Bol.com: "Wat we nu doen aan mechanisering, is de overtreffende trap"

Bol.com: "Wat we nu doen aan mechanisering, is de overtreffende trap"
Robert Hillen: "Als we dit warehouse in het najaar van 2021 in gebruik nemen, is dit één van de grootste gemechaniseerde distributiecentra in Europa.”

De uitbreiding van het bol.com fulfilmentcenter biedt volop kansen voor innovatie. Daar waar ruimte is, grijpt het e-commerce-platform de kans om processen te mechaniseren. Met als gevolg dat een groot team van technische specialisten aan de slag is om machines en systemen te installeren, programmeren en integreren. Dat is allesbehalve eenvoudig, want de inzichten veranderen voortdurend. Robert Hillen, projectleider material handling equipment: "Iedereen krijgt hier de kans om zijn eigen stempel op het project te drukken."

Als projectleider material handling equipment is Robert Hillen namens bol.com eindverantwoordelijk voor alle mechanisatie in het bol.com fulfilmentcenter. Inclusief verdiepingsvloeren telt dit warehouse maar liefst 100.000 vierkante meter. Daarin passen veel machines. Heel veel machines. “Denk aan opslag- en transportsystemen, maar ook aan volautomatische verpakkingsmachines en een sorteersysteem van PostNL. Dit is een prachtklus”, ervaart Hillen.

Geautomatiseerde orderpickmachine

Hillen doet het werk niet alleen, maar met een groot team van zowel bol.com als een grote groep externe partners. Daarin zitten technici die helpen bij het installeren, programmeren en testen van alle systemen, maar ook projectmanagers die de contracten met de leveranciers beheren en bewaken. “De grote uitdaging is om de technisch juiste oplossingen met de juiste prestaties conform planning en binnen budget te realiseren. En natuurlijk moeten al die systemen met elkaar kunnen praten”, vertelt Hillen.

Met name vanwege de enorme variatie van producten, blijft de menselijke maat belangrijk”

Mechanisatie van warehouse-processen is niet nieuw voor bol.com. Het drie jaar geleden geopende warehouse bevat ook de nodige machines en systemen. “Maar wat we in de uitbreiding doen, is de overtreffende trap. Alles wat we kunnen mechaniseren, zijn we daadwerkelijk aan het mechaniseren. Dat neemt niet weg dat straks een groot deel van de processen handmatige stappen zal tellen. Met name vanwege de enorme variatie van producten die bol.com aanbiedt, blijft de menselijke maat belangrijk. Het is deze combinatie van handmatige en gemechaniseerde processen die bepalend zijn voor het succes van de uitbreiding."

Daarnaast maken met name de schaalgrootte en het strakke tijdsschema dit project zo uitdagend. Als we dit warehouse in het najaar van 2021 in gebruik nemen, is dit één van de grootste gemechaniseerde distributiecentra in Europa.”

Smart warehousing: dit is het dit zijn de feiten

smart warehousing

Smart warehousing: waar liggen de grootste uitdagingen, hoe kun je die aanpakken en hoe ziet de markt er uit? Analyse, achtergrond en praktische voorbeelden over een thema dat de logistiek steeds meer domineert.

Zo staat het ervoor >>>

Continu nieuwe ideeën

Wat voor extra complexiteit zorgt, is de enorme dynamiek binnen bol.com. Het grootste e-commerce platform van Nederland en België blijft razendsnel groeien. Uitbreiding van het fulfilmentcenter biedt vooral mogelijkheden voor de 20.000 partners die verkopen via bol.com. Denk aan efficiënt opslaan, innovatief verpakken, machinaal sorteren en effectief uitleveren. “Continu ontstaan in dit bedrijf nieuwe ideeën om het allemaal nog beter te doen. Met die ideeën moeten ook wij aan de slag. Het nieuwe warehouse wordt immers gebouwd om de groei te faciliteren, niet te blokkeren”, aldus Hillen.

Een actueel voorbeeld is de start met het gebruik van plastic verzendzakken in januari van dit jaar. Deze verzendzakken stellen andere eisen aan de mechanisatie in de nieuwbouw. “Met die eisen hadden we nog geen rekening gehouden bij de ontwerpfase. Dat betekent dat we een en ander moeten aanpassen”, vertelt Hillen.

