PODCAST - Hoe zet je duurzaamheid in tijden van crisis op de kaart?

PODCAST - Hoe zet je duurzaamheid in tijden van crisis op de kaart?

De logistiek kent mooie groeicijfers. Ondanks situaties als corona, de oorlog in Oekraïne en brandstofprijzen die door het dak gaan weet de markt snel en goed te schakelen. De vraag is: komen logistiek dienstverleners in zulke perioden ook tot een strategische visie? En op welke manier is er nog ruimte voor duurzaamheid? Presentatrice Annemarie Brüning vraagt het in deze podcast aan Meinderdjan Botman en panelleden van de Top 100 Logistiek Dienstverleners Bart Banning en Dirk van der Lee. "Wat er nu speelt in Oekraïne heeft impact, maar je moet het doel niet uit het oog verliezen."

De logistieke sector weet als geen ander hoe je snel moet schakelen en ad hoc op situaties moet reageren. Dat is in de afgelopen jaren weer goed gebleken. Leerzame jaren, vindt Bart Banning, panellid Top 100 Logistiek Dienstverleners en sectorbanker bij ABN Amro, die de snelle ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houdt. Hij ziet ook hoe bedrijven bezig zijn met duurzaamheid in tijdens van crisis.

Duurzaamheid in tijden van crisis

In zekere mate is er méér aandacht voor duurzaamheid”

Ondanks dat de focus soms even naar een belangrijk onderwerp als Oekraïne verlegd moet worden, is er 'gelukkig wel' nog aandacht voor duurzaamheid in tijden van crisis. Top 100-panellid Dirk van der Lee, namens Connekt verantwoordelijk voor het Lean & Green-programma, zegt zelfs dat er in zekere mate méér aandacht uitgaat naar duurzame vraagstukken. Bedrijven zien volgens hem nu in dat crises zich daadwerkelijk kunnen voordoen en dat heeft de ogen in de logistieke sector geopend voor de Klimaatcrisis.

Beluister de podcast:

Aan tafel is ook Meinderdjan Botman aangeschoven. Hij is zelfstandig Executive Strategy Consultant bij Botman SCI B.V. met momenteel een opdracht bij VOS Logistics. Botman geeft aan dat de pijlen inderdaad soms vooral gericht worden op wat er op dat moment speelt. De oorlog in Oekraïne heeft impact, zegt hij, maar je moet het doel niet uit het oog verliezen. Zo moeten bedrijven momenteel bezig zijn met elektrisch rijden. Niet alleen vanuit ambitie, maar ook vanuit noodzaak, aldus de consultant. "Je moet begrijpen hoe een e-truck werkt." Je moet bijvoorbeeld chauffeurs opvoeden en laadpunten identificeren met behulp van data. Botman: "Op dit moment is er geen business case uit te halen, maar je moet wel nu testen. Er zijn veel dingen om aan te denken."

Samen investeren en de rol van de overheid

Van der Lee laat het woord 'leergeld' vallen. "Je moet samen investeren en leren hoe het straks moet." Banning onderschrijft dat en ziet een belangrijke rol weggelegd voor de overheid. "We hebben een prachtige ambitie, maar de jaren daarnaartoe moeten we gebruiken om de transitie vorm te geven." Wellicht dat de inkomsten van de vrachtwagenheffing naar voren gehaald moeten worden om de transitie te financieren, is het voorstel van de sectorbanker.

Diane Essenburg

Diane Essenburg

Redacteur Logistiek.nl