Bedrijvenpark Medel: topbedrijvenpark op toplocatie

Bedrijvenpark Medel: topbedrijvenpark op toplocatie
Monique Spijker: “Medel is via het water verbonden met de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen en de waterwegen richting Duitsland en verder.”

Monique Spijker kijkt ondanks de vertraging die is opgelopen met de uitbreiding van Bedrijvenpark Medel, opgetogen naar de toekomst. Met het nieuwe bestemmingsplan waar nu druk aan wordt gewerkt, zet het park nieuwe normen waar het gaat om duurzaamheid, groen en de uitstoot van stikstof. En voor de korte termijn geldt dat grote en kleine bedrijven zich hier nog steeds kunnen vestigen.

Bedrijvenpark Medel neemt in de sector logistiek en transport een bijzondere plek in. Het staat steevast in de top 5 van beste logistieke hotspots van het land. En deze positie is onlangs door de Provincie Gelderland nog eens onderstreept nu zij ‘Medel’ heeft aangewezen als een van de drie XXL-locaties in de provincie.

Groot en flexibel

Het bedrijvenpark is groot (119 hectare uitgeefbaar) en flexibel en in deze tijd van logistieke hoogconjunctuur kan Medel de vraag naar onderkomens voor grote, zeer grote en kleinere bedrijven bijna onmiddellijk beantwoorden.

Er zijn kavels beschikbaar vanaf circa 2.000 m2, terwijl grote bedrijven meer belangstelling zullen hebben voor bijvoorbeeld het Goodman Tiel Logistics Centre van ruim 56.600 m2 dat ook in kleinere units van ca. 8.000 m2 opgesplitst kan worden.

De A15 wordt dan de snelste wegverbinding tussen Rotterdam en Duitsland”

Logistieke schakel

Bedrijvenpark Medel ligt pal langs de A15 ter hoogte van Tiel, heeft een eigen op- en afrit en is daarmee rechtstreeks aangesloten op de wegverbinding tussen de Rotterdamse haven en het Duitse achterland. Bovendien liggen er plannen voor het doortrekken van de A15 naar Duitsland. Coördinator Uitgifte, Monique Spijker: ‘De A15 wordt dan de snelste wegverbinding tussen Rotterdam en Duitsland.’

Medel scoort hoog bij binnenvaart

Ook wat betreft de binnenvaart scoort het park hoog. Het ligt aan de oever van het Amsterdam-Rijnkanaal en heeft een eigen containerterminal. Zo is Medel via het water verbonden met de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen en de waterwegen richting Duitsland en verder. En daarmee vormt het park een essentiële schakel in de verkeersroutes tussen Nederland en de rest van Europa.

Powered by Esri. Met dank aan Goodman.

Meteen aan de slag

Grote logistieke ondernemingen kunnen op korte termijn aan de slag. Zo is het Goodman Tiel Logistics Centre beschikbaar, een XL-distributiecentrum van ruim 56.600 m2 waarvan ca. 3.500 m2  kantoorruimte.  Eigenaar is logistiek belegger en ontwikkelaar Goodman. Olav Laurensse van Goodman zegt: ’Het pand voldoet aan alle eisen die de moderne logistiek stelt op gebied van technische producten, maar je kunt er ook zonder problemen een FMCG-operatie in onderbrengen.  Het gebouw bestaat uit 6 units – de kleinste is 7.585 m2 - met mezzanine en in totaal 63 laaddocks. In deze tijd van logistieke hoogconjunctuur verwachten wij dat de belangstelling groot zal zijn.’

Tiel is zeer belangrijke logistieke hotspot

Hij vervolgt: ‘Goodman is sinds 2008 vertegenwoordigd op dit bedrijventerrein. Wij zien Tiel als een zeer belangrijke logistieke hotspot die past binnen onze langetermijnstrategie. Door de strategische ligging centraal tussen de grote steden Utrecht, Den Bosch, Arnhem en Nijmegen zijn er meer dan 1.9 miljoen huishoudens die binnen 60 minuten kunnen worden bediend. Als gebouweigenaar dragen wij bij aan de invulling van het parkmanagement door een actieve rol in te nemen als bestuurslid van Coöperatie Medel.’

Parkmanagement is topprioriteit

Coöperatie Medel, waarvan alle bedrijven lid zijn, is verantwoordelijk voor het beheer van het bedrijvenpark. Monique Spijker: ‘De opkomst op de bijeenkomsten van de coöperatie is altijd hoog. De bedrijven voelen zich zeer betrokken bij de gang van zaken in het park.’

De trefwoorden van het parkmanagement zijn hoge kwaliteit in beeld en uitstraling, groen, duurzaam en veilig en gericht op het hoogste serviceniveau voor de bedrijven en alle medewerkers. Wie het park bezoekt ziet bijvoorbeeld meteen de brede wegen en ruime rotondes die door iedere vrachtwagen, ongeacht afmeting of gewichtsklasse, probleemloos genomen kan worden.

Andere resultaten van de inspanningen zijn onder andere de heldere bewegwijzering, de gezamenlijke beveiliging en een gratis glasvezelverbinding tot aan de deur van elk bedrijf. Ook heeft het  parkmanagement bijgedragen aan de geplande verbetering van de OV-verbinding vanaf station Tiel. De beveiliging is een andere prioriteit.

Daar waar mogelijk helpt Medel de bedrijven met het aantrekken van personeel”

Coöperatie

Medel beveiligt het terrein onder meer met mobiele surveillance en intelligente camera’s, waarvan vele met kentekenherkenning. Dit gebeurt 365 dagen per jaar, 24 uur per dag. Belangrijk voor de mensen die er werken: de samenwerking met lokale onderwijsinstellingen is intensief. Met de lokale ROC biedt de Coöperatie Medel op de locatie medewerkers van de gevestigde bedrijven op maat gesneden opleidingen en trainingen aan. Hiervoor is onder andere de logistieke campus opgericht. ‘Daar waar mogelijk helpt Medel de bedrijven met het aantrekken van personeel. Geluk daarbij is dat de arbeidsmarkt in deze regio niet zo overspannen is als elders in het land’, aldus Spijker.

Milieuverantwoorde brandstofvoorziening

Voor de uitstraling van het terrein is de openbare ruimte belangrijk. De coöperatie heeft daarom veel aandacht voor beplanting, watergangen en waterpartijen op het terrein. Milieuverantwoorde  brandstofvoorziening past volledig in de filosofie van het park. Het op het terrein gelegen servicestation Van Dijkhuizen beschikt over CNG voor auto’s en busjes en LNG voor vrachtwagens. Schoon, goedkoop, veilig en klaar voor de toekomst.

Vertraging Medel II

De stikstofuitspraak van de Raad van State heeft gezorgd voor vertraging bij de uitbreiding van het park. Spijker heeft echter het volste vertrouwen in een goede afloop op niet al te lange termijn. ‘Met alle betrokkenen schrijven we druk aan een nieuw bestemmingsplan. Dat zal ruimschoots binnen het nieuwe kader blijven dat door de uitspraken van de Raad van State en het kabinetsbeleid is ontstaan. Medel II wordt groener en duurzamer en er komen innovatieve oplossingen voor het terugdringen van de stikstofuitstoot op het terrein.’

Spijker verwacht dat het nieuwe bestemmingsplan eind 2020 vastgesteld kan worden.

Dit artikel is gesponsord door Goodman