Logistiek Café 3: Mobility Package, digitalisering en het nut van 'Koninklijk'

In aanloop naar de bekendmaking van de Top 100 Logistieke Dienstverleners 2022 wordt de Mobility Package behandeld in Logistiek Café 3. Onlangs zijn namelijk weer nieuwe regels ingegaan, maar hoe zijn deze toe te passen? Verder is er aandacht voor digitalisering. Presentatrice Annemarie Brüning zit met drie gasten aan tafel die bespreken in hoeverre logistiek dienstverleners móeten digitaliseren. Aansluitend in de studio een één-op-één interview met Arjan Bos van LV Logistics. Bekijk snel de nieuwste aflevering!
Delen:

Op 2 en op 21 februari zijn in totaal drie nieuwe maatregelen van de Europese Mobility Package ingegaan. Ten eerste een nieuwe detacheringsrichtlijn, ten tweede is er de ‘return home vehicle’ en ten derde zijn er nieuwe cabotageregels. Dit heeft flinke consequenties op de personeelskosten en capaciteit. Onder andere TLN heeft zich in het verleden uitgesproken tegen invoering van de richtlijnen, vooral omdat niet alle landen hun wetgeving erop hebben aangepast. Maar is het echt allemaal zo bar als vooraf gedacht? De achterban van Evofenedex baalt in elk geval enorm. Zij krijgen hogere kosten op hun bordje geschoven. Meer over de nieuwste richtlijnen binnen de Mobility Package in de derde aflevering van het Logistiek Café.

Bekijk Logistiek Café 3:

Digitalisering bij logistiek dienstverleners

Digitalisering. Misschien wel de meest invloedrijke ontregelaar voor de logistieke sector. Het bepaalt in hoge mate wie zich koploper mag noemen en wie de achterblijvers zijn. Reden om experts met een koploper in gesprek te laten gaan over dit thema. De koploper is ID Logistics. Bruno Verlinden vertelt namens het bedrijf wat er wordt gedaan op dit gebied. En waaróm de logistiek dienstverlener digitalisering zo belangrijk vindt. Het werkt motiverend voor het personeel, geeft hij aan. “Zij zijn trots om te werken in een innovatief bedrijf.”

Maak een goede kosten-batenanalyse

Verlinden zit tegenover twee panelleden van de Top 100 Logistiek Dienstverleners, Hans Moonen en Corné Geerts. Hoewel zij zien dat digitalisatie helpt om kostenefficiënter te werken, geven ze ook aan dat het wellicht niet noodzakelijk is voor bedrijven die in een nichemarkt zitten. Per bedrijf moet een goede kosten-batenanalyse gemaakt worden, is het devies. Moonen geeft in deze derde aflevering van het Logistiek Café bovendien toelichting op het nieuwe bestelplatform Bestelbeter.nu.

Koninklijk LV Logistics

Voor het laatste deel van dit Logistiek Café gaat Heres Stad in gesprek met Arjan Bos van LV Logistics. Een bedrijf dat onlangs het predicaat Koninklijk mocht ontvangen. Wat houdt dat precies in? En in hoeverre helpt dat in de zakelijke gesprekken? Bos legt het uit, net als het nut van sportsponsoring en de reden van zijn stap naar LV.

Logistiek Café

In aanloop naar de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2022 publiceert Logistiek.nl een viertal Logistiek Cafés. Bekijk bijvoorbeeld aflevering 2, waarin ketensamenwerking centraal staat. Een thema dat al jaren op de agenda staat in de logistiek. Hoe gaat Westerman Multimodal Logistics hiermee om? En is dat onderscheidend genoeg, in ogen van experts Dick van Damme en Willem Mulderij, panelleden van de Top 100 Logistiek Dienstverleners? Maar ook: hoe ziet ketensamenwerking eruit bij een grootmacht als Geodis?

Naar de afleveringen

Dit vind je misschien ook interessant