Gesponsord

SiLK-subsidie pakken? Zo bewijs je kilometerreductie

SiLK-subsidie pakken? Zo bewijs je kilometerreductie

De SiLK-subsidie betaalt je innovatie in logistiek, maar alleen als je meetbaar bewijst dat je kilometers reduceert. Veel transportbedrijven laten geld liggen omdat ze geen inzicht hebben in waar die onnodige kilometers zitten. Koos Weber van PTV Logistics: 'Zonder software blijft optimalisatie gissen. Je hebt scenario's nodig om te bewijzen wat werkt.'

Stijgende brandstofprijzen, scherpere leververwachtingen en CO₂-doelstellingen verhogen de druk op transportbedrijven. De overheid stimuleert verbetering via de SiLK-subsidie (Subsidie Innovatieve Logistieke Ketenprojecten), gericht op digitalisering, samenwerking en duurzaamheid. Voorwaarde: je moet meetbaar aantonen dat je kilometers hebt verminderd.

'Veel logistieke beslissingen worden nog steeds genomen op basis van ervaring', vertelt Weber. 'Maar keuzes over voertuiginzet, ritstructuur of klantindeling hebben structurele impact. Zonder inzicht in de effecten blijft optimalisatie gissen.'

Met routeoptimalisatiesoftware kun je scenario's vooraf doorrekenen. Wat gebeurt er als 10 procent van je ritten wordt uitbesteed? Hoe verandert de bezettingsgraad als je bepaalde klanten aan een ander depot toewijst? Wat is de impact bij het verschuiven van leverdagen?

'Door deze inzichten te simuleren en te vergelijken, maak je strategische keuzes op basis van feiten. Dit voorkomt kostbare experimenten in de operatie en levert aantoonbare verbetering op.'

Koos Weber, senior account executive bij PTV Logistics: 'Je hebt scenario's nodig om te bewijzen wat werkt.'
Koos Weber, senior account executive bij PTV Logistics: 'Je hebt scenario's nodig om te bewijzen wat werkt.'

Vier manieren om kilometers te reduceren

1. Centraliseer je planning

Zodra verschillende afdelingen of depots afzonderlijk plannen, ontstaat overlap. Voertuigen rijden langs elkaar heen, klanten worden dubbel bezocht en voertuigcapaciteit blijft onderbenut.

Met ritoptimalisatiesoftware zoals PTV OptiFlow staan alle planningen in één omgeving. Ritten van interne teams en externe partners worden geïntegreerd, zodat het systeem de optimale combinatie voorstelt. Dit voorkomt dubbele ritten door orders slim te combineren, verdeelt capaciteit over depots op basis van werkelijke vraag, en neemt externe ritten mee in de totale planning.

'Dit is effectief in organisaties die snel groeien, met meerdere locaties werken of regelmatig ritten uitbesteden', aldus Weber. 'De winst zit niet alleen in minder kilometers, maar ook in minder ad-hoc planning en betere coördinatie.'

De winst zit niet alleen in minder kilometers, maar ook in minder ad-hoc planning en betere coördinatie”

2. Combineer leveringen met retours

Voertuigen rijden te vaak leeg terug. 'De retourstroom is er meestal wel, maar wordt apart ingepland of vergeten', legt Weber uit. 'Om dit goed te doen, moeten belangrijke factoren zoals beladingsgraad op dat moment en voor de rest van de stops worden meegenomen. Bij deze complexiteit zijn gedegen middelen nodig.'

OptiFlow herkent automatisch waar retouren gecombineerd kunnen worden met leveringen. De software kijkt naar beschikbare ruimte en route, en stelt ritten voor die beide stromen meenemen. Dit verhoogt de benutting per voertuig en verlaagt het aantal ritten. Voor bedrijven met veel retourlogistiek of circulaire processen is dit een eenvoudige maar waardevolle optimalisatie.

3. Doorbreek vaste leverdagen

'Vaste leverdagen zorgen voor duidelijkheid, maar ook voor starheid', aldus Weber. 'In veel netwerken betekent dit dat voertuigen op dinsdag en donderdag langs dezelfde regio rijden, terwijl één gecombineerde rit voldoende zou zijn.'

Vaste leverdagen zorgen voor duidelijkheid, maar ook voor starheid”

Met PTV OptiFlow kun je je transportstructuur analyseren en alternatieve opties ontdekken. Je ziet waar ritten gebundeld kunnen worden en welke dagplanning de beste balans geeft tussen klantverwachting en logistieke efficiëntie. Dit levert niet alleen minder kilometers op, maar ook rust in de planning. Vooral in netwerken met veel herhaalorders of een vaste klantenbasis is dit kansrijk.

4. Maak keuzes op basis van data

Wat is de impact op kosten en kilometers als je 10 procent van je ritten uitbesteedt? Hoe verandert de bezettingsgraad als je bepaalde klanten aan een ander depot toewijst? Zonder simulatiesoftware blijven deze vragen onbeantwoord.

Met scenario-analyse zie je vooraf wat iedere keuze oplevert. Dit voorkomt kostbare experimenten en levert het bewijs dat nodig is voor subsidieaanvragen zoals SiLK.

Check waar jouw kilometers weglekken

Onnodige kilometers sluipen erin via verouderde structuren, versnipperde planningen of onbenutte voertuigcapaciteit. Zonder goed inzicht blijven ze onzichtbaar.

Dit artikel is gesponsord door PTV Logistics.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.