Informatie uitwisselen: harmonisatie is geen overbodige luxe

Informatie uitwisselen: harmonisatie is geen overbodige luxe

Het staat buiten kijf dat de covid-pandemie bedrijven heeft gedwongen om bijna uitsluitend via digitale kanalen te communiceren en digitaal zaken te doen met hun partners. Voor velen is informatie uitwisselen via een virtuele omgeving vandaag de enige manier om samen te werken.

In de Benelux wordt de omzet uit e-commerce geschat op 50 miljard euro voor 2021. Naar verwachting zal dit de komende jaren verdubbelen. We wisten allemaal dat zakelijke communicatie ooit bijna uitsluitend elektronisch zou verlopen. Niemand had echter verwacht dat dat zo snel zou gebeuren.

Internationalisering

Uiteraard is de pandemie slechts één factor in de digitale revolutie. Een van de belangrijkste katalysatoren is de toenemende internationalisering van bedrijven – en het huidige competitieve klimaat dat geen ruimte laat voor gebreken. Ook de klanten zijn veranderd. Vandaag wil de consument exact weten wanneer de koerier voor zijn deur zal staan en wil hij bestellingen gratis terugsturen.

Daarbij mogen we niet vergeten dat leveranciers ook veel technologisch geavanceerder zijn geworden – om tegemoet te komen aan de behoeften van de klanten en om te groeien en uit te breiden.
Terwijl verkoop en logistiek zich steeds meer richten op B2B en e-commerce, moet uw platformpartner klaar zijn om samen met u de sprong te wagen.”
Daarom moeten business experts samen met hun IT-afdelingen beslissen welke B2B-communicatietool een antwoord kan bieden op de nieuwe marktontwikkelingen en die tegelijkertijd past bij hun interne IT-omgeving. Platformen voor gegevensuitwisseling evolueren voortdurend om de huidige markttrends bij te benen. Bedrijven fuseren en verspreide IT-omgevingen zijn de ideale motivatie om platformen samen te brengen en kosten te besparen.

In de geglobaliseerde economie van vandaag stopt handel niet bij de landsgrenzen en moeten uw platform en IT-partner de expertise en mogelijkheden hebben om u op alle continenten te ondersteunen. Terwijl verkoop en logistiek zich steeds meer richten op B2B en e-commerce, moet uw platformpartner klaar zijn om samen met u de sprong te wagen.

Data-flows

Bedrijven die nieuwe systemen willen implementeren (of hun huidige systemen willen upgraden), moeten uitzoeken of die onderling compatibel zijn. Zo’n implementatie kan in één keer (big bang) of in kleinere stappen (waves) worden uitgevoerd. Dat betekent dat de uniformering en harmonisering van data-flows moet worden ontworpen en uitgevoerd met drie aspecten (dimensies) voor ogen:

  • Processen – commercieel, logistiek, financieel
  • Partnerschappen – klanten, leveranciers, logistieke dienstverleners, overheid
  • Geografie – land, regio (of internationale aanpak)

Bij de analyse van de bovengenoemde parameters moet ook rekening worden gehouden met de beschikbare teams. We mogen namelijk niet vergeten dat sommige elektronische data flows opgestart werden vóór de jaren 2000. De analisten of projectmanagers die deze data-flows hebben geïmplementeerd en beheerd zijn nu bijna op pensioengerechtigde leeftijd.

Gratis ebook over EDI

Om deze issues verder te analyseren heeft Comarch een ebook geschreven die tracht uit te leggen hoe een modern EDI-systeem (Electronic Data Interchange) de zakelijke communicatie alsook de transparantie in alle supplychain-processen kan verbeteren. Benieuwd? Het ebook kan hier gratis worden gedownload.

Dit artikel is gesponsord door Comarch.