nieuws

Zalando verzorgt nu ook e-fulfilment voor derden

Warehousing 2158

Zalando verzorgt nu ook e-fulfilment voor derden

De Duitse online kledingwinkel Zalando wil zijn marktpositie verstevigen door e-fulfilment diensten te leveren aan derden. Dit betekent dat webinkels en modemerken die zelf weinig of geen voorraad willen aanhouden de opslag en fulfilment-activiteiten van hun producten aan het modeplatform uitbesteden.

Deze nieuwe business-to-business e-fulfilment activiteit komt voort uit de livegang van Zalando’s Fulfillment Solutions dienst. Consumenten zullen volgens de online kledingwinkel weinig merken van de nieuwe service, al kunnen ze wel profiteren van de snelle leveringsopties die in grote steden worden geboden zoals same day delivery.

Ruimte reserveren voor voorraden

Het online fashion platform wil met Fulfillment Solutions, waarmee vorig jaar al een voorzichtige start werd gemaakt, verkopers en modemerken nu nog meer aan zich te binden door de bezorging over te nemen. Zo kunnen modemerken ruimte voor hun voorraden reserveren in de distributiecentra van Zalando alsmede het uitbesteden van de logistiek.

 

Excelleren met e-commerce?
Download de whitepaper

 

Concreet behelzen de fulfilment activiteiten bij binnenkomende orders de picking doen en uiteindelijk verzending voor de retailers en merken. Ook de retourzendingen worden verwerkt. Dit alles tegen een commissievergoeding.

 

 

E-fulfilment in Nederland: Wie Wat Waar

 

Vero Moda maakt gebruik van dienst

Het eerste grote modehuis dat deze dienst afneemt is het Deense Bestseller bekend van de merken Jack & Jones en Vero Moda. Bestseller heeft volgens het Financieele Dagblad (FD) al langer een nauwe band met Zalando, eigenaar Anders Polvsen nam in 2013 een belang van 10 procent in het modeplatform.

Zalando: 8 dc’s in 5 landen

Zalando begon eind vorig jaar met te testen van de nieuwe fulfilment dienst die nu in Duitsland is gelanceerd. Nu wordt dat uitgebreid naar Nederland, Oostenrijk, Spanje en Frankrijk en op termijn naar alle landen waar Zalando zijn eigen bestellingen al levert. De Duitse modewebwinkel heeft inmiddels een logistiek netwerk opgebouwd dat over niet al te lange tijd bestaat uit 8 fulfilment centra verspreid over 5 landen.

 

In zes stappen naar optimaal order fulfilment

 

Nog geen Nederlandse gebruiker

Een woordvoerder van Zalando in Duitsland zegt tegen Emerce over de Nederlandse markt: “Er is nog geen Nederlandse lid van ons partnerprogramma dat fulfilment gebruikt, maar bijvoorbeeld Elfi en Evita doen dat wel vanuit Duitsland voor de Nederlandse markt.”

Inzet lokale bezorgdiensten

Vicepresident Logistics Jan Bartels van Zalando zegt tegen het FD dat hij vooral hoopt dat modemerken nu intensiever gebruik gaan maken van de marktplaats. “Wij eisen van onze partners dat ze lokale bezorgbedrijven inhuren om hun bestellingen bij de klant te brengen. Dat is duur voor hen en daarom kiezen ze er soms voor alleen in de grootste markten actief te zijn” Zalando werkt met zeventien lokale bezorgdiensten. “Dat is moeilijk na te doen voor onze partners”, zegt Bartels in het FD. Hij denkt dat zowel Zalando als de partners geld besparen met deze dienst. “Als klanten iets bij onze partners bestellen, zit daar ook vaak een item bij uit onze webshop. Nu kunnen we die in hetzelfde pakketje versturen.”

Reageer op dit artikel