Supply chain visibility: Marks & Spencer loopt voorop

Supply chain visibility: Marks & Spencer loopt voorop

Retailers, fabrikanten maar ook logistiek dienstverleners zitten in een transformatie. In plaats van intern gericht te zijn worden de ogen gericht op het beheersen van de volledige supply chain. Waar ERP-systemen stoppen, groeien bepaalde platformen aan populariteit. Welke retailers lopen voor? En wat zijn voordelen van visibility?

Verbeteringen in het besturen van de supply chain heeft impact. In het algemeen richt men zich op het verbeteren van klanttevredenheid, productbeschikbaarheid, ketensamenwerking maar ook het verminderen van voedselverspilling. Met name binnen de retail wordt nog veel verspild door het ontijdig of onjuist verdelen van voorraad, veroorzaakt door blind spots.

Bestaat End-to-End?

De term supply chain visibility wordt gepast en ongepast door de hele markt geroepen. Allerlei Control Towers claimen de aandacht, maar slechts weinig bedrijven zijn in staat om de volledige (End-to-End) keten inzichtelijk maken. Van Tier 1, Tier 2 en Tier 3 leveranciers hebben sommigen nog nooit gehoord.

Wat je niet ziet kun je niet managen. Daarom is visibility cruciaal voor elke stap in de keten die je wilt verbeteren, zonder de plank mis te slaan.

Natuurlijk is visibility niet de heilige graal die al je problemen oplost, maar visibility brengt tenminste je verbeterpunten aan het licht. Zou dat niet als eerste moeten gebeuren?

Marks & Spencer

De retailer Marks & Spencer is zo’n retailer die sinds 2019 voorraad door de volledige keten volgt. Met honderden leveranciers en vervoerders en meer dan 1.000 winkels delen ze nu één versie van de waarheid.

Voorraad wordt in real-time gevolgd door de End-to-End-keten en incidenten worden bij ontstaan gelijk aangepakt.

Bestaande data gebruiken

Data is al aanwezig door de hele supply chain, maar men weet slecht hoe deze data om te zetten naar antwoorden op vragen. De digitale supply chain is bij veel events en bedrijven een veelgenoemde term, maar slechts weinigen weten hoe deze in te richten. Het per mail, telefoon of EDI delen van informatie met ketenpartners is al niet nieuw meer, terwijl API’s het makkelijk maken om deze data te ontvangen en versturen.

Te vaak moeten supply chain managers het nog maar doen met informatie van gisteren, terwijl ze vandaag een supply chain moeten besturen. Ondertussen worden ze platgegooid met rapporten die collega’s voor ze maken met BI-tools, maar dit geeft ze geen real-time inzicht in de keten. De gebruikers wachten op een oplossing die hen real-time zicht geeft om beslissingen accuraat en zonder gok te kunnen nemen.

Kosten omlaag en efficiëntie omhoog

Te hoge buffervoorraad, inefficiënt transport, onduidelijkheid, klantontevredenheid en voedselverspilling brengen enorme kosten met zich mee. Beter inzicht in de gehele keten heeft meteen impact op al deze punten. Maar toch vindt men het lastig om te starten. Daarom is het belangrijk om klein te starten, maar om in elk geval te starten en niet te wachten tot de concurrentie je al voorbij is.

Samenwerking in de supply chain is onmisbaar in deze concurrerende logistieke markt. Het juist gebruiken van data kan je eindresultaat maken of breken. Het wereldwijde Cloud platform van Zetes gebruikt data uit de hele keten en vertaald deze naar real-time dashboards, 24/7 alerts en toegang voor alle leveranciers, vervoerders en klanten.

Een sprong verder

Onderzoek heeft laten zien dat supply chain visibility in de hele markt top-of-mind is. Je concurrentie ligt niet stil, dus zorg dat je niet over een jaar slechts enkele stappen hebt gezet, maar dat je ze achterlaat met een grote voorsprong.

Wat opvalt is dat de hele markt last heeft van personeel schaarste. Echter zijn er standaard oplossingen beschikbaar die ervoor zorgen dat je nu meteen voordeel haalt uit de beschikbare supply chain data. Zet stappen en voorkom dat concurrentie je voorbij gaat, want ook te langzaam stappen maken, is achteruit gaan.

Dit artikel is gesponsord door Zetes