Van Berkel Logistics past slimme logistieke applicatie toe voor ordermanagement

Van Berkel Logistics in Veghel heeft in samenwerking met Nokavision Software in ’s-Hertogenbosch een slimme logistieke applicatie gerealiseerd: Customer Service Order Management. Hoe werkt het?
De nieuwe applicatie 'Customer Service Order Management' maakt het hele proces van begin tot eind inzichtelijk.

Van Berkel Logistics is een familiebedrijf en combineert op- en overslag met vervoer van en naar de regio. Voor klanten als Bavaria en Friesland Campina zorgt Van Berkel Logistics voor de gehele regie: het ophalen van containers met de goederen, het vervoer van deze containers naar de depots en het vanuit deze depots transporteren naar de zeehavens.

Er komt heel wat bij kijken om dit conform de juiste gegevens en slottijden te organiseren. Vanaf het moment van de transportorder, het ophalen van containers bij de klanten, het maken en verwerken van de juiste logistieke documenten, de boeking bij één van de forwarders, het verwerken van de booking confirmation, tot aan het op tijd aanleveren en ophalen van containers in de haven en proof- of-delivery (POD).

Van Berkel Logistics ontzorgt als logistiek specialist haar klanten van A tot Z, zodat containers gecontroleerd en volgens de wettelijke eisen over water en de weg op tijd in één van de zeehavens, zoals Rotterdam, Antwerpen, Zeebrugge of Amsterdam, worden aangeleverd.

Overkoepelende applicatie

Om het hele orderproces en de informatie, die pas geleidelijk beschikbaar en completer wordt, goed te kunnen borgen en volgen, heeft het bedrijf aan Nokavision gevraagd een alles overkoepelende applicatie te ontwikkelen. Deze applicatie ‘Customer Service Order Management’, maakt het hele proces van begin tot eind inzichtelijk. Van Berkel Logistics kan hierdoor onregelmatigheden effectiever signaleren.

Met twee Mendix-specialisten van Nokavision en twee medewerkers van Van Berkel Logistics is in nog geen 25 dagen tijd de eerste versie [met het Mendix Low-Code applicatieontwikkelplatform en het Ephesoft AI Data Capturing platform] live gegaan. De totale doorlooptijd vanaf de eerste kennismaking, de workshop, de uitwerking van een sprintplanning en nauwkeurige begroting in een offerte, de bouw tot aan de livegang van de eerste versie was 3 maanden.

Datagedreven

Logistiek wordt steeds meer datagedreven. Beide platformen, Ephesoft en Mendix, kunnen hier een bijdrage aan leveren. Ephesoft is sterk in AI-data capturing en met Mendix Low Code applicatieontwikkeling zijn bedrijven in staat om vanuit één ontwikkelomgeving zowel applicaties, portalen als mobiele toepassing uit te rollen. Heeft de klant behoefte aan supply chain visibility dan kan dat via een klantportaal verzorgd worden. Heeft de klant data nodig om eigen systemen te voeden dan kan dat ook. Mendix ondersteunt API gebaseerde data publicaties.

In de praktijk betekent dit dat de pdf-transport documenten automatisch vanaf het daarvoor bestemde e-mailadres worden ingelezen en herkend worden door het AI Data Capturing platform van Ephesoft. Vervolgens worden de gegevens uit de pdf-bijlage geautomatiseerd overgebracht naar de nieuwe op Mendix gebaseerde customer service ordermanagement applicatie. Doordat elke e-mail behandeling door een customer servicemedewerker en het overtikken van transport regels overbodig is geworden, kan Van Berkel Logistics jaarlijks vele uren besparen.

Verschillende statussen

In Mendix doorloopt de transportorder verschillende statussen. Aan de hand van business rules wordt voor elke status gecontroleerd wat er moet worden afgevangen en getoetst. Dit toetsen vindt onder andere plaats aan de hand van de masterdata van Van Berkel. De masterdata die in de loop der jaren opgebouwd is, is van onschatbare waarde en is gebaseerd op jarenlange verrijking en ervaring. Als er afwijkingen zijn, wordt de order door de slimme Mendix applicatie geparkeerd op het dashboard van customer service. Vervolgens kan customer service actie ondernemen en corrigerende maatregelen treffen.

Het doel is dat Van Berkel Logistics van de honderden container shipments die dagelijks en wekelijks worden verzorgd voor 99,99% kan garanderen dat de gegevens rondom een shipment kloppen en compleet zijn. Voor de gegevens afkomstig van forwarders geldt hetzelfde. Nadat de boeking is gedaan bij één van de forwarders en de booking confirmation terug wordt ontvangen worden de gegevens door de slimme Mendix applicatie verwerkt en gecontroleerd. Er gaat maar één order Modality in en Mendix zorgt dat beide documenten, de order van de klant en de booking confirmation van de forwarder als één complete order in Modality worden aangeleverd.

100% foutloos

Van Berkel Logistics kan de informatie die bij elke containershipment behoort van minuut tot minuut geautomatiseerd aanvullen totdat deze 100% compleet en accuraat is. Eventuele fouten worden in een vroegtijdig stadium gesignaleerd zodat de datakwaliteit wordt verbeterd.

Het doel is om 100% van de orders op deze manier foutloos te verwerken. Het nieuwe systeem helpt Van Berkel Logistics daarbij en zorgt dat onregelmatigheden in een vroegtijdig stadium kunnen worden gesignaleerd, zodat er voldoende tijd is om corrigerende maatregelingen te treffen. Een nuttig bijkomstig effect is dat Van Berkel Logistics meer orders aankan met hetzelfde aantal mensen.

Dit artikel is gesponsord Nokavision.

Dit vind je misschien ook interessant