“Voortdurend hebben we te maken met voortschrijdend inzicht. Alleen moeten we ervoor waken dat we niet elk idee klakkeloos overnemen. We voeren alleen aanpassingen door als die waarde toevoegen.”

Wij willen klanten een ruime keuze bieden in zowel assortiment als bezorgopties”

Techniek is onmisbaar

Techniek is onmisbaar geworden voor een bedrijf als bol.com. Zonder mechanisering en automatisering is het onmogelijk om tienduizenden bestellingen per dag te verwerken.

“Bovendien stellen we hoge eisen aan de prestaties en de betrouwbaarheid van alle machines en systemen. Wij willen klanten een ruime keuze bieden in zowel assortiment als bezorgopties. Ze kiezen voor ons vanwege de kwaliteit en betrouwbaarheid van de uitlevering. We hebben veel technische specialisten nodig om met slimme onderhoudsconcepten alles draaiende te houden. We willen de beschikbare capaciteit op zo efficiënt mogelijke wijze maximaal benutten.”

Daarnaast zijn technische specialisten nodig om de machines en systemen voortdurend aan te passen en te verbeteren. Als e-commerce platform moet bol.com immers flexibel blijven. Dat geldt ook voor de mechanisatie in het nieuwe warehouse. “Of neem onze ambities op het gebied van duurzaamheid. In 2025 willen we de CO2-uitstoot reduceren tot 0,0 gram per pakket. Dat kan onder meer door minder verpakkingsmateriaal te gebruiken en minder lucht te verpakken. We hebben technische kennis nodig om die ambities te realiseren.”

Prestigeproject

Hoe verloopt het project tot nu toe? “Eigenlijk best goed”, antwoord Hillen. “Wat beslist helpt is dat alle partners dit warehouse als een prestigeproject beschouwen. Bij iedereen krijgt het de aandacht die het verdient. En iedereen zet zijn beste mensen in.”

Wat bol.com bijzonder maakt, is dat relatief veel verantwoordelijkheid laag in de organisatie is neergelegd”

Wat eveneens helpt, is de bedrijfscultuur. Bol.com is een oplossingsgericht bedrijf met ondernemend ingestelde mensen die gewend zijn om snel keuzes te maken. De keuzes worden gemaakt in multidisciplinaire teams met een grote mate van zelfstandigheid. Het blijft een mooie uitdaging om de mensen te vinden die passen in die teams.

“Wat bol.com bijzonder maakt, is dat relatief veel verantwoordelijkheid laag in de organisatie is neergelegd. Een besluit hoeft niet eerst langs drie verschillende bureaus om geaccordeerd te worden. Die cultuur werkt bijzonder goed bij een project zoals dit. Dat houdt de snelheid erin.”

Eigen stempel drukken

Wat Hillen met name opvalt bij bol.com, is de grote aandacht voor mensen. Dat geldt ook voor de technische afdeling waar hij zelf werkt. “Veel technische bedrijven zijn doorgaans wat minder mensgericht. Dat is hier zeker niet het geval. Hier werkt iedereen samen met de gedachte hoe we ons werk anders, vooral beter kunnen doen. Iedereen krijgt hier de kans om zijn eigen stempel op het project te drukken. Daar krijg ik erg veel energie van.”

Aanpassingen COVID-19

“De situatie rondom COVID-19 heeft er inmiddels voor gezorgd dat we een nieuwe manier van werken moesten toepassen, zowel achter de schermen als op de bouwplaats zelf”, vertelt Hillen. “De veiligheid en gezondheid van de werknemers van onze partners op de sites staat voorop, waarbij we continue rekening houden met de richtlijnen van het RIVM. Gelukkig merken we dat iedereen – collega’s en onze logistieke partners – zich snel aan de nieuwe situatie heeft kunnen aanpassen.

Het vraagt een heleboel flexibiliteit om op een efficiënte en veilige manier met elkaar te schakelen en zo de bouw tijdig af te krijgen. Als iets anders moet dan gepland, zoeken we dan ook samen naar een nieuwe oplossing. Het zit erg in de natuur van bol.com om er dan samen met onze partners de schouders onder te zetten.”

Dit artikel is gesponsord door bol.com / zie ook banen.bol.com