Supplychain-lessen uit de klimaattop van de Verenigde Naties

De afgelopen twee weken vond in Glasgow, de 26e jaarlijkse Conference of the Parties (COP26) plaats. De meest recente in een lange reeks VN-klimaatbijeenkomsten. Men noemde het de 'laatste, beste hoop' om onze planeet te redden. Welke rol kan de supply chain spelen?
Delen:
Duurzaamheid begint in de supply chain.

De klimaattop bood een ernstige waarschuwing te midden van beelden van branden en overstromingen, die de laatste jaren zo gewoon zijn geworden. Het was tegelijkertijd een krachtige oproep aan wereldleiders om eindelijk actie te ondernemen, en een boodschap van hoop. Een signaal aan de wereld om samen te komen.

Maar COP26 bracht vooral de boodschap dat duurzaamheid niet langer alleen aan politieke leiders kan worden overgelaten. “We kunnen niet uitsluitend op regeringen, NGO’s en filantropie vertrouwen voor het oplossen van de klimaatcrisis,” zei Amazon-oprichter Jeff Bezos tijdens zijn toespraak voor de samengekomen delegaties. “Ook de particuliere sector moet bijdragen aan de vermindering van CO2-uitstoot. Bedrijven moeten leiderschapsposities innemen.”

We kunnen niet uitsluitend op regeringen, NGO's en filantropie vertrouwen voor het oplossen van de klimaatcrisis - Amazon-oprichter Jeff Bezos

Verantwoordelijkheid nemen voor ons klimaat is niet alleen goed voor de planeet – het is ook zakelijk gezien goed. Volgens onderzoek van Nielsen vindt 81% van de consumenten wereldwijd dat bedrijven moeten bijdragen aan klimaatverbetering. En naarmate de aarde verder opwarmt, worden meer bedrijven kwetsbaar voor klimaatgerelateerde gebeurtenissen, zoals de overstromingen eerder dit jaar. Als bedrijven over vijftig jaar nog een wereld willen hebben waar ze zaken kunnen doen, moeten ze vandaag in actie komen.

Duurzaamheid begint in de supply chain

Duurzaamheid betekent verschillende dingen voor verschillende organisaties. Voor sommige is het de overgang naar elektrische voertuigen en innovatie rond nieuwe CO2-vrije productieprocessen. Voor andere een overstap naar energiezuinige apparaten en minder vervuilende verpakkingen.

Voor nagenoeg elk bedrijf dat de sociale en klimaat-impact wil verminderen is één ding van vitaal belang: de supply chain. Van het verminderen van transportuitstoot, tot het optimaliseren van strategieën voor reverse logistics, en het aansluiten bij de circulaire economie: het verankeren van duurzaamheid in een organisatie begint bij de supply chain.

“De realiteit van de huidige wereldwijde supply chains is dat overgang van de industrie gevolgen heeft voor elk land en elke producent ter wereld,” zei Prins Charles, tijdens zijn COP26-openingstoespraak. “Ik twijfel er absoluut niet aan dat de particuliere sector bereid is zijn rol te spelen en met regeringen wil samenwerken om een uitweg te vinden.”

Eerste kilometer groener maken

Multinational in consumptiegoederen, Unilever, is verantwoordelijk voor meer dan 400 merken wereldwijd, waaronder Dove, Lipton en Ben & Jerry’s ijs. Dit jaar was Unilever Principal Partner van de COP26 en een krachtig pleitbezorger voor de rol die bedrijven moeten spelen bij het terugdringen van CO2-uitstoot. Voor een bedrijf dat elke dag 2,5 miljard consumenten bereikt, is data de sleutel tot het beperken van de CO2-uitstoot, veel data.

Alle problemen, in de natuur of op het gebied van mensenrechten, komen voort uit wat we de eerste kilometer van de supply chain noemen - Unilevers Chief Supply Chain Officer, Marc Engel

“Wij zitten aan het eind van de keten”, zei Unilevers Chief Supply Chain Officer, Marc Engel, tijdens het COP26 Unilever-panel. “En alle problemen, in de natuur of op het gebied van mensenrechten, komen voort uit wat we de eerste kilometer van de supply chain noemen.” Voor Unilever is een end-to-end venster op wat er gaande is binnen alle niveaus van de supply chain, van de eerste tot de laatste kilometer, van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat veranderingen die bedrijven doorvoeren ook daadwerkelijk het gewenste effect hebben.

“Wanneer je alle data integreert, hoef je ineens niet meer op alleen certificering te vertrouwen”, zegt Engel. “Het is een absolute game-changer, want je hoeft het probleem niet meer te observeren nadat het is gebeurd… Je kunt actie ondernemen als en wanneer het gebeurt.”

Impact

Het is cruciaal dat elk bedrijf weet wat zijn impact is. Bedrijven moeten doelen stellen die hen afschrikken. Wat is de CO2-uitstoot? Hoeveel plastic voor eenmalig gebruik gaat er in het bedrijf om? Wat is de impact op water en op de biodiversiteit? We staan niet los van de natuur, we zijn er een fundamenteel onderdeel van. U moet nu actie ondernemen om kans op een toekomst te houden.

– Sue Garrard, Onafhankelijk Adviseur, Duurzaam Ondernemen

Zoals bij elke grote zakelijke uitdaging, begint de oplossing voor klimaatverandering bij het begrijpen van het probleem, en het implementeren van de oplossing. Het FourKites Sustainability Dashboard hielp bijvoorbeeld al honderden van ’s werelds grootste bedrijven een beter inzicht te krijgen in de klimaat-impact van hun supply chains. Sommige van hen gebruiken dat inzicht zelfs al om lege kilometers te elimineren en samen te werken met transporteurs die zich op duurzaamheid richten. Zoals de afgelopen twee weken steeds werd gezegd: We kunnen het. We hebben de technologie. Het enige wat nu nog nodig is, is de wil.

Welke leider wil niet aan het hoofd staan van een bedrijf dat over tien, twintig of zelfs vijftig jaar nog bestaat? Voor iedereen die dat wil, is de tijd voor verandering gekomen. Duurzaamheid gaat niet meer alleen om wereldleiders. Het gaat om ons allemaal. En het is tijd om onze mouwen op te stropen.

Dit artikel is gesponsord door Fourkites