Diane Essenburg
Redacteur Logistiek.nl

Redacteur Logistiek.nl
Met negentien bedrijven is de sector transport en logistiek goed vertegenwoordigd in de Top 200 familiebedrijven van opinieweekblad EW. Met een omzet van bijna twee miljard euro neemt Raben de 20e plaats in en heeft daarmee de hoogste logistieke notering.
Logistieke bedrijven in Nederland hebben samen ruim 26 miljoen ton aan CO2 bespaard door vernieuwingen aan hun wagenpark. Dat blijkt uit hun eigen berekeningen.
Bijna de helft van de beroepschauffeurs overweegt een andere baan door werkgerelateerde stress. In Nederland gaat het zelfs om 58 procent van de chauffeurs.
De Duitse logistiek dienstverlener Elflein is op weg om jaarlijks 3.000 ton CO2 te besparen. Het bedrijf zegt dit naar aanleiding van een 'uitvoerige test' met de elektrische MAN eTGX die ingezet kan worden voor ritten tussen twee BMW-fabrieken. Zonder tussentijds te hoeven laden. Enkele reis gaat het om 360 kilometer.
Op de 100.000 bedrijven in de sector vervoer en opslag gingen er bijna 28 failliet in april 2025. Een jaar eerder waren dat er nog ruim 46 op de 100.000.
Zijderlaan Transport & Logistiek en Cosun Beet Company hebben officieel hun eerste elektrische truck in gebruik genomen. De DAF XF Electric wordt ingezet voor de dagelijkse pendel tussen Roosendaal en Puttershoek. Het suikerbedrijf faciliteert de laadinfrastructuur en Zijderlaan investeert in de vrachtwagen zelf.
Laadinfrastructuurbedrijf Milence heeft zijn tweede grote laadhub voor elektrische vrachtwagens geopend in Nederland. Met de opening van het laadplein in Zwolle is nu voor het eerst Megawatt Charging System (MCS) beschikbaar voor openbaar laden.
Logistiek dienstverlener Sluyter Logistics bouwt nieuw in Berkel en Rodenrijs. Samen met Aan de Stegge Twello is de eerste paal geslagen. De nieuwbouw wordt groter dan de huidige vestiging in Rotterdam. Opvallend is onder meer dat het gebouw deels verhoogd is, waardoor er kortere laadkuilen nodig zijn.
Beperkte beschikbaarheid van elektriciteit heeft voor een derde van de logistiek dienstverleners een grote impact. Met name omdat er voor gewenste toekomstige uitbreidingen niet voldoende elektriciteit is.
Schaalgrootte is een noodzaak. Cornelissen-ceo Mark van der Drift is stellig dat het bedrijf in de komende jaren weer gaat verdubbelen in omzet, zowel door autonome groei als door overnames. Door alleen met de kernactiviteit bezig te zijn en niet iets 'voor de hobby' erbij te doen. Dit alles staat op een strategische routekaart waarmee Van der Drift de komende spannende jaren doorkomt. "In deze perfect storm moet je een goed kompas hebben."