artikel

PostNL geeft food fulfilment de ruimte

Warehousing 3034

PostNL Food Fulfilment groeit. De start up ontwikkelt zich zodanig dat het ouderlijke, logistieke huis te klein is geworden. De food fulfilment tak van het concern heeft sinds kort zijn eigen distributiecentrum. De verhuizing biedt de pioniers ruimte tot groei en meer pionieren.

PostNL geeft food fulfilment de ruimte

PostNL bulkt van de ambitie. Het bedrijf heeft de wens om de grootste  logistieke e-commerce speler te zijn in de Benelux. Food is sinds kort een belangrijk strategisch onderdeel binnen die ambitie. Het pakketbedrijf heeft daarom ruim twee jaar geleden een eigen ingericht bezorgnetwerk voor food op poten gezet onder leiding van Daan Koek. Een start-up binnen een groot bedrijf met eigen IT, eigen app, eigen commercie en eigen operatie. Kortom: een apart foodnetwerk waarin PostNL de distributie afhandelt van onder meer Familiebox (voorheen Mathijs Maaltijdbox) en Marley Spoon.

Food e-fulfilment

Daar is sinds medio 2018 een nieuw hoofdstuk aan toegevoegd; Food Fulfilment. De start up binnen PostNL Logistic Solutions verzorgt de e-fulfilment van niche- of nieuw te introduceren voedingsmiddelenproducten voor gerenommeerde bedrijven als Coca Cola en FrieslandCampina. Producten die door ‘hippe horeca’ of consumenten via online platforms en websites besteld kunnen worden. PostNL en hun klanten mikken dan ook niet op de mainstream producten als Coca Cola en Coca Cola light en zero, maar op onderscheidende, minder bekende producten met een hoge margewaarde. Denk aan: Smartwater, AdeZ en Honest. De divisie Food Fulfilment startte anderhalf jaar geleden met Van Bieren als klant, een online groothandel in speciaalbieren, Ook het bekende wijnmerk Neleman behoort tot de klantenkring. Inmiddels verzorgt het PostNL-onderdeel de order-, voorraadbeheer en transport voor ongeveer veertien klanten.

 

E-fulfilment: dit is het dit zijn de feiten


E-fulfilment. Wie zijn de spelers, waar liggen de grootste uitdagingen en hoe kun je die aanpakken? Analyse, achtergrond en praktische oplossingen over misschien wel de snelst groeiende tak in de logistieke sector.

Zo staat het ervoor >>>

 Opslaggebrek

En daar wringde de schoen. De jongste telg groeide uit zijn jasje. Food Fulfilment werkte tot voor kort vanuit een Extra@Home-locatie in Amersfoort, een dc voor  zware pakketten; denk aan witgoed. De oude locatie, werd simpelweg te klein. Jan Hunze, directeur business development: “We werkten op een mezzanine van 1000 vierkante meter. Dat was prima om te starten, maar door het toenemend aantal klanten niet meer toereikend.” Naast opslaggebrek liepen de e-fulfilment food pioniers onder meer aan tegen een inbound probleem. Docks waren in gebruik door Extra@Home waardoor levering lastig werd, schetst Wytse Valkema, business developer Food Fulfilment de onhoudbare situatie.

5000 vierkante meter warehousing

Problemen waar Valkema en Hunze nu geen last meer van hebben. PostNL Food Fulfilment heeft sinds april in Westzaan een nieuw en veel ruimer pand betrokken van zo’n 5000 vierkante meter. Het betreft het voormalige dc van folderdienst Spotta, eveneens onderdeel van het moederbedrijf. De 5000 vierkante meter beschikbare ruimte heeft de start up niet allemaal nodig. Food Fulfilment gebruikt momenteel ruim de helft. Het andere deel wordt gebruikt voor opslag van rolcontainers. Producten worden nog opgeslagen op de grond. Stellingen volgen nog. Welke stellingen dit moeten worden, moet nog worden besloten. Het zuivelproduct UGO, een combi tussen Yakult en RedBull, van FrieslandCampina wordt opgeslagen in losse koelcontainers die in het dc zijn geplaatst. De bedoeling is dat de koelcontainers in de toekomst worden ingeruild voor inpandige koelsystemen wat het picken ook efficiënter maakt. Om de efficiency verder te verhogen, moet het WMS, zelfde als in Extra@Home dc in Amersfoort en het e-fulfilment dc in Houten, nog worden herzien afgestemd op de nieuwe locatie. Picken gebeurt met handscanners.

 

postnl

Ketenverkorting

Het is dan ook niet zo zeer de logistieke werkwijze die tot de verbeelding spreekt, maar wel de gedachte achter het project. Valkema: “Ketenverkorting daar gaat het om. De fast moving consumer goods (FMCG) fabrikanten willen rechtstreeks aan de consument leveren. Of ze willen het testen. Hiervoor heb je een platform nodig waarop besteld kan worden. Die is er nog niet, maar komt er natuurlijk ooit wel aan. Wij wachten daar niet op. Wij werken alvast aan de fulfilment. We willen de logistieke brug zijn. Door daar nu al mee te beginnen, zijn we straks klaar en kunnen we opschalen als de markt er om vraagt.”

65 miljard euro

PostNL ziet veel potentie in de food e-fulfilment tak. Niet raar, want de out of home markt waarop het post- en pakketbedrijf zich op richt, is een miljarden business. 65 miljard op jaarbasis gaat er in Nederland in om. Hunze: “Grote partijen zijn niet interessant, die zullen hun weg naar de klant voorlopig blijven vinden via de regulieren kanalen als de Bidfoods en Sligro’s van deze wereld. Maar er is wel ruimte voor nicheproducten in de out of home markt. Omdat de foodservice sector een grote waarde vertegenwoordigt, kun je met kleine percentages marktaandeel een prima omzet halen en dat proberen we.” Cijfers willen de mannen niet geven, maar duidelijk is wel dat de ambitie daar is. Valkema: “De tijd van speeltuin is voorbij. We willen groeien en met dit nieuwe dc hebben we de ruimte om die ambitie waar te maken.”

 

 

Reageer op dit artikel