Diane Essenburg
Redacteur Logistiek.nl

Redacteur Logistiek.nl


E-fulfilmentspeler Active Ants trekt per januari in bij Staci in het Franse Lyon om koffiecups naar consumenten in Frankrijk, Italië en Spanje te distribueren. Moederbedrijf Bpost heeft de helft van het distributiecentrum vrijgespeeld. Uitbreiding naar andere continenten is niet uitgesloten.

Minder dan de helft van de Nederlanders vond zijn laatste retourzending eenvoudig verlopen (49 procent, tegenover 54 procent in 2023). Ook het bezorgproces wordt als moeilijker ervaren bij online-aankopen dan twee jaar geleden. Nederland is nog altijd koploper op het gebied van e-commerce in Europa. Opvallend: de vraag naar pakketkluizen stijgt hard.

Sabine Zijderlaan maakt voor het familiebedrijf andere keuzes dan dat een directeur van een grote, beursgenoteerde organisatie zou doen. Een investering is gericht op de (verre) toekomst en hoeft niet binnen drie jaar terugverdiend te zijn.

De integratie van DB Schenker in DSV is in volle gang. De eerste drieduizend mensen zijn inmiddels ontslagen, maar over de financiële resultaten is het bedrijf tevreden.

DPD Nederland neemt de Destuff-IT in gebruik. Deze laad- en loshulp maakt het werk voor depotmedewerkers fysiek minder zwaar.

Douglas BeNe verhuist van twee locaties in Oldenzaal naar één distributiecentrum in Almelo. Vanuit de nieuwe locatie gaat de retailer zowel winkels als e-commerceklanten bedienen.

PostNL test drie robots die pakketbezorging en -overhandiging in de toekomst beter moeten maken. De proef met een robothond, humanoid en serveerrobot is meer dan een gimmick, aldus het bedrijf.

De Tsjechische Rohlik Group, een belangrijke internationale concurrent van Picnic, heeft 'het meest geavanceerde fulfilmentcentrum ter wereld' geopend. Bijzonder is de lastmile-oplossing die bestellingen sorteert op basis van bezorgroutes.

Met 330 fte is Zijderlaan geen klein familiebedrijf meer te noemen. Het is geleidelijk zo gegroeid, maar wel steeds met grote stappen. De grote investeringen zijn mogelijk omdat het bedrijf aan volgende generaties denkt in plaats van aan de ROI. 'We hoeven het niet binnen drie jaar terug te verdienen.'

Voedingsbedrijf Nestlé schrapt de komende jaren zo'n 16.000 banen. Ook 4.000 functies in productie en supply chain komen te vervallen.