delivery wint aan bekendheid en populariteit onder consumenten. Bereid tot betalen voor de extra logistieke service is er amper, blijkt uit onderzoek van Kieskeurig.nl. De vergelijkingswebsite peilde tussen oktober en half november 2018 de mening van 4.631 bezoekers van zijn website.

 

e-commerce e-fulfilment3 DUURZAAMHEID VERPAKKING

Duurzame e-commerce zit hem niet alleen in de last mile en de vervoersbewegingen. Verpakking is een veel grotere vervuiler, dat stelt Max Hogenboom. Hij deed vorig jaar voor zijn bachelor opleiding Logistics Engineering aan de Hogeschool van Amsterdam onderzoek naar de impact van verpakking en de mogelijkheid die te reduceren. 83 procent van de bestellingen krijgt meer bescherming dan nodig is, is een van zijn conclusies. Dit leidt tot onnodig veel emissie en ergernis bij de klant. De oplossing? Hergebruik van verpakkingen. Deze optie testte webshop Futurumshop en PostNL eind 2018. Het concept is simpel. De ontvanger krijgt alleen de inhoud van het pakket. De verpakking wordt meegenomen door de bezorger. De bezorger levert de lege herbruikbare verpakkingen af bij het sorteercentrum. PostNL is tevreden en wil testen in andere regio’s. UPS lanceerde begin dit jaar LOOP. Verscheidene producten worden rechtstreeks aan klanten geleverd in customized verpakkingen die van gerecycled materiaal zijn gemaakt. De verpakkingen worden opgehaald, gereinigd en opnieuw gebruikt. (Meer initiatieven zie kader onderaan)

 

 

4 CROSSBORDER

Crossborder e-commerce zal tot 2020 tweemaal zo snel groeien als binnenlandse verkopen. Twintig procent van alle crossborder e-commerce aankopen heeft een waarde van omgerekend 161 euro of meer. Online verkopen naar het buitenland leiden gemiddeld tot een verkoopstijging van 10 procent. Dat is de verwachting van DHL. DHL onderzocht in 2018 de groeicijfers en deed een voorspelling tot 2020. Jeroen Dekker van Active Ants onderstreept dat optimisme: “Ik kan ondernemers alleen maar adviseren om in te spelen op de kansen die grensoverschrijdend handelen biedt. Het is eten of gegeten worden, dus profiteer van de enorme groeimarkt.”

“Nederland staat aan vooravond nieuwe strijd online retail”

Uitbaters van webshops moeten zich om succesvol te zijn met name realiseren dat elk land een aparte afzetmarkt is met zijn eigen unieke eigenaardigheden, waaronder logistiek. Een consument wil shoppen op de voor hem vertrouwde manier. Biedt de betaalmethoden aan die bekend zijn in het betreffende land. Een logistieke voorwaarde voor crossborder is dat het verzendproces soepel moet verlopen. Achter de schermen betekent dit dat klantgegevens, verkopen, voorraadhoogte, voorraadlocatie, levertijden, verzend- en aflevergegevens met elkaar verbonden dienen te zijn. Ofwel, data-integratie. Diverse webshopplatforms en IT-leveranciers bieden portals aan en zijn in staat tot het helpen koppelen van data. Minstens zo belangrijk is dat data te vertalen is naar de adresgegevens zoals die gebruikelijk zijn in het land van aflevering. Ook de verpakking van een item een belangrijke rol.

 

Podcast: de cowboy wereld van crossborder e-commerce

 

 

Elk land kan eigen regels hebben voor een zending. Duidelijkheid verschaffen over wat de koper kan verwachten, kan drempels wegnemen. Geef een koper vertrouwen door middel van een lange retourperiode. Het retour laten sturen van artikelen is eenvoudiger te maken door de hulp in te schakelen van een partner, eventueel een e-fulfilmentbedrijf, die zendingen kan bundelen in het land van de koper en gebundeld retour laten gaan. Om crossborder e-commerce gemakkelijker te maken, lanceert DHL een nieuw internationaal platform. Het IT-platform biedt naadloze toegang tot een netwerk van fulfillment centers en is geïntegreerd met de verzendmogelijkheden. UPS lanceert UPS Economy, een internationale verzendservice voor e-commerce activiteiten binnen het MKB.

Reageer op dit artikel