nieuws

Zalando wil de Spotify van fashion worden

Supply chain 1734

Zalando ziet geen toekomst als zelfstandige webwinkel. Platform is de belangrijkste groeimotor voor het e-commerce bedrijf. Het doel: ‘het startpunt van fashion worden.’

Zalando wil de Spotify van fashion worden

Verkoopplatforms hebben de toekomst. Denk aan Spotify voor muziek en Netflix voor films.  Zalando moet hét fashion platform worden.  Om dat te realiseren, zet Zalando vol in op platform strategie. Zo werd duidelijk tijdens de Capital Markets Day die volgde op de presentatie van de jaarcijfers van het Duitse bedrijf.

Bol.com sprak eerder deze maand zijn platformambitie uit. Binnen twee jaar moet de ommekeer van webwinkel naar platform definitief zijn. Bol.com bouwt mede hiervoor een nieuw gemechaniseerd dc. Zalando heeft geen datum genoemd wanneer zij denkt te transformatie rond te hebben.

Forse groei uit verkoop derden

Rubin Ritter, ceo van Zalando  spreekt al jaren zijn platformambitie uit, maar nu zijn er ook getallen. Zalando wil dat over vijf jaar veertig procent van de consumentenomzet op de website wordt behaald via externe handelaren/merken. Dat betekent een verviervoudiging van nu. Daarvoor is dc ruimte nodig. Zalando heeft daarom in 2017 in Polen een mega distributiecentrum geopend met 356.000 vierkante meter magazijnruimte.

 

zalando

 

Zalando kan die platformambitie alleen waarmaken als het bedrijf  grote modemerken aan zich kan binden. De e-commerce reus gaat daarom zijn partnerships met andere spelers uitbreiden. Via die strategie krijgt Zalando meer commissies binnen van andere merken en kan het ook zijn commerciële en logistieke (e-fulfilment) diensten aan die externe spelers aanbieden.

Reageer op dit artikel