Goede reviews, weinig stress en een topomzet: 4 tips in drukke tijden

Valentijnsdag, Black Friday en kerst: vooral rondom feestdagen neemt de druk op webshops toe. Bereid je je als ondernemer slim voor? Dan overtref je de klantverwachtingen. Met deze vier tips reken je af met piekstress, haal je een topomzet én stijgt de customer experience.
Met deze vier tips reken je af met piekstress, haal je een topomzet én stijgt de customer experience.

#1 Bouw bewegingsruimte in

Van voldoende voorraad tot opslagruimte: tijdens piekperiodes komen alle schakels in de onderneming onder druk te staan. Door met een bezorgpartner samen te werken waar je flexibel op- en af kunt schalen, kom je bezorgbeloftes als ‘Vandaag besteld, vanavond in huis’ ook gewoon tijdens de feestdagen na. Maar denk daarnaast bijvoorbeeld ook aan de uitbreiding van de klantenservice. Grote drukte in de webshop betekent ook meer vragen over producten, bezorging en retourbeleid.

Piekspreiding met vroege kortingsacties

Een goede manier van bewegingsruimte inbouwen, is het vroegtijdig organiseren van kortingsacties Een branche die dit steeds nadrukkelijker doet is de speelgoedbranche. Zo brengen veel grote ketens in oktober al het bekende speelgoedboek uit met daarin flinke kortingen. Daarmee worden ouders gestimuleerd hun sinterklaas- en kerstinkopen al ver voor de feestdagen te doen. Een slimme manier om de feestdagenpiek uit te smeren over een langere periode, waardoor de fysieke winkels en webshops minder chaos ervaren in de aanloop naar de feestdagen toe.

#2 Pak regie op de bezorgervaring

Van de eerste indruk van de webshop tot de verpakking: de meeste ondernemers besteden veel zorg aan de customer journey. Maar veel e-commerce-ondernemers vergeten daarbij de laatste stap: de bezorging. Terwijl voor de klant de ervaring pas compleet is als de bestelling bezorgd, uitgepakt en geprobeerd is. Een belangrijk onderdeel in de klantervaring: zo gaat 60% van de reviews dan ook over de bezorging. Ga daarom altijd voor een betrouwbare bezorgpartner als Trunkrs met een hoge klantwaardering.

Oog voor detail

Een branche waar ondernemers steeds vaker in charge zijn over de bezorgervaring, is de fashionbranche. Veel moderetailers hebben een goed oog voor detail. Dat vertaalt zich in een tot in de puntjes verzorgde customer experience. Van het klantcontact, de verpakking en de juiste bezorgservice(s): je ziet bij veel fashionretailers dat de hele flow zorgvuldig is uitgedacht.

#3 Maak slim gebruik van verschillende bezorgopties

Feestdagen of geen feestdagen: Nederlandse consumenten houden niet van pakketvertraging. Wereldwijd staan we bovenaan het rijtje als het op verwachtingen van bezorgsnelheid aankomt. En dat percentage zal de komende jaren eerder toe- dan afnemen. Zo steeg de vraag naar same day delivery over heel 2021 met 69%.

Verdelen over verzendplatforms

Uit onderzoek van verzendplatform Sendcloud blijkt dat bijna 50% van de consumenten een online aankoop vroegtijdig afbreekt, wanneer de levertijd langer is dan verwacht. Juist tijdens de komende piekmomenten als Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst is het verstandig om bestellingen te verdelen over meerdere bezorgers (ook wel: multi-carrier). Zo bezorgt de duurzame en snelle pakketspecialist Trunkrs ook tijdens piekmomenten hun pakketten op tijd.

Goedkoper, duurzamer en meer tijden

Bovendien is een samenwerking met meerdere bezorgpartners vaak een stuk voordeliger, dan de samenwerking met maar één partner. Een ander voordeel is dat klanten met multi-carrier-bezorging kunnen kiezen uit extra opties als duurzame bezorging en ruimere bezorgtijden.

Verdeel pakketten met verzendplatform

Metverzendplatforms als Sendcloud, Sherpaan en Logic4 is het mogelijk om pakketten te verdelen over verschillende bezorgpartners. Werk je al met een verzendplatform? Dan is de integratie van extra bezorgservices zonder tussenkomst van een IT-specialist zo geregeld.

#4 Blijf in contact

Een belangrijke factor bij klanttevredenheid is communicatie rondom de bezorgstatus. Zodra het pakket onderweg is, communiceren bezorgpartijen met de klant via een track & trace-code. Deze communicatie blijkt voor veel Nederlanders een bron van ergernis. Bijna 40% van de consumenten ergert zich aan de onduidelijke, niet up-to-date track & trace-informatie. Als ondernemer doe je er dus goed aan om je bezorgpartners te beoordelen op hun track & trace-communicatie. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld vragen te stellen als:

  • Is het mogelijk om via de track & trace direct contact te maken met de bezorgpartij zelf?
  • Is de track & trace-informatie van de bezorgpartij compleet en duidelijk?
  • Hoe actueel is de informatie?
  • Hoe snel krijg ik antwoord?

Klaar voor een omzetpiek?

E-commerce is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Voor online ondernemers liggen er dan ook genoeg kansen. Ben jij klaar om een maximale klanttevredenheid en een omzetpiek te scoren? Download gratis het whitepaper ‘Stressloos pieken: hoe houd je de klanttevredenheid van je webshop hoog in drukke tijden?’ van bezorgservice Trunkrs en ontdek hoe je een topomzet behaalt tijdens piekperiodes, terwijl je klanten met je service weglopen.

Dit artikel is gesponsord door Trunkrs

Dit vind je misschien ook interessant