Gesponsord

De toekomst van slim transport

De toekomst van slim transport

Klanten willen hun bestellingen steeds sneller ontvangen, maar de logistieke wereld wordt juist complexer. Capaciteitstekorten, stijgende kosten, strenge duurzaamheidseisen en de behoefte aan real-time inzicht maken transportmanagement tot een grote uitdaging. Manhattan-expert Pieter Van den Broecke legt uit hoe bedrijven hiermee kunnen omgaan.

"We zien in ons recente wereldwijde onderzoek dat 87 procent van de bedrijven verwacht dat de uitdagingen rond operationele zichtbaarheid, adoptie van artificiële intelligentie en naleving van duurzaamheidsregels verder zullen toenemen", stelt Van den Broecke. "Veel bedrijven zullen de komende jaren ervaren dat hun bestaande transportmanagementsysteem steeds meer tekortschiet."

Beslissende factor

Volgens Van den Broecke is agility oftewel wendbaarheid geen modewoord meer: "Het is een overtuiging, een noodzakelijke voorwaarde om te overleven. De wendbaarheid en effectiviteit van een TMS is een beslissende factor voor het succes van een organisatie geworden."

Manhattan-expert Pieter Van den Broecke.
Manhattan-expert Pieter Van den Broecke.

Hij benadrukt dat een IT-architectuur met microservices de spelregels voor wendbaarheid in de supply chain verandert. "Microservices coördineren en optimaliseren transportstromen en maken snelle aanpassingen mogelijk. De losse componenten van het TMS kunnen eenvoudig worden bijgewerkt, geüpgraded of vervangen zonder dat het hele systeem stilvalt."

Microservices maken TMS'en wendbaar en toekomstbestendig”

Voortdurende innovatie

"Bedrijven kunnen zich hierdoor sneller aanpassen aan veranderende markten, klantverwachtingen en technologische innovaties", licht Van den Broecke toe. "Nieuwe functionaliteit toevoegen? Dat kan naadloos, zonder kostbare systeemaanpassingen."

Omdat teams van softwareontwikkelaars tegelijkertijd aan meerdere componenten kunnen werken, worden ontwikkelcycli korter en verlopen implementaties sneller. Van den Broecke: "Het resultaat is voortdurende innovatie in cycli van 90 dagen, waardoor organisaties beter op nieuwe uitdagingen en klantbehoeften kunnen inspelen."

Sneller rendement

"Een componentgerichte aanpak biedt ook flexibiliteit", vervolgt de Manhattan-expert. "Bedrijven kiezen alleen de modules die ze nodig hebben en vermijden zo de complexiteit en kosten van traditionele TMS-oplossingen. De architectuur maakt ook automatische opschaling mogelijk, zodat systemen met datavolumes en bedrijfsbehoeften meegroeien - essentieel in een tijdperk waarin AI steeds centraler staat."

Van den Broecke benadrukt het financiële voordeel: "Hoe sneller de implementatie, hoe eerder de investering is terugverdiend. Optimalisatie van routes, automatisering van handmatige taken, datagedreven beslissingen en lagere trainings- en configuratiekosten zorgen samen voor een groter en vooral sneller rendement."

Agentic AI

"Tegen 2030 verwacht 61 procent van de organisaties gebruik te maken van volledig autonome AI-agents, die zelfstandig kunnen handelen om specifieke transportdoelen te realiseren", aldus Van den Broecke. "Toch heeft vandaag slechts 37 procent van de bedrijven AI en machine learning diepgaand in hun TMS geïntegreerd."

61 procent van bedrijven verwacht tegen 2030 autonome AI-agents in te zetten voor transport”

Ook hier ziet hij voordelen in een platformgebaseerde aanpak: "Organisaties kunnen eenvoudig nieuwe modules toevoegen of bestaande aanpassen. Speciale logica voor vervoerdersselectie nodig? Agentic AI toevoegen? Je koppelt het direct, zonder ingrijpende systeemvernieuwing of lange ontwikkeltrajecten."

Obstakels bij implementatie

Van den Broecke wijst op een belangrijke kloof: "Hoewel bijna de helft van de respondenten zegt goed voorbereid te zijn op autonome agents, ervaart of verwacht vrijwel iedereen obstakels. De grootste zorgen zijn het tekort aan vaardigheden, integratieproblemen en issues rond datakwaliteit en -beschikbaarheid."

"Het commerciële landschap verandert razendsnel en wordt steeds complexer", waarschuwt hij. "Modern transport management vraagt om het voortdurend balanceren van uiteenlopende prioriteiten. Van strengere duurzaamheidsmandaten tot de opkomst van AI en de toenemende behoefte aan bruikbare inzichten uit data: de druk neemt de komende jaren alleen maar toe."

Van den Broecke sluit af met een oproep tot actie: "Dit vereist slimmer, intuïtiever en toekomstbestendig transport management. Met een speelveld vol concurrerende prioriteiten en autonome agents die op korte termijn een revolutie teweeg zullen brengen, is er geen tijd te verliezen. De transportmanagementervaring van morgen begint al vandaag."

Dit artikel is gesponsord door Manhattan.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.