H.Essers en VTS zijn meest innovatieve mkb'ers, DHL blijft op 1

H.Essers en VTS zijn meest innovatieve mkb'ers, DHL blijft op 1

Logistiek dienstverleners H.Essers en VTS Transport & Logistics zijn onderscheiden met een innovatie-award. Het is voor het eerst dat zowel een kleine als een middelgrote speler uit de Top 100 Logistiek Dienstverleners met een award naar huis gaat. DHL staat ook in 2025 op de eerste plaats, hoewel DSV na de overname van DB Schenker nu behoorlijk in de nek hijgt.

Voor de tweede keer op rij heeft VTS Transport & Logistics uit Boxmeer de innovatie-award van de Top 100 Logistiek Dienstverleners in ontvangst genomen. Niet eerder heeft een bedrijf zijn titel succesvol verdedigd. De award gaat een plekje krijgen in het nieuwe pand van de logistiek dienstverlener, liet VTS weten toen ze genomineerd waren voor deze prijs. "Sprakeloos", is het VTS-team in eerste instantie op het podium. "Het is een mooie eer op deze 25e editie", zeggen Lise de Laat, Maarten de Jong en Floor van Benthum. Wat De Jong leuk vindt aan het onderzoek, is dat je alle mooie voorbeelden uit het bedrijf ophaalt voor het invullen van de vragenlijst. "Maar er zijn ook nog zoveel meer dingen die je kunt doen", zegt hij naar aanleiding van presentaties eerder op de middag.

H.Essers meest innovatieve kleine bedrijf

Ook H.Essers mag een plekje zoeken voor zijn innovatie-award. Als kleine speler in de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2025, die op dinsdag 24 juni bekend is gemaakt in Leusden, heeft dit bedrijf bij elkaar opgeteld het hoogste aantal sterren op de innovatiethema’s van alle mkb’ers. Robin Ceunen, André Vermaat en Albert Leenderse namen namens H.Essers de award in ontvangst. Ze noemen de prijs een mooie erkenning voor het bedrijf. Het bedrijf zet volgens Ceunen nieuwe technologieën in in het warehouse en investeert in duurzaam transport. Daarnaast lopen er vele projecten op het gebied van digitalisering en AI.

Top 100 Logistiek Dienstverleners 2025

Het gaat om de 25e editie van de Top 100. Net als andere jaren hebben BCI Global en Logistiek.nl de belangrijkste logistiek dienstverleners in Nederland gerankt. Daarbij zijn zij geholpen door achttien experts die de innovatiekracht van de individuele bedrijven op een zestal thema’s hebben beoordeeld.

DHL op 1

Op nummer-1 staat ook dit jaar DHL Supply Chain/Freight/Forwarding/Ecommerce. De hoge indexscore van 69,92 is te danken aan het formaat van deze logistiek dienstverlener in Nederland, maar ook aan de ontwikkelingen bij DHL op het gebied van innovatie en verduurzaming. Op vijf van de zes thema’s scoort het bedrijf het maximumaantal sterren. "Het is elke keer weer spannend, maar we werken er een jaar lang heel hard aan", zeggen Dennis van Damme, Branko Schuurman, Jody Brantsema en Moniek van Eck namens het bedrijf. De positie is volgens hen te danken aan de goede samenwerking tussen de divisies.

DSV Global Transport & Logistics heeft een flinke stap gezet richting de hoogste positie in de lijst. Door de overname van DB Schenker, is het bedrijf in Nederland flink gegroeid in omvang. Volgens onderzoeker Kees Verweij is echter dit jaar nog nauwelijks over innovatieve projecten uit de Schenker-koker gecommuniceerd in de vragenlijst, waardoor er op dat vlak in een volgende editie nog punten te scoren zijn door DSV.

De top-10 van 2025

Door de groei van DSV zakt Ceva Logistics dit jaar naar de derde plaats en GXO valt van het podium af (4). Nieuw in de top-5 staat Kuehne + Nagel, vorig jaar nog op de zesde plaats. Behalve Schenker heeft ook PostNL Logistics besloten in 2025 geen vragenlijst in te sturen, waardoor er ruimte in de top-10 is ontstaan. Rhenus (6), ID Logistics (7) en Bleckmann (9) schuiven allemaal een plekje naar boven op. Nieuwkomers in de kopgroep zijn Nunner Logistics (8) en Mainfreight (10).

AI versnelt innovatie

Uit de inzendingen van dit jaar kan geconcludeerd worden dat logistiek dienstverleners concreet met AI bezig zijn. Dat stelt Kees Verweij, partner van BCI Global en hoofdonderzoeker van de Top 100 Logistiek Dienstverleners. “In predictive planning, real-time decision making, autonome processen in warehouses, control towers, slimme rittenoptimalisatie. De praktische impact begint merkbaar te worden: minder verspilling, hogere beladings- en bezettingsgraden en een lager aantal fouten, met behoud van leverbetrouwbaarheid. Zowel grote spelers als innovatieve mkb’ers beginnen in te zien dat AI niet alleen iets is voor techreuzen, maar juist ook het verschil kan maken in de alledaagse operatie van de logistieke keten.”

Diane Essenburg

Diane Essenburg

Redacteur Logistiek.nl

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.