Verpakken: tips voor productiviteit én welzijn operators

Verpakken: tips  voor productiviteit én welzijn operators

Hoe sneller verpakt, hoe sneller verzonden! Op deze manier samengevat zijn de voordelen van verpakkingsmechanisatie reductief. Achter de zoektocht naar productiviteit moeten we ook nadenken over het welzijn van operators die essentiële elementen blijven voor het goed functioneren van elke toeleveringsketen.

Als automatisering de waardering van de arbeidstijd van het personeel mogelijk maakt, kan het er immers ook toe bijdragen dat handmatige handelingen ergonomischer en minder vermoeiend worden, of zelfs dat repetitieve handelingen met een lage toegevoegde waarde volledig worden geëlimineerd.

Productiviteit grootste uitdaging

De grote uitdaging in de logistieke beroepen is de productiviteit. Productiviteit waarmee we de belofte van een klantervaring, die zo kenmerkend is voor e-commerce, kunnen waarmaken. Essentiële productiviteit om kosten te beheersen en bestellingen op tijd te verzenden. Mechanisatie-oplossingen bieden een antwoord op deze productiviteitsuitdaging en minimaliseren tegelijkertijd de risico's die gepaard gaan met bepaalde vermoeiende en repetitieve handmatige handelingen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij geautomatiseerde verpakkingsprocessen die het mogelijk maken om kartonnen dozen te vormen voordat de bestelling erin wordt geplaatst en vervolgens te sluiten voor verzending.

Traymachines

In deze context vormen traymachines, die automatisch zorgen voor de eerste fase van de samenstelling van pakketten, d.w.z. een vorm van het type "tray" (of doosjes, die overeenkomen met de kartonnen basis waarin de bestelling zal worden geplaatst) uit een vel golfkarton, vaak een weg waarnaar spelers in de e-commerce, industriële benodigdheden, boeken, cosmetica en, meer in het algemeen, logistiek massaal op zoek zijn.

Manipulatie verder beperken

Om te kunnen werken, moeten deze tray-opzetmachines worden gevoerd met kartonplano’s. Wanneer het tempo versnelt, is het regelmatig noodzakelijk dat een operator handmatig ingrijpt om de continuïteit van de aanvoer te waarborgen. Dit continu herladen van de machine kan op lange termijn impact hebben op de kosten van het proces en op de werkomstandigheden van de operators. E-retailers zijn daarom gedwongen oplossingen te zoeken die de manipulatie verder beperken.

TE-LP van Sealed Air - Tray-Erector met automatische palettafname.
TE-LP van Sealed Air - Tray-Erector met automatische palettafname.

I-Pack en e-Cube

Juist om aan deze zoektocht naar proces- en kostenoptimalisatie te voldoen, heeft Sealed Air een geautomatiseerde tray ontworpen als aanvulling op volumereductiesystemen: I-Pack en e-Cube.

Magazijn met grote capaciteit

De innovatie? In plaats van een rekkenmagazijn met een beperkte hoeveelheid plat karton, heeft de nieuwe TE-LP Tray Erector van Sealed Air een magazijn met grote capaciteit. Een heel pallet van 2 meter hoog kan met een eenvoudige pallet-jack in enkele seconden direct in de machine worden geplaatst. In totaal kan er bijna 1,85 m hoog  kartonplano op een palet in het laadmagazijn worden geplaatst. Genoeg om in één keer, zonder verdere menselijke tussenkomst, bijna 600 trays te vormen die klaar zijn om bestellingen van online kopers te verwelkomen voordat ze worden verzonden.

Er zijn minder menselijke ingrepen nodig om de Tray Erector bij te vullen. Dit betekent meer taken met toegevoegde waarde waarop een operator zich kan concentreren.

Automatische palletafname

Op de klassieke trays die in de markt te vinden zijn, verplichten winkels met een kleinere capaciteit en die minder goed gepositioneerd zijn de operator om het platte karton te dragen (zwaar wanneer ze in batches zijn). Ook moeten operators repetitieve handelingen uitvoeren, om enkele treden op en af te gaan, soms in houdingen die niet ergonomisch zijn.

De nieuwe TE-LP-Tray Erector met automatische palletafname van Sealed Air en het laadmagazijn met grote capaciteit maken het dagelijks leven voor operators gemakkelijker en versnellen het verpakken. In een tijd waarin bedrijven zich steeds meer zorgen maken over kwaliteit en welzijn op het werk, zijn de voordelen van dergelijke apparatuur voor de preventie van beroepsrisico's of de verbetering van gebaren en houdingen aanzienlijk.

Verder gaan en de voordelen van de nieuwe TE-LP-lade in combinatie met de I-Pack-oplossing van Sealed Air meten? Bekijk de video!

Dit artikel is gesponsord door Sealed Air

Wenja en Kiki spelen een belangrijke rol binnen het No Pack Project van bol.com.

Het No Pack Project van bol.com: minder verpakkingen, meer impact

Tienduizenden pakketten verlaten dagelijks de warehouses van bol.com. Het bedrijf werkt achter de schermen heel hard om de invloed van al die leveringen op het milieu zoveel mogelijk te beperken. Een van de initiatieven binnen bol.com is het 'No Pack Project'. Hierdoor worden er steeds meer artikelen verzonden zonder de herkenbare bol.com-doos.

Vince Design gaat slim om met e-fulfilment (en groeit explosief internationaal)

Vince Design gaat slim om met e-fulfilment (en groeit explosief...

De Vince Group uit Emmen is een grote speler op de internationale meubelmarkt. De groep omvat naast Vince Design meerdere meubelmerken en heeft bijna de hele keten zelf in handen. Oprichter en eigenaar Vincent Kleine: "Mijn tip voor succesvol ondernemen op de internationale markt? Breng je logistieke processen goed in kaart en werk met een betrouwbare partner."

“We streven naar een afleverings- of aanbiedingspercentage van 98.6 procent.”

Trends in e-fulfilment: 'Zorgeloos de feestdagen tegemoet'

De feestdagen naderen met rasse schreden. Voor webshops is het de drukste periode van het jaar. Des te belangrijker dat ze hun zaakjes goed op orde hebben en hun klanten kunnen garanderen dat ze ook daadwerkelijk leveren wanneer ze beloven te leveren. Want je wilt je klant natuurlijk niet in de kou laten staan. Trunkrs kan daarbij helpen. Hoe? Een interview met Hidde Stokvis (CTO).

Rapport onthult belangrijkste redenen voor slechte bezorgervaring in Europa

Rapport onthult belangrijkste redenen voor slechte bezorgervaring in...

In een tijd waarin het tot 25 keer meer kost om een klant te werven dan om hem te behouden, is loyaliteit de sleutel tot het maximaliseren van de waarde van hard bevochten e-commerceklanten.