Netcongestie, beperkte ruimte en hoge investeringen maken de overstap naar elektrisch vervoer lastig. Toch zijn er oplossingen waarmee bedrijven vandaag al kunnen beginnen. Door slim gebruik te maken van de capaciteit die LEAP24 via het PartnerPark-concept beschikbaar stelt, weten koplopers als Jan de Rijk Logistics ondanks de beperkingen tóch vooruitgang te boeken richting emissievrij transport.
De uitdaging: lang wachten op extra capaciteit
Voor veel transportbedrijven is de wil om te verduurzamen aanwezig, maar het verkrijgen van voldoende stroom op eigen terrein blijkt vaak de bottleneck. Laden op eigen terrein blijft de voorkeur houden, maar door netcongestie moeten bedrijven soms jarenlang wachten op een zwaardere aansluiting. 'Dat is frustrerend en remt plannen om te elektrificeren', zegt Aron Jonker, sales & marketing manager bij LEAP24.
LEAP24 exploiteert een landelijk netwerk van snellaadstations, waarvan inmiddels zo’n twintig locaties ook geschikt zijn voor elektrische vrachtwagens. Daarmee beschikt het bedrijf over het grootste netwerk van heavy-duty snellaadpunten in Nederland.
'Veel vervoerders kennen ons van het snelladen onderweg', vervolgt Jonker. 'Maar we merken dat steeds meer bedrijven ook op zoek zijn naar zekerheid tijdens rustmomenten. Een betaalbare vaste laadplek waar ze ’s nachts kunnen laden, zonder afhankelijk te zijn van netuitbreiding.'
Op strategisch gelegen snellaadstations krijgen bedrijven één of meerdere exclusieve laadplekken toegewezen.”
Direct beschikbare capaciteit
PartnerPark biedt uitkomst voor bedrijven die willen verduurzamen, maar (nog) niet over voldoende stroomcapaciteit beschikken om op eigen terrein te laden. 'Op strategisch gelegen snellaadstations krijgen bedrijven één of meerdere exclusieve laadplekken toegewezen, waar hun voertuigen 24/7 kunnen opladen. De plekken zijn uitgerust met 50 kW-laders, ideaal voor overnight charging, en zijn fysiek afgezet met een parkeerbeugel om de beschikbaarheid te garanderen.'
Voor transporteurs, waar marges vaak flinterdun zijn, is ook de betaalbaarheid van belang. De kosten per gereserveerde plek bedragen € 198 per maand (excl. btw), met een laadtarief van € 0,28 per kWh (excl. btw). 'Daarmee vormt PartnerPark een toegankelijk alternatief voor bedrijven die nog niet willen of kunnen investeren in een eigen aansluiting en laadinfrastructuur', aldus Jonker.
In de praktijk: Jan de Rijk Logistics
Een sprekend voorbeeld is de samenwerking met Jan de Rijk Logistics. De logistiek dienstverlener zet elektrische vrachtwagens in die worden opgeladen bij LEAP24-stations in Zwolle en Roermond. Beide locaties beschikken over meerdere PartnerPark-plekken die exclusief voor Jan de Rijk zijn gereserveerd. De eerste laadplekken zijn al enige tijd in gebruik, maar vorige week werd in Zwolle officieel het startsein gegeven voor de uitbreiding met nóg eens zeven plekken.

Er is vaak meer mogelijk dan je denkt
De praktijk laat zien dat samenwerking in de hele keten cruciaal is om de transitie te laten slagen. 'Het bedrijfsleven bewijst dat complexe vraagstukken zoals netcongestie kunnen worden omzeild door creatief samen te werken en beschikbare capaciteit slim te benutten', begint Jonker. 'De sleutel ligt in denken in mogelijkheden, niet in beperkingen. Netcongestie is een feit, maar dat hoeft geen reden te zijn om stil te staan. Bedrijven die nú starten, bouwen kennis op en kunnen hun vloot gefaseerd uitbreiden. Wie wacht, loopt vooral waardevolle leermomenten mis.'
Lean & Green Summit 2025
Tijdens de Lean & Green Summit 2025 staat dit thema nadrukkelijk op de agenda: hoe combineer je zekerheid in operatie met versnelde emissiereductie wanneer het net beperkt is? Pelle Schlichting, CEO en oprichter van LEAP24, licht toe: 'Tijdens het event delen we ook praktijkervaringen, maar luisteren we vooral naar wat bedrijven nodig hebben. Het gaat om samen oplossingen vinden voor de structurele uitdagingen rond netcapaciteit. Dat is uiteindelijk waar de grootste versnelling plaatsvindt.'
Dit artikel is gesponsord door LEAP24.






