artikel

Retouren e-commerce reduceren? dit zijn de oplossingen

Supply chain 3070

Retouren zijn nog steeds een groot struikelblok. De grote stromen en de kosten die er mee gepaard zijn blijven een bron van zorg en uitdaging voor retailers en e-fulfilment business. Oplossingen en kansen zijn er ook. Denk aan slimme platforms en softwaresystemen.

Retouren e-commerce reduceren? dit zijn de oplossingen

Nederland is Europees kampioen retourneren. Nergens in Europa wordt procentueel zoveel teruggestuurd door de e-commerce shopper dan in ons land. Volgens pakketbezorger DPD is Nederland met een retourcijfer van 9 procent op dit vlak koploper in Europa. DPD baseert zich op een internationaal onderzoek dat is uitgevoerd door Kantar TNS onder 24.871 e-shoppers uit 22 landen, onder wie 1023 Nederlanders.

Met het groot aantal retouren neemt ook de zorg toe voor e-fulfilment spelers, retailers en webshops. 87 procent van de retailers wereldwijd geeft toe dat het afhandelen van retouren een ‘uitdaging’ is, blijkt uit Future of Fulfillment Vision Study, een wereldwijd onderzoek van Zebra in 2018.

Slimme algoritmes voor retouren

Maar zoals altijd zijn er altijd slimme partijen die inspelen op problemen van anderen; dus ook op de retourenproblematiek. Diverse start ups in retourlogistiek bieden innovatieve oplossingen. Ze verschillen qua aanpak. 1 ding hebben ze gemeen: ze voegen waarde toe aan retouren.

———————————————————————————————————————————-

BuyBay, Flux

BuyBay, opgericht in 2014 in Amsterdam heeft slimme software ontwikkeld met algoritmes, die de optimale prijs bepaald voor retourproducten. Dat doen ze voor veel verschillende webshops. Het verkopen gaat niet via een eigen platform maar via de bestaande webshops van Bol.com, Wehkamp, Apple en Blokker.

Retourplaza, Gradr

Het systeem van BuyBay lijkt veel op dat van het Nederlandse bedrijf Retourplaza, dat in 2017 oprichter Jan Minnee de prijs Logistiek Talent van het Jaar opleverde. Snel via een gestandaardiseerd systeem teruggestuurde producten beoordelen en een tweede kans geven door ze opnieuw, tegen een passende prijs, aan te bieden. Dat is in een notendop hoe Retourplaza werkt. In tegenstelling tot BuyBay verkoopt Retourplaza de producten op een eigen platform. Sinds kort is er ook een cloudversie van de slimme software (Gradr) beschikbaar.

Returnista

Returnista, eveneens een Nederlands initiatief, voegt op een andere manier waarde aan retouren. Gemak is de USP van dit systeem. De ondernemers hebben in samenwerking met Sandd, recent overgenomen door PostNL, een manier gevonden om via een goed retourproces klanten te binden aan webshops. Returnista moet een soort keurmerk worden dat vertrouwen uitstraalt waardoor klanten sneller een aankoop bij een webwinkel doen. Waar en wanneer de klant het wil, wordt het retourpakket opgehaald. Het bedrijf mag bedrijven als Omoda en Decathlon tot haar klanten rekenen.

 

Lees ook
Het grote dilemma van retouren

 

 

Return Reducer voorspelt retouren

De Rotterdamse wetenschappelijke spin-off Valory vaart ook op een algoritme. Ze ontwikkelden er een waarmee online retailers de kans op retour kunnen voorspellen, nog voordat de klant de bestelling daadwerkelijk afrekent. Het moet de retourkosten voor webwinkels met 60 procent verminderen. De wetenschappelijke zienswijze is dat het retourneren van een product wordt bepaald door een afwijking tussen consumentenverwachting en het ontvangen product. Dat kan in de aankoopfase gebeuren, bijvoorbeeld bij kleurverschil of de verkeerde maat, of in de logistieke fase, bijvoorbeeld als het product te laat wordt bezorgd.

————————————————————————————————————————————-

retourenLangere retourtijd reduceert retouren

Voor retailers die de oplossing bij de bron zoeken is er ook goed nieuws.  Wie zijn retouren wil verlagen moet goed om zijn fotografie letten. Te gelikte foto’s zorgt juist voor teleurstelling bij de klant. De kans is dan groter dat hij het product terugstuurt. Wie echt slagen wil maken moet de klant meer retourtijd geven, aldus Redmer de Vries van betaalplatform Afterpay, die samen met datawetenschapper Alec Minnema onderzoek heeft gedaan naar retouren.

Retouren thuis houden

De Rotterdamse startup Keepr wil dat consumenten hun retourproduct tijdelijk thuis bewaren en uiteindelijk doorsturen naar de volgende koper. Hiermee krijgen webwinkels volgens Keepr een compacter en groener retourproces. Begin dit 2019 is de retouroplossing getest in verschillende e-commerce omgevingen. Dat resulteerde in 10 tot 20 procent kostenbesparing voor online retailers.

De oplossing houdt in dat consumenten bij webwinkels die aangesloten zijn bij Keepr voor een zogeheten de peer-to-peer retour-oplossing kunnen kiezen. Zij melden hun product aan, waarna deze weer online op voorraad is. Wanneer een nieuwe koper zich aandient, stuurt Keepr een nieuw verzendlabel met instructies. De consument verstuurt het pakket en ontvangt zijn geld retour. Is er binnen dertig dagen geen nieuwe koper, dan gaat het product alsnog retour naar de webshop.

Retourmanager de oplossing

Hoe kun je de retourstroom van je webshop terugdringen? Is dat eigenlijk wel noodzakelijk? En misschien wel het meest interessant: Hoe doe je dat cross-border? De expertgroep Cross-Border (E-)commerce van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow heeft zich op het retourvraagstuk gericht.

Hun conclusie: breng de drie pijlers in kaart en stel een retourmanager aan die daar op stuurt. In het onderzoek naar het retourvraagstuk kunnen drie pijlers worden onderscheiden: het voorkomen, het verminderen en het vermarkten van retourzendingen.

Stap 1: Breng je retourzendingen in kaart.
Stap 2: Focus. Bekijk in welke pijler de meeste (of makkelijkste) winst te behalen valt.
Stap 3: Ga met het retourvraagstuk aan de gang.

 

Reageer op dit artikel