De vijf grootste verpakkingstrends om kosten te verlagen

De dynamiek van e-fulfilment komt dagelijks met nieuwe uitdagingen voor webshops. Vooral als het op verpakken aankomt. Gangbare high-tech oplossingen voor zaken als storage en orderpicken vormen slechts een deel van de oplossing. Want de orders dienen ook nog verpakt en verzonden te worden, het liefst zo duurzaam mogelijk. Hoe kunnen de operationele kosten verlaagd worden?
Arnoud Koopmans van Sparck Technologies.

Het antwoord ligt onder meer in het automatiseren van het verpakkingsproces; intelligente verpakkingsoplossingen die online orders automatisch, razendsnel en  geheel op maat kunnen verpakken. Arnoud Koopmans van Sparck Technologies, leverancier van verpakkingssystemen voor dozen op maat, komt bij veel e-commerce bedrijven over de vloer en heeft de vijf grootste verpakkingstrends op een rijtje gezet.

1. Verhoog de capaciteit

Als de ordervolumes stijgen, zal ook de verpakkingscapaciteit moeten opschalen. Het simpelweg vertrouwen op het wel tijdig kunnen binnenhalen van een groot team manuele verpakkers is vandaag de dag geen reële optie meer, terwijl de belofte van next day delivery wel overeind moet blijven.

Door gebruik te maken van automatische inpakmachines die in 3D geheel op maat kunnen verpakken, kan een grote diversiteit aan orders verwerkt worden. Dat betekent altijd een perfect passende doos met snelheden tot 1.100 pakketten per uur. Een dergelijk systeem werkt consistent, efficiënt en betrouwbaar, waardoor het dezelfde output produceert als 20 tot 30 manuele verpakkingsstations.

Met automatische inpakmachines die in 3D op maat kunnen verpakken, past de doos altijd.

2. Duurzaamheid

De schattingen lopen uiteen, maar gemiddeld genomen bestaat een doos op dit moment voor zo’n 40% uit lucht. Dit betekent dat de vrachtwagens die we nu zien rijden voor bijna de helft gevuld zijn met niks. De te grote verzenddozen zijn pure verspilling. De alternatieve kleine plastic verzendzakken dragen niet echt bij aan de wens om duurzaam te ondernemen.

Hoewel tegenwoordig steeds meer plastic verzendverpakkingen van gerecycled materiaal gemaakt worden, belandt er naar schatting per jaar nog altijd minstens 8 miljoen ton (!) plastic in de oceanen. Als er niks gebeurt om dit tegen te gaan komen er naar verwachting in 2030 per minuut twee vrachtwagens aan plastic bij. 55% van de online consumenten wereldwijd is zelfs bereid meer te betalen voor producten en services van bedrijven die zich inspannen om hun impact op het milieu zo laag mogelijk te houden. Dat blijkt uit onderzoek van NielsenIQ.

55% van de online consumenten wil meer betalen voor producten van bedrijven die hun impact op het milieu laag houden

3. Minder schade

Een eenvoudige manier voor online retail om de hoeveelheid karton te verminderen, is het uitbannen van verzendverpakkingen. Maar dat is geen realistisch streven. Een verzendverpakking is en blijft nodig, want zowel de webshop als klant wil de bestelling graag onbeschadigd afgeleverd zien. Dat scheelt weer een retourzending in het geval van een beschadigd artikel. Een order dat straks op maat is verpakt, kan tijdens het transport niet gaan ‘zweven’ door de verzenddoos en loopt minder tot geen risico om beschadigd bij de eindklant te arriveren. En daar profiteert uiteindelijk de hele keten van.

4. Verlaag de verzendkosten

Het maken van de perfecte doos, specifiek voor elke bestelling, is nu niet alleen mogelijk maar ook direct beschikbaar. De techniek bespaart 30% karton en maakt opvulmateriaal onnodig. De besparing op materiaal is hiermee op zich al aanzienlijk, maar de daadwerkelijke winst zit in een afname van de het verzendvolume. Door elke doos de exacte afmetingen te geven die nodig zijn om het artikel of de artikelen stevig te verpakkingen kan het verpakkingsvolume gemiddeld zo’n 50% worden verminderd. Hiermee passen er 60 dozen op een pallet in plaats van 30. Hoeveel vrachtbewegingen er dan bespaard worden hangt af van het totale verzendvolume, maar dat niet meer voor loze lucht betaald hoeft te worden staat vast.

5. Verbeter de klantervaring

Vaak wordt gedacht dat je duizenden pakketjes per dag moet versturen voor een interessante ROI. Dat is niet zo. Vanaf ongeveer 1.000 pakjes per dag is er al een interessante business case met automatische verpakkingssystemen voor dozen op maat. Maar het aantal verzonden pakketten per dag is al lang niet meer de enige motivatie om te investeren in een automatische verpakkingslijn.

De (morele) plicht om duurzaam te verpakken en het streven een blijvend positieve klantervaring te realiseren, rechtvaardigt in veel gevallen al de investering. Karton in de huisstijl van het bedrijf, een gemakkelijk te openen doos en de mogelijkheid om per pakketje een gepersonaliseerde boodschap te printen, geven een flinke positieve boost aan een positieve klantbeleving.

Dit artikel is gesponsord door Sparck Technologies