De houdbaarheid van zowel verse als diepvriesproducten is sterk afhankelijk van continue koeling in de keten. Wanneer er een onderbreking plaatsvindt in deze keten, kan dit desastreus zijn voor de kwaliteit van de producten of zelfs leiden tot bederf.
NewCold is een autoriteit op het gebied van de ontwikkeling en exploitatie van geautomatiseerde koelvrieshuizen en koeltransport. Deze snelgroeiende specialist onderscheidt zich door zich sec te richten op geautomatiseerde koelopslag met state-of-the-art en energie-efficiënte systemen. Het bedrijf heeft een wereldwijd netwerk met elf koelopslaglocaties op drie continenten: Noord-Amerika, Europa en Australië. Dit doen zij vanuit de vier kernwaarden van NewCold: innovatie, vertrouwen, wendbaarheid en automatisering.
Ontzorgen van klanten
Bij NewCold weten ze dat de ‘cold chain’ complex kan zijn door krappe marges, beperkte opslag, inefficiënt gebruik van de beschikbare transportcapaciteit en logistieke kosten. Daarnaast speelt duurzaamheid een steeds grotere rol in de hele keten van gekoelde producten.
Marijn Roes, global manager Racking Automated Systems bij NewCold is verantwoordelijk voor alles wat betreft de racking in warehouses van NewCold. Zo ondersteunt hij Business Development met de budgettering in de aanvangsfase, bekijkt hij de haalbaarheid van het hoogbouwmagazijn: wat is waar mogelijk en welke configuratie is daarbij efficiënt. Vanuit deze rol is hij actief betrokken bij de bouw van het hoogbouw koelvriesmagazijn in Corby in het Verenigde Koninkrijk.
“Binnen NewCold werken we gemiddeld aan vier tot vijf projecten naast elkaar. Al deze projecten kennen verschillende fases. Van de ontwikkelingsfase, pre-projectfase, constructiefase, uitvoeringsfase en afrondingsfase tot de operatie. We werken met verschillende projectteams vanuit verschillende disciplines zoals bijvoorbeeld bouw, automatische kranen, conveyors, racking en warehouse management systemen (WMS). Als verantwoordelijke voor de racking beoordeel ik de offertes op alle relevante onderwerpen en vervaardig ik de aanbeveling voor de uiteindelijke leverancier waar wij mee gaan werken. Wij ondersteunen bij de technical clarification fase, waarna de racking supplier kan beginnen met de gedetailleerde engineering. Gedurende het totale project blijven we betrokken. Vanuit die hoedanigheid zijn we ook betrokken bij het projectteam dat verantwoordelijk is voor de nieuwbouw van het hoogbouw koelvriesmagazijn in Corby,” legt Martijn Roes uit.
Toeleveranciers in retail
De klanten van NewCold zijn hoofdzakelijk toeleveranciers van de retail. Zij produceren in eigen fabrieken waarna de producten gekoeld worden opgeslagen. Deze behoefte van de klant leidt vervolgens tot een vraag naar gekoelde opslag. Vervolgens bekijkt men met de onderbouwing van een business case of de bouw van magazijn voor gekoelde opslag haalbaar is.
Martijn vervolgt: “De bouw voor het hoogbouwvriesmagazijn in Corby in de UK is een strategische keuze. Met de hoogbouw in Corby creëren wij een tweede grote opslag in UK naast Wakefield 1 en 2. Wakefield is één site, echter in 2 fases gebouwd. Het zijn 2 aan elkaar gebouwde clad rack buildings. In het gebied rondom Corby zijn veel producenten en klanten van ons actief. Het ligt centraal midden in de UK. Wij hebben voor deze plaats gekozen omdat dit zo dicht mogelijk bij een van onze ‘anchor customers’ ligt. Dit is een klant die een belangrijk percentage van zo’n magazijn gaat vullen.”
Verlaging van opslagkosten door maatwerkoplossingen
Martijn: "De keuze voor een magazijn ligt aan het profiel van de klant waarvoor we bouwen. Kijken we naar een grote klant of kijken we naar een aantal klanten met verschillende profielen? Zijn dit klanten met eenzelfde productrange of moet er een flexibel magazijn worden gebouwd waar allerlei soorten producten worden opgeslagen? De keuze is afhankelijk van welke producten bij welke temperaturen en omgevingseisen je kunt opslaan. En dit bepaalt uiteindelijk ook de keuze voor de bouw van het magazijn,” aldus Martijn. “We kunnen hiermee ook kleinere partijen de mogelijkheid bieden om hun producten gekoeld op te slaan. Door de producten gezamenlijk op te slaan, creëer je efficiëntie in de opslag en een verlaging van de kosten voor opslag. Dit is voor alle partijen een win-winsituatie.”
Complexe logistieke oplossingen
Voor de bouw van het hoogbouwkoelvrieshuis, schakelde NewCold SSI SCHÄFER in als expert in hoogbouwmagazijnen. Alle producten van dit bedrijf zijn bestand tegen extreme eisen, zoals diepvriestemperaturen. Doordat SSI SCHÄFER het complexe projectbeheer op zich neemt van het idee tot de oplevering van de voltooide staalconstructie dat gereed is voor de invoering van de gekozen automatiseringsoplossing, wordt uitgebreide ondersteuning geboden. Bovendien zorgen onafhankelijke kwaliteitscontrole-inspecteurs, die willekeurig bouwplaatsen bezoeken, ervoor dat alle strenge kwaliteitsnormen worden nageleefd.
Clad rack building
Het hoogbouwvrieshuis dat in Corby door SSI SCHÄFER wordt gebouwd, is een clad rack building en biedt plaats aan +/- 75.600 Indu- of 86.112 Europallets. De grootte van het gebouw is 131 meter lang en 86,5 meter breed. Het gebouw is 41 meter hoog, heeft 8 gangen en is multidiep met de opslag van zo’n 10 pallets. Daarnaast wordt er op zo’n 40 meter hoogte een platform gebouwd voor de koeling van het magazijn. De constante temperatuur is -28°C. Martijn vervolgt zijn verhaal: “NewCold laat niet alles door een partij bouwen. Dit is ook een strategische keuze en beleid binnen NewCold. Voor de racking werken we samen met SSI SCHÄFER naar tevredenheid. Het is voor ons een betrouwbare partner waarmee we een relatie hebben sinds onze oprichting in 2012.”
Controle op de cold chain keten
De meerwaarde die NewCold biedt aan haar klanten is dat zij zelf alle logistieke kennis in huis hebben. Hierdoor kunnen ze het systeem efficiënter inrichten, dat vervolgens een kostenbesparing oplevert voor een klant. Daarnaast wordt de klant volledig ontzorgd. Martijn vervolgt: “Wij ontwikkelen en designen ons eigen concept en hebben de bouw en operatie in eigen beheer. Hierdoor kunnen we beter sturen. Zodra het project gereed is, doen wij ook de hele operatie van het systeem en de intralogistiek. Wij hebben eigen medewerkers in dienst en verrichten ook zelf het onderhoud. Ook het transport per truck voor de aflevering van de producent naar de retailer kunnen wij verrichten. Zo hebben wij altijd controle over de hele cold chain.”
Dit artikel is gesponsord door SSI SCHÄFER.