'Duurzaam verpakken: automatisch en toch iedere bestelling op maat

Volgens een recent verschenen artikel in Trouw nemen Nederlandse huishoudens in een jaar zo’n 98 miljoen kilo verpakkingsmateriaal in ontvangst. Dat is 12 kilo per huishouden en 5,6 kilo per persoon. De cijfers zijn gebaseerd op een onderzoek van Recycling Netwerk Benelux en laten de noodzaak zien voor een duurzamere e-commerce.

In verschillende sectoren worden er al jarenlang stappen gezet om retail duurzamer te maken. Een goede ontwikkeling, waarbij ook in de e-commerce de nodige stappen voorwaarts worden gezet. Het is dan ook belangrijk te beseffen dat webwinkels en hun fulfilmentpartners – die tot de grootste gebruikers van kartonnen verpakkingsmateriaal behoren – zich wel degelijk inzetten voor een milieuvriendelijkere e-commerce door het verduurzamen van de verpakkingsstrategieën. Bedrijven zouden dit niet alleen moeten beschouwen als een belangrijk onderdeel van hun inspanningen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar ook als een manier om zowel operationeel als financieel een stap vooruit te zetten.

Nog niet zo lang geleden werd duurzaam ondernemen gezien als een public-relationsmiddel waarbij beleid ontbrak

Positieve merkwaarde

“Nog niet zo lang geleden werd duurzaam ondernemen door veel managers gezien als een public-relationsmiddel, waarbij echt beleid vaak ontbrak”, zegt Arnoud Koopmans, international sales manager bij Sparck Technologies. Sparck is een in Nederland gevestigde fabrikant van automatische verpakkingssystemen voor dozen op maat. “Maar”, vervolgt Arnoud, “gelukkig verandert dat de afgelopen jaren. Bij veel bedrijven is duurzaam ondernemen onderhand verankerd in het DNA en daar komen prachtige initiatieven uit voort.  Vaak is het zelfs zo, dat bedrijven die op een duurzame manier werken op termijn niet alleen hun steentje bijdragen aan een beter klimaat, maar ook kosten kunnen minimaliseren, innovatiever worden en met als bonus een positieve merkwaarde op kunnen bouwen.”

Verminderen verpakkingsmaterialen

Het verminderen van de hoeveelheid gebruikte verpakkingsmaterialen is een van de kernen voor een duurzaam verpakkingsprogramma van iedere online retailer. Maar, de door corona veroorzaakte astronomische groei in het aantal online bestellingen heeft geleid tot een aanzienlijke stijging van de hoeveelheid karton die nodig is voor de verzenddozen.

Zelfs nu de conventionele winkelstraten hun deuren weer open hebben, wordt er komende jaren nog steeds een jaarlijkse stijging verwacht van het aantal online bestellingen. Onderzoeksplatform Statista berekent voor Nederland zelfs een groei van 11.18% per jaar t/m 2025. De vraag naar kartonnen verzendverpakkingen krijgt daardoor een permanent karakter.

Verzendverpakking blijft nodig

Een eenvoudige manier voor online retail om de hoeveelheid karton te verminderen, is het uitbannen van verzendverpakkingen. Maar dat is geen realistisch streven, Arnoud voegt toe: “Een verzendverpakking is en blijft nodig, want zowel de webshop als klant wil de bestelling graag onbeschadigd afgeleverd zien, want het scheelt weer een retourzending in het geval van een beschadigd artikel. Ook in het geval dat een klant drie losse kledingstukken bestelt, is het beter om dat in één verpakking te verzenden. En daar profiteert uiteindelijk de hele keten van.”

Ontevreden consumenten

Het is dan wel noodzaak om de verzendverpakking zo duurzaam mogelijk te houden. Uit een steekproef van Mission Reuse, in samenwerking met Thuiswinkel.org en Kennisinstituut Duurzaam Verpakken, is gebleken dat meer dan tweederde van de online consumenten ontevreden is over de hoeveelheid verzendmateriaal. Arnoud vult aan: “Als goederen keer op keer verstuurd worden in te grote dozen is dat niet alleen slecht voor het milieu, maar de retailer is ook meer kwijt aan grondstoffen en transportkosten.”

Less is more

Het antwoord ligt dan ook in slim verpakken. Slimme e-commercebedrijven maken gebruik van milieubewuste verpakkingstechnologie, waarmee voor elke zending een doos op maat wordt gemaakt. Met behulp van 3D-scantechnologie kunnen de geautomatiseerde verpakkingssystemen van Sparck Technologies elke afzonderlijke bestelling op maat verpakken, ongeacht of deze uit afzonderlijke of meerdere artikelen bestaat. Koopmans: “Doordat iedere bestelling op maat wordt verpakt, zit er geen lucht meer in de doos. Dat scheelt aanzienlijk in transport. Gemiddeld genomen besparen onze oplossingen 50% aan verzendvolume. We zien daarnaast een afname in het gebruik van karton van zo’n 30% plus het feit dat opvulmateriaal volledig geëlimineerd wordt”.

Naast de positieve voordelen voor het milieu, levert de technologie voor het verpakken op maat ook een hogere en nauwkeurigere verwerkingscapaciteit op. De CVP Everest verpakt met 1.100 dozen per uur het equivalent van ongeveer 20 manuele verpakkingsstations.

Subsidie via MIA/Vamil-regeling

Arnoud voegt hieraan toe: “Als onderdeel van een breder streven naar duurzaamheid en minder afval in de hele supply chain, zijn veel e-commerce bedrijven hun verpakkingsproces aan het verduurzamen door gebruik te maken van fit-to-size inpaksystemen. En omdat Nederlandse bedrijven ook kunnen profiteren van de aantrekkelijke MIA/Vamil-regeling, waarbij het netto belastingvoordeel kan op lopen tot 11%, is er nog nooit een beter moment geweest om de voordelen van op maat gemaakte verpakkingsoplossingen te introduceren in een warehouse”.

Dit artikel is gesponsord door Sparck Technologies.

Lees ook:

Met de enorme toename van online orders, een orderprofiel dat fijnmaziger wordt en een tekort aan arbeidskrachten, moeten e-commerce-bedrijven innovatief zijn om de kosten niet uit de hand te laten lopen. Daarnaast wordt de consument steeds kritischer op het gebied van duurzaam verpakken en verzenden.

> Top 10 redenen voor automatisch verpakken; ieder pakketje een ambassadeur