nieuws

Bol.com start bouw nieuw gemechaniseerd distributiecentrum (video)

Warehousing 5515

De eerste 513 palen zitten al in de grond. In de afgelopen weken is een begin gemaakt met de bouw van het nieuwe dc van bol.com in Waalwijk, dat in 2021 open gaat. Meer mechanisatie, minder loopafstanden voor de medewerkers.

Bol.com start bouw nieuw gemechaniseerd distributiecentrum (video)

Algemeen directeur Huub Vermeulen leverde samen met logistiek directeur Olaf van den Brink een kruiwagen cement aan. Dat deden ze als laatste in de rij van 25 kruiwagens, die door partners, bouwers en andere relaties werden aangevoerd. Vermeulen: “We staan op een kantelpunt. Binnen afzienbare tijd gaan vanuit ons fulfilment center meer artikelen van andere webwinkels de deur uit dan van onszelf. Dat verklaart voor een belangrijk deel onze groei.”

Oppervlakte distributiecentrum

Anders dan het pand (dat distributiecentrum werd in 2017 in gebruik genomen)  naast de bouwkavel zal in het tweede dc (allebei met een vloeroppervlak van 50.000 vierkante meter) ook een deel gemechaniseerde hoogbouw worden gerealiseerd. Bouwbedrijf Van de Ven gaat hier een 33 meter hoog magazijndeel neerzetten, waarin SSI Schaefer een omvangrijk shuttlesysteem zal installeren voor de opslag van 450.000 bakken.

 

 

 

 

Nu wel automatisering

Waarom er dit keer wel gekozen is voor een geautomatiseerd proces, heeft volgens Van den Brink een eenvoudige reden. “We weten nu wat we nodig hebben en bovendien is de techniek weer een stuk verder. Bovendien hebben we in onze bestaande faciliteit voldoende flexibiliteit beschikbaar en durven we nu de volgende stap naar mechanisering wel aan.” Het eerste pand werd nog geen twee jaar geleden werd opgeleverd. In de video legt Vermeulen uit, dat direct al rekening is gehouden met de uitbreiding.

 

Zie ook
Magazijn automatiseren? Let op deze randzaken (video’s)

 

 

Arbeidsomstandigheden

Van den Brink zegt verder dat bol.com meer gaat doen om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Het nieuwe pand krijgt meer daglicht voorzieningen en dankzij het shuttlesysteem ontstaat een goods-to-man proces, waarbij de loopafstanden voor orderpikkers drastisch afnemen. De e-commerce gigant had de keuze al gemaakt, voordat er publicaties verschenen, onder andere in de Volkskrant waarin een undercover journalist zijn ervaringen van vijf weken distributiewerk bij dit bedrijf uitvoerig beschreef.
Vermeulen vindt dat er op zich niet veel bijzonders in staat. In de video geeft hij kort commentaar op het artikel. Wel zijn volgens hem door anderen een paar negatieve aspecten uitgelicht en benadrukt. Zijn conclusie is het het snelgroeiende bedrijf in korte tijd grote stappen maakt – ook op logistiek gebied – en daar keer op keer van leert.

Reageer op dit artikel