Elektrisch laden thuis, op het werk en onderweg; wat moet je weten?

Hoewel een toekomst met uitsluitend elektrische vrachtwagens nog ver weg lijkt, is de opmars van elektrische bestelbusjes niet te stoppen. Wat moet je weten over elektrisch laden thuis, op het werk en onderweg?
Range anxiety stamt uit de tijd dat elektrische wagens nog geen grote accu hadden om ver te rijden

De overheid biedt subsidies die elektrisch vervoer stimuleren, en wetgeving die meer dwingend werkt. Toch is er ook voor de bestuurder en zijn werkgever óók een grote rol weggelegd. Dit is wat zij moeten weten over elektrisch laden thuis, op het werk en onderweg.

Eigen laadpaal, eigen regels

Het thuislaadpunt is zeker ook geschikt voor zakelijke rijders. Werkgevers kunnen het punt namelijk voor ze faciliteren, bij hen die een eigen oprit en/of garage hebben en plek heeft voor een laadpunt. Deze oplossingen zijn meestal geschikt voor de 1-op-1 verrekening van de thuisgeladen stroom met de zakelijke laadpas. Op die manier kunnen mensen ook de zakelijke auto gewoon thuis opladen.

Inmiddels telt Nederland een geschatte 270.000 privé laadpunten. Tel daar de ruim 100.000 publieke bij op, en het is logisch dat range anxiety eigenlijk nooit meer voor zou hoeven komen.

Range anxiety – lege accu

De angst om met je elektrische auto met een lege accu naast de (snel)weg te komen staan, heet ‘range anxiety’, vrij vertaald: ‘angst voor bereik’. “Dit stamt uit de tijd dat elektrische wagens nog geen grote accu hadden om ver te rijden”, zegt Bas Bullens, sales manager ‘eMobility’ bij DKV Mobility.

“De meeste elektrische auto’s hadden nog niet zo lang geleden een actieradius van bijvoorbeeld maximaal 150 kilometer en in de winter zelfs nog minder. Dan gebeurde het vaker, dat als je een laadpunt gemist had, je de pineut was.” Met de toegenomen ranges zou die angst verleden tijd moeten zijn, zegt hij. “Je rijdt met een elektrische auto nu al snel meer dan 300, soms wel 400 kilometer zonder op te hoeven laden.”

Wat ook meespeelt, is dat het aantal laadpunten de afgelopen jaren explosief toenam. “Hier in Nederland kun je overal laden. Hoe zuidelijker of oostelijker je komt in Europa, des te lastiger kan het zijn een laadpunt te vinden. Maar ook dáár komen steeds meer laadpunten bij.”

Bas Bullen van DKV Mobility.

Gastvrijheid én ‘gedwongen’

Elektrisch laden heeft een voordeel dat het tanken van diesel of benzine niet heeft: het is veel minder plaatsgebonden. Naast dat de meerderheid van de elektrische rijders een laadpunt thuis heeft, zijn er ook veel mensen (38%) die regelmatig op het werk laden. Ze pluggen hun auto in, werken acht uur en gaan met een volle accu weer op huis aan. Zij hoeven nooit te wachten bij een station langs de snelweg.

Onderweg: steeds meer, steeds sneller

Er zijn in Nederland meer dan 100.000 laadpunten die publiek toegankelijk zijn, waarvan er meer dan 60.000 zelfs 24 uur per dag beschikbaar zijn. Nederland is een laadpaalland waarin elektrische bestuurders zich geen zorgen hoeven te maken over de beschikbaarheid van een regulier- of snellaadpunt.

Met een gerust hart op weg

Werkgevers kunnen hun medewerkers dus met een gerust hart op weg sturen in een elektrische auto: laden kan in Nederland overal. Ze moeten alleen bedenken dat het ene laadpunt het andere niet is, en dat ook opladen op verschillende manieren (en met verschillende tarieven…) kan. Als werkgever wil je collega’s natuurlijk zo goedkoop mogelijk laten laden en zo veel mogelijk overzicht bewaren. Voor hen is het daarom goed te weten dat tech ze daarbij kan helpen. De provider van de laadpassen heeft vaak een slimme app beschikbaar die precies laat zien wáár medewerkers kunnen laden, en waar ze de beste tarieven krijgen.

Elke pas werkt anders

De ene laadpas is de andere niet. Wie zich verdiept in verschillende aanbieders van laadoplossingen zal zien dat (start)tarieven of abonnementskosten nogal uiteenlopen. Dit heeft te maken met de betaalwijze bij het laden zelf.

Allereerst zijn er laadpassen die één op één het laadpaaltarief in rekening brengen. Dit kan in abonnementsvorm, of met een ‘gratis’ pas waarbij je vaak een extra starttarief betaalt. Het voordeel is dat je de werkelijke kosten betaalt van het laadpunt. Nadeel is dat de tarieven van laadpalen slecht inzichtelijk zijn en daardoor geen grip hebt op (hoge) laadkosten. Fleet managers kunnen door een gebrek aan overzicht beperkt sturen op laadlocatie, en krijgen daardoor te maken met hoge laadkosten.

Er zijn ook laadpassen die een vast kWh-tarief per type laadpaal (normaal- of snel laden) hebben

Er zijn ook laadpassen die een vast kWh-tarief per type laadpaal (normaal- of snel laden) hebben. Ook deze komen meestal in maandelijkse abonnementsvorm. Deze vaste tarieven voorkomen verrassingen, dat is een voordeel, maar zorgt er óók voor dat je als fleet manager niet meer kunt sturen op gunstige laadlocaties.

Laadpas met vast tarief

Tot slot zijn er laadpassen zoals DKV Mobility die aanbiedt. Die werken met een vast tarief per laadpaalaanbieder, met verschil tussen AC en DC laden. Zo zijn er óók geen onverwachte laadkosten, de tarieven per aanbieder zijn vaak scherp en de berijder houdt keuzevrijheid. Zo kunnen fleet managers hun collega’s ook sturen om gebruik te maken van voordelige netwerken: erg interessant als de volumes op kWh toenemen. Ook deze laadpas nemen organisaties meestal in abonnementen af, met als bijkomend voordeel dat de kaart ook extra voordelen kan bieden. Zo kunnen gebruikers met DKV Mobility’s laadpas bijvoorbeeld ook terecht bij veel carwashes en ze kunnen er tol mee betalen. Hybride rijders kunnen er bovendien ook voordelig mee tanken.

Oplossing op maat

Verduurzaming van het wagenpark is voor veel organisaties een grote, tijdrovende klus. Ze moeten laden thuis, op werk en onderweg faciliteren en raken daardoor het overzicht kwijt. Voor hen geldt het advies: ga in gesprek met een adviseur. Neem contact op met Bas Bullens.

Dit artikel is gesponsord door DKV Mobility