nieuws

Planzer Transport verbetert productiviteit door betere traceerbaarheid

Logistieke dienstverlening 447

De laatste jaren heeft digitalisering in de logistiek een enorme vlucht genomen. Van logistieke dienstverleners wordt verwacht dat ze real-time de status van een levering kunnen weergeven. Zenders en ontvangers van goederen rekenen op up-to-date informatie en passen daar hun eigen productieplanning op aan. Om goed te kunnen inspelen op de vereisten vanuit de markt heeft Planzer Transport een vergaande digitalisering van de logistieke processen doorgevoerd en geïnvesteerd in hardware waarmee het bedrijf de productiviteit van zijn mensen en middelen optimaliseert.

Planzer Transport verbetert productiviteit door betere traceerbaarheid

Planzer Transport is een Zwitsers logistiek familiebedrijf. Met 59 locaties in Zwitserland en 9 buitenlandse vestigingen, grotendeels in Europa, is Planzer marktleider. Het bedrijf heeft 5.200 medewerkers in dienst en beschikt over een vloot van zo’n 2.000 voertuigen. Ook heeft Planzer magazijnen met een oppervlakte van meer dan 1 miljoen vierkante meter.

Traceerbaarheid

Voor Planzer is de traceerbaarheid van goederen tijdens het transport erg belangrijk. Voor het actualiseren van de status van zendingen kan het bedrijf niet meer zonder zijn mobiele apparaten. Zowel bij nationaal, pakket-, nacht- en temperatuurgecontroleerd transport worden de meeste processen via mobiele apparaten gedigitaliseerd. Wanneer een zending gescand wordt, ontvangen chauffeurs de gegevens op de speciaal ontwikkelde app op hun apparaat. Ze kunnen hun bestellingen bekijken, bewerken en het pakket bij aflevering door de klant laten aftekenen door middel van een digitale handtekening.

In uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld wanneer een pakket tijdens het ophalen of afleveren beschadigd is, kan de chauffeur ter plaatse met het mobiele apparaat een foto maken van het pakket, de afbeelding bij de bestelgegevens voegen en het probleem melden aan het planningsteam. Het apparaat wordt bij Planzer ook gebruikt voor standaardwerkzaamheden zoals het voeren van telefoongesprekken, het versturen van e-mail en navigatie op de weg.

Geen consumentenproducten

Voordat het bedrijf overschakelde op de Panasonic Toughbook handhelds, gebruikte Planzer consumentensmartphones. De medewerkers gaven echter al snel aan dat deze niet geschikt waren voor de vaak wat ruwe omgang met de apparatuur in de logistiek. “Veel apparaten raakten in een mum van tijd zwaar beschadigd”, zegt Miguel Schiltknecht, Technical Project Manager bij Planzer.

We waren behoorlijk onder de indruk van de Toughbook handhelds. De robuustheid, betrouwbaarheid maar ook de professionele aftersales service waren opmerkelijk

Planzer besloot hardware aan te schaffen die beter geschikt was voor de omstandigheden in de logistieke sector. De IT-afdeling van Planzer kreeg de mogelijkheid eerst verschillende apparaten te testen. “Voor de proof-of-concept heeft Panasonic ons gratis testapparatuur geleverd”, zegt Loris Lüthi, IT Project Manager bij Planzer. “We waren behoorlijk onder de indruk van de Toughbook handhelds. De robuustheid, betrouwbaarheid maar ook de professionele aftersales service waren opmerkelijk.” Momenteel heeft Planzer ongeveer 2.000 apparaten in gebruik, waarmee het bedrijf alle logistieke processen voor zijn complete wagenpark regelt.

Robuuste bescherming

De Toughbook handhelds bieden volledige robuuste bescherming; ze hebben een 4,7″-scherm, maar wegen nog geen 280 gram. De apparaten zijn gecertificeerd volgens MIL-STD 810G en zijn bestand tegen een val van een hoogte van 2 meter. Ze voldoen aan de IP68-standaard en zijn stof- en waterdicht onder de meeste omstandigheden. Een betrouwbare werking wordt tot temperaturen van -20 ° C gegarandeerd.

Snelle scans

De geïntegreerde barcodelezer van het apparaat maakt het werk eenvoudiger. “We scannen nu 2 keer zo snel als met het vorige apparaat”, vertelt Lanso Vezhaparambil, Project Manager National Transport bij Planzer.

Een jaar na de introductie van de devices in de processen was het oordeel nog steeds zeer positief. Slechts 3 apparaten liepen binnen de processen van Planzer schade op die moest worden gerepareerd. In een tijdsbestek van 12 maanden komt dat overeen met 0,15% van de apparaten.

“Omdat ze maar zelden beschadigd raken en uiterst betrouwbaar zijn, zijn onze kosten voor reparaties, vervangende apparaten, reserve-apparatuur en dergelijke, aanzienlijk lager. Onze chauffeurs worden nauwelijks gehinderd in hun werk door kapotte apparaten”, vertelt Vezhaparambil.

“Als een device toch ernstig beschadigd raakt, komt Panasonic binnen de kortste keren en zonder problemen met een oplossing”, voegt Schiltknecht toe.

“De Panasonic Toughbook handhelds hebben van meet af aan indruk gemaakt en hebben hun waarde bewezen in intensief, dagelijks gebruik”, concludeert Lanso Vezhaparambil. “Na een jaar ervaring met de Panasonic Toughbooks te hebben opgedaan, kan ik vol overtuiging zeggen dat we dit apparaat ook nu weer zouden aanschaffen.”

Dit artikel is gesponsord door Panasonic

Reageer op dit artikel