Slim gebruiken maken van nieuwe technieken? Let op deze factoren

Slim gebruiken maken van nieuwe technieken? Let op deze factoren

Smart warehousing hoor je overal, maar wat is Smart Warehousing nu eigenlijk? Daar zijn verschillende antwoorden voor. Volgens logistiek adviesbureau Groenewout is het 'het slim gebruik maken van nieuwe technologieën in de logistiek'. Nieuwe technieken bieden jouw logistieke operatie hogere productiviteit, meer flexibiliteit en waar mogelijk snellere processen Maar hoe gebruik je die nieuwe technieken en waar moet je op letten?

Welke factoren zijn bepalend voor de te kiezen slimme oplossing? In diverse artikelen is Groenewout hier al op teruggekomen. Hierbij de belangrijkste factoren samengevat:

  • Automatisering en robotisering:
    Mechanisering in de vorm van automatisch opslagsystemen en/of verpakkingsmachines die we door inzet van artificiële intelligentie efficiënter kunnen inzetten. Of in de vorm van zelfsturende warehouse managementsystemen op basis van artificiële intelligentie. Ook duiden we met smart warehousing op de inzet van robots. Niet alleen de traditionele, industriële robots, maar ook de collaborative robots (cobots) en autonomous mobile robots (AMR’s).
  • Toekomstbestendigheid:
    Een toekomstbestendig warehouse betekent in dit geval flexibel, schaalbaar, wendbaar en responsief. Hoe kleiner het aantal vloergebonden systemen, hoe groter de flexibiliteit en schaalbaarheid. De capaciteit van een conventioneel opslagsysteem zoals een miniload kan alleen worden vergroot door extra stellingen en extra kranen te plaatsen. Een smart oplossing op basis van cobots en AMR’s kan worden opgeschaald door simpelweg extra machines aan te zetten.
  • Orderpatronen, dagpatronen en seizoenspatronen:
    Het maakt groot verschil of orders moeten worden gepickt op palletniveau, op doosniveau, op stukniveau of een combinatie van die drie niveaus. En komen de orders verspreid over de dag binnen of is er sprake van een piek aan het eind van de dag?
  • Productportfolio en capaciteit:
    Welke oplossing het best voldoet, is afhankelijk van de afmetingen van de producten. Niet alles past in de standaard bakken van een autostore- of shuttlesysteem. Daarnaast is de samenstelling van het productportfolio bepalend voor de mate waarin robots de orderpicking voor hun rekening kunnen nemen. Tot slot is de gevraagde capaciteit een aandachtspunt. In theorie is het mogelijk om conveyors te vervangen door AGV’s of AMR’s, maar uit veiligheidsoverwegingen is de snelheid en daarmee ook de transportcapaciteit van deze voertuigen in omgevingen met mensen beperkt.

Dit artikel is gesponsord door Groenewout.

eLogiq: de toekomst van warehouse analytics

eLogiq: de toekomst van warehouse analytics

"In de intralogistiek is het essentieel om inzicht te hebben in magazijnprocessen om efficiëntie te verhogen en kosten te beheersen," vertelt Managing director Bryan Beutels van Element Logic. Daarom ontwikkelde zijn bedrijf eLogiq, een geavanceerde tool die werkt als een extensie van de installatie. eLogiq helpt je automatische magazijnen slimmer in te richten.

De uitdagingen van warehouse-operaties

De uitdagingen van warehouse-operaties

Warehouses zijn een belangrijk onderdeel van moderne supply chains. Ze zijn cruciaal om ervoor te zorgen dat goederen efficiënt, effectief en op tijd de klanten bereiken. Toch zijn een hoop van deze locaties toe aan vernieuwing. Om echt effectieve operaties te garanderen en om een belangrijke schakel te blijven zijn er meer investeringen en middelen nodig.

Jan Kraaijeveld (Slimstock): 'Voorraad wordt pas relevant als het schuurt'

Jan Kraaijeveld (Slimstock): 'Voorraad wordt pas relevant als het...

Er is veel winst te behalen als je van jouw leveranciers stabiele leveranciers weet te maken. Maar heb jij het lef om keuzes te maken? Slimstock geeft groei-ambitie vorm.

De drijfveer van innovaties: high-performance, lagere footprint en hogere efficiency.

Innovaties in pickoplossingen voor hogere efficiency

"Slimme innovaties zijn bij ons de backbone van de oplossingen. Niet het doel, maar het middel. We richten ons specifiek op opslag- en orderpickactiviteiten van onze klant en maken dan op maat een schaalbare oplossing met onze gestandaardiseerde componenten, geschikt voor de korte én de lange termijn." Dat zegt Pim de Vrind, New Business director Benelux bij Kardex Remstar. Hij werkt in het hart van de innovaties die het bedrijf een onderscheidende positie op de markt hebben gegeven.