Kleinere orders: slimmer werken

Kleinere orders: slimmer werken

In het bedrijfsleven is digitalisering en automatisering essentieel voor succes, nu meer dan ooit. Middelgrote- en kleine handelsbedrijven moeten hun goederenstroom en voorraadbeheer optimaal beheren om te groeien. Solution marketeer Chris Spaander van Exact voor Handel vertelt je graag waarom, met behulp van de inzichten van de Exact Barometer 2023.

De Exact MKB Barometer. Klinkt interessant, maar wat is het eigenlijk? Spaander legt uit: “Het is een onderzoek dat wij als Exact om de twee jaar uit laten voeren door een onafhankelijk onderzoeksbureau. Je moet het zien als de thermometer voor het mkb, waarin zaken aan de orde komen zoals ‘hoe staan groothandelaren ervoor, waar dromen ondernemers van en waar liggen ze wakker van?’ Voor ons als Exact is het natuurlijk heel belangrijk en waardevol om te weten wat er speelt in de markt, zodat wij met onze software voor mooie oplossingen kunnen zorgen.”  

Kleinere orders

Of Spaander had verwacht dat uit de MKB Barometer 2023 naar voren zou komen dat maar liefst 41% van de handelsbedrijven in Nederland kampt met het voldoen aan de stijgende klantverwachting? “Nou, wat je ziet is dat er toch ook steeds meer kleinere orders binnenkomen vanuit consumenten, maar ook in het b-to-b-verkeer worden er gewoon kleinere orders geplaatst. Klanten plaatsen dus vaker, maar kleinere bestellingen. Als je niet oppast moet je bedrijf nóg harder werken voor dezelfde omzet."
"Het devies is dus om slimmer te werken in plaats van harder. Dat kan door het digitaliseren en automatiseren van de processen in het magazijn, bij het leveren, bij de verkoop en ga zo maar door. Het is aan te raden om te stoppen met onnodig handmatig werk en te sturen op de uitzonderingen.”
Hierop zet Exact in met Exact voor Handel. In de nieuwe Premium editie van Exact Online Handel werd onlangs procesautomatisering gelanceerd. Spaander: “De klantverwachting is tegenwoordig sowieso hoog. Er wordt vaak ‘next-day-delivery’ verwacht en als bedrijf moet je daar op inspelen, zowel binnen de consumenten- als binnen de zakelijke markt. Dat is een trend die al eerder is ingezet en wat dat betreft verrast het cijfer van 41 procent me dus niet.”  

De klantverwachting is tegenwoordig hoog. Er wordt vaak ‘next-day-delivery’ verwacht en als bedrijf moet je daar op inspelen ”

Strakke marges  

De meest opvallende verschuiving in de MKB Barometer is de sterk gegroeide uitdaging op het gebied van efficiënt voorraadbeheer. In 2021 was dit voor 19% een top-3 uitdaging. Nu is dat cijfer meer dan verdubbeld tot 42%. Spaander heeft daar wel een verklaring voor: “Het vorige onderzoek werd gedaan in 2021, aan het begin van de coronacrisis. Toen waren er al problemen op het vlak van toelevering. Mensen zijn zich daardoor bewust geworden van het feit dat daar een zwakte zit en dat ze bewuster en slimmer moeten omgaan met efficiënt voorraadbeheer. Dat onderwerp is daardoor hoger op lijstjes komen te staan.”  

Meer controle

Om marges te verbeteren, zet de sector (39%) voornamelijk in op het onderhandelen met leveranciers. Als solution marketeer heeft Spaander daar ook een visie op: “Onderhandelen zal altijd blijven bestaan en moet je ook zeker doen. Maar op het moment dat je je marge wilt verbeteren, kun je ook naar je eigen processen kijken. Op het moment dat jouw webshop en magazijn niet goed gedigitaliseerd zijn, komt je marge onder druk te staan. Als je met een warehouse management systeem werkt heb je veel meer controle. Dat komt doordat je allerlei zaken kunt instellen, bijvoorbeeld een logische route door het magazijn en meerdere orders tegelijkertijd picken. Zo kun je je proces efficiënter maken, ben je minder tijd kwijt per order en word je marge dus hoger.”  

Slim ERP-pakket  

Of het nu gaat om uitdagingen op het gebied van efficiënt voorraadbeheer of het omgaan met veeleisende klanten: het zijn volgens Spaander allemaal zaken die goed zijn te ondervangen als je werkt met een slim ERP-pakket van Exact: “Als je bijvoorbeeld je voorraadbeheer wilt aanpakken dan hebben we daar hele mooie apps voor om dat verder te automatiseren en te zorgen dat je te allen tijde weet wat je op voorraad hebt, zodat je op het moment dat er een order binnenkomt dan zeker weet dat die ook echt geleverd kan worden. Zeker als het gaat om een beloofde ‘next day-delivery’.”  

Aanpasbare dashboards

Exact vindt het belangrijk dat de software met klanten meegroeit. Zo is het met de Premium editie van Exact Online Handel mogelijk om met aanpasbare dashboards te werken. Daarmee kun je precies zien hoeveel omzet er per item gedraaid is of welke klanten het meest afnemen. "Dit betekent nóg meer en beter inzicht in de business."  

Vertrouwen op systeem

Dat is natuurlijk wat je wil: optimaal inzicht, zodat je altijd de juiste aantallen op voorraad hebt. En stipt op tijd kunt leveren. Op je site wil je de juiste aantallen hebben staan en de afdeling verkoop moet zeker zijn van de voorraad en moet daarom kunnen vertrouwen op het systeem. Zo wil je de klantvraag met zekerheid beantwoorden. Sommige mensen zeggen: ‘ja, volgens het scherm hebben we dit, maar ik weet het niet zeker’. Dat klinkt onzeker. Je wilt een systeem waarmee je kan zeggen: ‘wij hebben wat u zoekt op voorraad’. Het geeft de verkoper zelfvertrouwen. En vergeet niet: de verkoper en je site zijn je visitekaartje."

Dit artikel is gesponsord door Exact.