'Modern fleetmanagement door open platform met innovatieve partnerships'

'Modern fleetmanagement door open platform met innovatieve partnerships'
Sjors de Kruijf van Webfleet: “Klanten van vervoerders willen graag een transitie zien naar elektrisch, maar voor transporteurs is nog niet glashelder waar ze rekening mee moeten houden."

De samenleving staat voor grote uitdagingen. Die dringen ook nadrukkelijk door tot de zakelijke wereld, inclusief de logistieke sector. Denk aan verduurzaming, kostenbesparingen en flexibiliteit. Met modern fleetmanagement is daarop slim in te spelen. Wat komt er kijken bij elektrisch vervoer en hoe kun je met monitoring geld besparen?

Consumenten vinden duurzaamheid, snelheid en flexibiliteit extreem belangrijk. Ondernemers missen de boot als zij hier niet op inspelen. Meer waarde halen uit dezelfde keten, inclusief onderscheidend vermogen creëren, lijkt alleen bereikbaar door inzet van slimme ICT-oplossingen. Niet alleen door extra service te bieden aan een klant, maar dit ook veilig, duurzaam en kostenefficiënt te doen. Een langetermijnvisie die geldt voor alle ondernemers, van grote retailers tot mkb. Het is dus zaak om toe te werken naar een ‘next level’ van het wagenpark, iets wat centraal staat tijdens het komende event van Webfleet.

Transitie naar elektrisch

Voor de logistieke sector zijn er twee aspecten die vandaag de dag in de spotlight staan: elektrisch vervoer en flexibiliteit. Sjors de Kruijf, sales director Benelux & Nordics bij Webfleet: “Klanten van vervoerders willen graag een transitie zien naar elektrisch, maar voor transporteurs is nog niet glashelder waar ze rekening mee moeten houden. Welke valkuilen kent EV en hoe pak je de overstap aan? Wat moet een vervoerder kortom weten voor het maken van goede keuzes?”

‘Vergeet infrastructuur niet bij vergroenen’

Hoewel de wens onder vervoerders om meer elektrisch te doen toeneemt, is het een combinatie van aspecten die bepaalt in welke mate een onderneming kan vergroenen, stelt De Kruijf.

Het gaat niet alleen om het zo snel mogelijk vergroenen van een wagenpark door middel van elektrificeren”

“Het gaat niet alleen om het zo snel mogelijk vergroenen van een wagenpark door middel van elektrificeren. Wat ook meespeelt is dat je zorgt voor een passende laadinfrastructuur. Is ’s nachts laden noodzakelijk, dan moet je je afvragen of een laadstation daar toereikend voor is. Er speelt immers een capaciteitsvraagstuk. Wil je elektrificeren, dan dien je een goede afstemming te hebben tussen de aspecten voertuigdata, laadinfrastructuur en transportplanning.”

Kritischer klanten

Webfleet ontwikkelde zich de laatste jaren meer en meer tot een open platform voor fleetmanagement. “We zien nu dat dat steeds meer leidt tot innovatie, iets wat overigens nodig is als je kijkt waar de markt om vraagt.” Daarmee speelt De Kruijf in op steeds kritischer consumenten en zakelijke klanten van vervoerders. “Neem de last-mile delivery, en activiteit waarbij flexibiliteit steeds belangrijker is. Maar de vraag van veel vervoerders is ook hoe ze die dynamische wereld in hun infrastructuur kunnen integreren. Plus, hoe ze aan eisen kunnen voldoen zonder er al teveel energie in te steken.”

Fleetmanagement ecosysteem

De rol van fleetmanagement platformen neemt toe, stelt De Kruijf. “Daarmee bedoel ik niet zozeer onszelf, maar vooral het ecosysteem aan partijen. Denk aan TMS-leveranciers als Simacan, aan supply chain visibility partijen als project44. Daarmee komt dynamische planning optimalisatie dichterbij. De combinatie van platformen en IT-leveranciers maakt dat vooral grotere spelers in de markt flexibel kunnen omgaan met veranderingen, denk bijvoorbeeld aan Albert Heijn.”

De kleinere en middelgrote vervoerders hebben minder investeringskracht, stelt de sales director. “Daardoor zullen ze eerder bij een open platform als het onze aansluiten. Een transportbedrijf met tien trucks heeft minder capaciteit om te investeren in planning optimalisatie. Als die gaan samenwerken en data delen, dan ontstaan er meer flexibiliteitsmogelijkheden. Oké, je geeft af en toe een opdracht weg aan een partner, maar je krijgt er wel veel efficiëntie voor terug.”

Fleetmanagement
Fleetmanagement: haal meer waarde uit de keten

Monitoren dankzij telematica

Tijdens het evenement over de toekomst van fleetmanagement is de blik mede gericht op de mogelijkheden die eraan komen, de ontwikkelingen die transporteurs en logistiek dienstverleners verder helpen. “Met behulp van telematica zijn verschillen beter te monitoren. Er is gewoon veel meer inzicht in de effecten van een bepaalde rijstijl, wanneer je onderhoud het beste kunt uitvoeren en hoe je de kans op schade kunt reduceren. Die kennis kunnen we nu bundelen binnen één platform. Dat, maar ook het feit dat we onderdeel uitmaken van een innovatie denktank van bijvoorbeeld Albert Heijn, maakt ons tot een serieuze gesprekspartner. De oplossingen die we daarin bedenken, komen ook sneller beschikbaar voor kleinere partijen.”

‘Innoveren doe je niet alleen’

Een nauwe samenwerking is de basis van succesvol zakendoen, stelt De Kruijf. “Dat geldt op meerdere vlakken. Van de finetuning van de last-mile delivery tot het toepassen van camera’s en de interpretatie ervan. Immers, medewerkers hebben recht op privacy, dus zul je hen bij beslissingen moeten betrekken. Doe je dat niet, dan gaat OR voor de implementatie van ondersteuning als telematica of camera’s liggen. Een open platform biedt heel veel mogelijkheden, maar je zult samen tot ontwikkelingen en innovatie moeten komen. Daar werken we hard aan, iets wat we tijdens het event op 3 november willen laten zien.”

Dit artikel is gesponsord door Webfleet.