nieuws

Zalando test social delivery als last mile optie

Distributie 1284

Thuisadressen als afhaalpunt. Zalando gaat dit social delivery systeem testen in Denemarken. De test gebeurt samen met het Nederlandse bedrijf Homerr.

Zalando test social delivery als last mile optie

Een netwerk van buurtgenoten die elkaars pakketjes ontvangen en bezorgen. Zalando, PostNord en Homerr, dat vorig jaar nog 1 miljoen euro groeikapitaal ontving,  gaan een door particulieren geëxploiteerde, sociale ophaal- en afleverpuntenservice testen in Denemarken.

De ophaal- en afgiftepunten zullen zich in de woonwijken van Aarhus en Kopenhagen bevinden. De afhaaltijden liggen tussen 16.00 en 20.00 uur. De proef loopt drie maanden.

Lees ook
Social delivery: ‘Alles draait om het hebben van volume’

 

De maximaal 50 servicepunten worden door particulieren beheerd. Mensen zoals thuisblijvende ouders, zelfstandigen, ondernemers of gepensioneerden, die veel tijd thuis doorbrengen, kunnen zich aanmelden om hun woning als afhaalpunt aan te bieden. Exploitanten kunnen hiermee een klein extra inkomen verdienen voor het dienen van hun gemeenschap.
Met de nieuwe service wil Zalando ook haar impact op het milieu verminderen. Door de levering van Zalando- bestellingen te bundelen vermindert het aantal leveradressen. Dit leidt uiteindelijk tot minder en efficiëntere ritten.

Lees ook
Zalando bouwt grootste en meest geautomatiseerde distributiecentrum in Nederland

 

De dienst zal een aanvulling vormen op het bestaande landelijke netwerk van PostNord van kluisjes en ongeveer 1300 bemande servicepunten. Remko Bakker, Lead Zalando Logistics Platform Services Zalando: “Testen is onderdeel van Zalando’s DNA. Het aanvullen van het bestaande netwerk met particuliere ophaal- en afleverpunten kan een enorme toegevoegde waarde en klantengemak opleveren. Daarnaast kunnen particulieren op deze manier hun gemeenschap helpen door pakketten voor buren in ontvangst te nemen en tegelijkertijd een centje bijverdienen. Dit biedt een win-winsituatie voor zowel de particuliere ondernemers als onze klanten.”

Reageer op dit artikel