artikel

Crossborder e-commerce: 4 tips om succesvol te zijn

Supply chain 391

Crossborder e-commerce groeit hard. Wie wil groeien moet hier in investeren, aldus de experts. Maar de vraag is, hoe vertaal je dat positivisme naar klinkende omzet? Vier tips die je hierbij kunnen helpen.

Crossborder e-commerce: 4 tips om succesvol te zijn

Een kleine 23 procent van het e-commercevolume in Europa betreft handel over de landsgrenzen. Hier is een bedrag mee gemoeid van 95 miljard euro, zo laat een onderzoek van Cross-Border Commerce Europe zien. Nog meer cijfers: Crossborder e-commerce zal tot 2020 tweemaal zo snel groeien als binnenlandse verkopen.

20 procent van alle crossborder e-commerce aankopen heeft een waarde van omgerekend 161 euro of meer. Online verkopen naar het buitenland leiden gemiddeld tot een verkoopstijging van 10 procent. Dat is de verwachting van DHL. DHL onderzocht in 2018 de groeicijfers en deed een voorspelling tot 2020.

Maar de vraag is, hoe vertaal je dat positivisme naar klinkende omzet? Vier tips die je hierbij kunnen helpen.

1 Integreer data soepel

Uitbaters van webshops moeten zich om succesvol te zijn met name realiseren dat elk land een aparte afzetmarkt is met zijn eigen unieke eigenaardigheden, waaronder logistiek. Een consument wil shoppen op de voor hem vertrouwde manier.  Biedt de betaalmethoden aan die bekend zijn in het betreffende land. Een logistieke voorwaarde voor crossborder is dat het verzendproces soepel moet verlopen. Achter de schermen betekent dit dat klantgegevens, verkopen, voorraadhoogte, voorraadlocatie, levertijden, verzend- en aflevergegevens met elkaar verbonden dienen te zijn. Ofwel, data-integratie. Diverse webshopplatforms en IT-leveranciers bieden portals aan en zijn in staat tot het helpen koppelen van data.

E-fulfilment: dit is het dit zijn de feiten


E-fulfilment. Wie zijn de spelers, waar liggen de grootste uitdagingen en hoe kun je die aanpakken? Analyse, achtergrond en praktische oplossingen over misschien wel de snelst groeiende tak in de logistieke sector.

Zo staat het ervoor >>>

 

 

 

 

2 Adres

Minstens zo belangrijk is dat data te vertalen is naar de adresgegevens zoals die gebruikelijk zijn in het land van aflevering. Webshops die e-fulfilmentbedrijven inschakelen moeten met deze partners in overleg over dit onderwerp.

 

crossborder

 

 

3 Goed retourenbeleid

In een soepel verzendproces speelt ook de verpakking van een item een belangrijke rol. Elk land kan eigen regels hebben voor een zending. Duidelijkheid verschaffen over wat de koper kan verwachten, kan drempels wegnemen. Geef aan wat de consument per stap in het proces kan verwachten. Bij retourprocessen is dit extreem belangrijk. Zorg voor een geolied proces en probeer consumenten te begeleiden. Geef een koper vertrouwen door middel van een lange retourperiode. Dit leidt overigens gemiddeld tot minder retouren. Het retour laten sturen van artikelen is eenvoudiger te maken door de hulp in te schakelen van een partner, eventueel een e-fulfilmentbedrijf, die zendingen kan bundelen in het land van de koper en gebundeld retour laten gaan. Dit bespaart kosten bij een gelijkblijvende of betere servicebeleving.

4 Uitbesteden of niet

Een doortimmerd logistiek proces is een voorwaarde voor crossborder webshopsucces. De grote vraag die daarbij opdoemt is, evenals bij het afhandelen van retouren, of het verzend- en het logistieke proces in handen moeten zijn van de webshop zelf of van een fulfilmentpartner. Een soepele taakverdeling en afwikkeling bij crossborder handelen is noodzakelijk, al was het maar omdat er een continue prijsdruk is op verzendkosten en artikelen.  Om crossborder e-commerce gemakkelijker te maken, lanceert DHL een nieuw internationaal platform. Het IT-platform biedt naadloze toegang tot een netwerk van fulfillment centers en is nauw geïntegreerd met de verzendmogelijkheden van DHL. Concurrent UPS investeert miljarden in zijn Europese en wereldwijde netwerk om de ‘time to market’ zo kort mogelijk te maken. UPS opende onder meer een nieuwe superhub in Eindhoven.

 

Lees ook de longread Crossborder e-commerce vereist effectieve logistiek

Crossborder e-commerce vereist effectieve logistiek

De omzet van webshops groeit razendsnel. Op één terrein laten veel webwinkels echter nog kansen liggen: crossborder verkopen. Wie met zijn webshop effectief grensoverschrijdend wil verkopen, doet er goed aan om de handen ineen te slaan met e-fulfilmentbedrijven. Waarom is goede crossborder logistics zo belangrijk bij e-commerce? Waarop moet je letten bij het vermijden van valkuilen? Lees het artikel

 

Reageer op dit artikel