Logistiek
Logistiek
Toename in eGrocery vraagt om flexibele financieringsoplossingen

Toename in eGrocery vraagt om flexibele financieringsoplossingen

Het lijkt erop dat de coronapandemie het landschap van de supermarktsector voorgoed heeft veranderd. Om in te spelen op de veranderende behoeften van consumenten moeten supermarktketens ingrijpende wijzigingen doorvoeren, van de manier waarop hun magazijnen opereren tot hun voertuigen voor ‘last mile logistics’.

Toename in eGrocery vraagt om flexibele financieringsoplossingen
De eGrocery-sector in Nederland wordt sinds jaar en dag gedomineerd door enkele grote spelers.

Consumenten pakken steeds vaker hun laptop, tablet en telefoon om aankopen te doen, ook binnen de fast-moving consumer goods (FMCG)-sector en de supermarktsector.

Explosieve groei van eGrocery

Vóór de pandemie was e-commerce goed voor slechts 8,7% van de totale supermarktverkopen. In februari 2021 steeg dit percentage tot een recordhoogte van 15,4% volgens gegevens van Kantar Worldpanel. Hoewel de online verkoop inmiddels iets is gedaald, blijkt uit cijfers van Kantar voor februari 2022 dat deze nog altijd op 13,3% van alle supermarktverkopen ligt, dus veel hoger dan vóór de pandemie. De toekomst voor eGrocery ziet er nog steeds rooskleurig uit. Naar verwachting groeit de omzet in Europa van 93,1 miljard euro in 2021 naar 193,4 miljard euro in 2026.

Online boodschappenbestellingen afhandelen

Hoewel veel retailers ook vóór de pandemie natuurlijk al een online besteloptie aanboden, zijn de verwachtingen van consumenten inmiddels behoorlijk veranderd. Er is nu nog meer vraag naar een snelle bezorging. Consumenten verwachten dat hun boodschappen al binnen een dag of zelfs nog sneller kunnen worden bezorgd en voor maaltijdbestellingen ligt die verwachting nóg hoger. Om de levertijd te verkorten, zijn sommige winkels daarom al een samenwerking aangegaan met maaltijd- en flitsbezorgers, zoals Deliveroo, Uber Eats en Just Eat. Door de toegenomen vraag naar online boodschappen doen zagen retailers zich genoodzaakt om flinke investeringen te doen, met name op het gebied van e-fulfilment en last mile delivery.

Opkomst nieuwe spelers in eGrocery

De eGrocery-sector in Nederland wordt sinds jaar en dag gedomineerd door enkele grote spelers. De recente opkomst van nieuwe bedrijven met innovatieve concepten heeft dan ook een nogal ontwrichtende werking. Zo werd in 2015 de online supermarkt Picnic gelanceerd. De populariteit van Picnic nam snel toe.

Normaal gesproken halen de supermarkten bestellingen op in hun winkels, waarna ze op afroep leveren volgens vooraf opgegeven tijdvensters. Picnic stelt de bestellingen samen en regelt de bezorging volgens een vast schema vanuit een klein aantal distributielocaties. Dit maakt hen veel flexibeler. Bestellingen die vóór 22 uur ’s avonds worden geplaatst, kunnen veelal de volgende dag al bezorgd worden. Picnic is inmiddels in meerdere Europese landen actief en hun ambitieuze groeistrategie vraagt om flexibele financieringsoplossingen. Toen Picnic in 2019 haar activiteiten uitbreidde naar Duitsland, vroegen ze DLL (gespecialiseerd in financieringsoplossingen voor bedrijfsmiddelen) om te helpen bij de financiering van het elektrische wagenpark.

Nieuwe werkwijze voor last mile delivery

Het businessmodel van Picnic is slechts één voorbeeld van hoe supermarkten hun last mile delivery werkwijze veranderen. Winkels en distributiecentra leveren vandaag de dag een groter volume ‘direct aan huis’-bestellingen aan klanten. Distributiecentra kunnen voor de bezorging niet altijd vrachtwagens inzetten. Niet alleen omdat deze vaak te groot zijn om door woonwijken te rijden, maar ook omdat er soms beperkende maatregelen gelden voor vrachtwagens in stedelijke gebieden vanwege emissiereductie.

Steeds meer bedrijven kiezen voor elektrische voertuigen om de CO2 uitstoot zoveel mogelijk te beperken

Een mogelijke oplossing hiervoor is om locaties buiten de stad op te zetten waar de leveringen vanuit grote vrachtwagens worden verdeeld over kleinere voertuigen. Die rijden dan vervolgens de stad in. Steeds meer bedrijven kiezen voor elektrische voertuigen om de CO2-uitstoot zoveel mogelijk te beperken.

Automatisering van eGrocery-magazijnen

eGrocery-retailers hebben niet alleen te maken met ‘last mile delivery’-ontwikkelingen. Veel retailers overwegen ook om hun e-fulfilmentprocessen efficiënter te maken. Ze onderzoeken de haalbaarheid van hooggeautomatiseerde ‘dark warehouses’ vlakbij steden, waar geen mankracht nodig is om bestellingen samen te stellen.

Online supermarkt Ocado in het Verenigd Koningkrijk werkt bijvoorbeeld al een tijd met geautomatiseerde distributiecentra met honderden robots. De robots pakken de producten en brengen ze naar fysieke arbeidskrachten. Zij zorgen vervolgens dat de boodschappen worden ingepakt en in de bezorgauto’s worden geladen. Automatisering van (een deel van) een magazijn of distributiecentrum heeft nogal wat voeten in de aarde. DLL’s intralogistieke expertskunnen hierbij helpen door het bieden van op maat gemaakte betalingsstructuren waarmee niet alleen de kosten van nieuwe magazijnapparatuur, robotsystemen en geautomatiseerde vrachtwagens worden gedekt, maar ook van training en advies.

Dit artikel is gesponsord door DLL