artikel

E-commerce noopt fashion retail tot slimmere logistiek

Warehousing 1539

Onder druk van de oprukkende e-commerce ontkomen fashion retailers er niet aan om hun logistiek opnieuw in te richten. Ook grote merken. Drastische maatregelen worden niet geschuwd. Wie niet op tijd schakelt, dreigt vast te lopen of ten onder te gaan. Aan voorbeelden en mogelijke oplossingen is geen gebrek.

E-commerce noopt fashion retail tot slimmere logistiek

Er is een kaalslag gaande in de winkelstraat. Bekende merken sluiten noodgedwongen de deuren. Mexx, Men at Work, MS Mode, La Ligna, McGregor & Gaastra. Allemaal konden ze het niet bolwerken. Begin dit jaar sloot Coolcat zijn deuren. Recent kondigde Hudson’s Bay, die het gat opvulde dat V&D achterliet door het faillissement in 2015, aan de deuren te sluiten van zijn vestigingen in Nederland. Het is helder: succesvol zijn in fashion is geen sinecure meer. Oude retailwetten werken niet meer in de tijd waar de winkelstraat wordt overvleugeld door het wereldwijde web.

Andere logistiek door oprukkende e-commerce

De oprukkende e-commerce noopt bedrijven zich aan te passen en te veranderen. Ongeacht de grootte en het segment, moeten ze beter meegaan met de (consumenten)eisen van vandaag. Dat betekent onder meer sneller leveren. En dat betekent vaak een andere logistiek. Maar hoe dan precies? Omnichannel of toch aparte dc’s voor bricks en clicks? Om meer inzicht te krijgen, nam system integrator TGW onlangs honderd experts uit de retailindustrie twee dagen mee op tournee tijdens de Fashion Expert Days.

fashion retailOp het nieuwe hoofdkwartier van het bedrijf in het Oostenrijkse Marchtrenk nabij Linz kregen de afgevaardigden van onder meer Nike, Puma, Primark, Adidas, Zalando, Urban Outfitters en Gap inzicht in de trends en de bijbehorende (logistieke) uitdagingen. De belangrijkste termen die de revue passeerden: platforms, kunstmatige intelligentie, omnichannel en automatisering.

We testen alles wat er voorhanden is, maar we nemen ook snel afscheid van een systeem als het niet werkt

Logistieke uitdagingen

E-commerce blijft toenemen. En de online klant is ongeduldig. Hij wil zijn aankoop liever vandaag dan morgen in huis hebben. Gemak is de drijfveer. Logistieke problemen en uitdagingen zijn het gevolg. De vraag is hoe retailers kunnen inspelen op de trends. Snelheid is de sleutel naar succes, aldus TGW. Omnichannel is een van de oplossingen volgens het Oostenrijkse bedrijf. Raffaele Destro, industry manager fashion bij TGW: “Dat vergt slimme material handling oplossingen. Niet alleen om aan het gevraagde service level te kunnen voldoen, maar ook als antwoord op het personeelstekort.”

Logistieke aanpak GAP

Wereldmerk GAP heeft dat advies jaren geleden al opgevolgd. Het Amerikaanse modebedrijf werkte jarenlang met negentien dc’s en gescheiden operaties voor retail en e-commerce. Een onhoudbare en te kostbare aanpak waarvan het bedrijf de afgelopen vijf, zes jaar afscheid heeft genomen. “E-commerce vereist andere gebouwen. Nu zijn de dc’s nog vaak erg groot omdat grond goedkoop is in Amerika. Maar door de grote afstanden duurt de interne logistiek te lang. Nieuwe dc’s worden hoger en slimmer”, is zijn visie.

 

Platforms belangrijkste trend

Gemak is een belangrijke drijfveer voor de consument om steeds meer online te shoppen, en platforms voorzien meer dan ooit in die behoefte. Platforms zijn de belangrijkste trend waarmee de fashion retailer te maken heeft volgens de experts in Marchtrenk. In een poll onder de fashion retailers geeft ruim de helft aan platforms als belangrijkste trend te zien. Niet onterecht, blijkt uit de cijfers die Holger Schmidt presenteerde aan de aanwezigen. Platforms hebben wereldwijd een waarde van 7,3 biljoen dollar. Niet raar dat bol.com en Zalando zich meer en meer tot platform transformeren. Dat betekent niet dat iedere retailer dit moet doen, stelt Schmidt. Ja, je kunt veel geld verdienen, maar de weg er naar toe is lastig: “De eerste drie jaar behalen platforms geen winst, ook niet de succesvolle. Uit de analyse van de professor blijkt dat slechts 5 tot 10 procent van de bedrijven die een poging doet, slaagt.

Het succes van platforms
Maar waarom doen platforms die slagen het zo goed? Omdat ze goed ‘data driven’ werken. Alibaba weet precies wat de klant wil op basis van data; nu is dat met name via zoekgedrag online en advertenties. Artificial intelligence is de ’next big thing’, waardoor de vraag van de klant nog beter voorspeld kan worden. Dit maakt de weg vrij voor het fenomeen autonome supply chain aldus Franziskos Kyriakopoulos van 7LYTIX. Data is de sleutel tot dit fenomeen.

Snellere logistiek vereist

Snellere logistiek is noodzaak, omdat binnen nu en vijf jaar same day delivery standaard is, meent ruim de helft van de aanwezige fashion retailers. Calvin Hollinger, COO van Urban Outfitters, is daar echter niet van overtuigd. Hij gelooft meer in gepersonaliseerde aflevermomenten. Wel gelooft hij sterk in de noodzaak van automatisering. “Als je niet investeert in nieuwe technieken, kom je in een neerwaartse spiraal en ben je ten dode opgeschreven.”

Omnichannel

GAP heeft het aantal dc’s teruggebracht naar veertien én is overgeschakeld op omnichannel. Hun visie op material handling systemen? Probeer alles. Steve Schwietert, logistiek directeur van GAP: “We testen alles wat er voorhanden is. We zijn early adapters wat automatisering betreft. Maar we nemen ook snel afscheid van een systeem als het niet werkt.”

 

 

GAP werkt onder meer met shuttles en een pickrobot (niet van TGW) dat single items van ieder formaat pickt, scant en in een consolidatie-shute deponeert. De retailer overweegt een machine aan te schaffen die automatisch vrachtwagens uitlaadt. Ook de pocket sorter staat op de agenda.

puma e-commercePuma bouwt hypermodern dc

Waar GAP de omnichannelslag al heeft gemaakt, zit Puma daar middenin. Puma heeft momenteel vijftien distributiecentra in Europa, waarvan acht in Duitsland. De dc’s zijn alle wholesale georiënteerd en op zichzelf staand. Deze gedecentraliseerde aanpak is met de oprukkende e-commerce ook voor Puma niet langer houdbaar. Puma gaat het daarom helemaal anders doen. Het sportmerk met een jaaromzet van 4,65 miljard euro gaat alle dc’s centraliseren. Ook van de gescheiden aanpak van wholesale en e-commerce wordt afscheid genomen. Puma kiest voor omnichannel.

Reageer op dit artikel