Gesponsord

Hoe verlaag je het aantal gereden kilometers?

Hoe verlaag je het aantal gereden kilometers?

Elke logistieke organisatie weet het: onnodige kilometers zijn duur. Niet alleen in euro's, maar ook in tijd, uitstoot en personele belasting. Tegelijkertijd worden de eisen vanuit overheden en klanten steeds strenger. CO₂-reductie is geen ambitie meer, maar een harde doelstelling. "Transportbedrijven worden uitgedaagd hun processen onder de loep te nemen en concrete stappen te zetten richting een efficiënter en duurzamer netwerk," vertelt Koos Weber, Senior Account Executive bij PTV Logistics.

"Stijgende brandstofprijzen, scherpere leververwachtingen en de nadruk op duurzaamheid versterken de urgentie om efficiënter te rijde," vertelt Koos Weber van PTV Logistics. "Gelukkig biedt de overheid ondersteuning. Zo is er de SiLK-subsidie (Subsidie Innovatieve Logistieke Ketenprojecten), bedoeld voor initiatieven gericht op digitalisering, samenwerking en duurzaamheid in de logistieke keten. Bedrijven kunnen hierop aanspraak maken wanneer zij meetbaar aantonen dat ze het aantal kilometers hebben verminderd."

"Veel logistieke beslissingen worden nog steeds genomen op basis van ervaring. Maar keuzes over voertuiginzet, ritstructuur of klantindeling hebben structurele impact. Zonder inzicht in de effecten blijft optimalisatie gissen. Je hebt specifieke software nodig om scenario’s vooraf door te rekenen. Wat is de impact op kosten en kilometers als 10% van mijn ritten wordt uitbesteed? Hoe verandert de bezettingsgraad als u bepaalde klanten aan een ander depot toewijst? Wat is de impact op de totale kosten bij het verschuiven van leverdagen? Door deze inzichten te simuleren en te vergelijken, maak je strategische keuzes op basis van feiten. Dit voorkomt kostbare experimenten in de operatie en levert aantoonbare verbetering op."

Koos Weber, Senior Account Executive bij PTV Logistics.
Koos Weber, Senior Account Executive bij PTV Logistics.

Planning centraliseren over verschillende locaties en partners

"Zodra verschillende afdelingen of depots afzonderlijk plannen, ontstaat onvermijdelijk overlap," vervolgt Weber. "Zonder centraal overzicht rijden voertuigen langs elkaar heen, worden klanten dubbel bezocht en blijft voertuigcapaciteit onderbenut. Met ritoptimalisatiesoftware zoals PTV OptiFlow staan alle planningen samen in één omgeving. Ritten van interne teams en externe partners kunnen geïntegreerd worden, zodat het systeem de optimale combinatie voorstelt. Dit voorkomt dubbele ritten door orders slim te combineren. De capaciteit wordt verdeeld over de depots op basis van de werkelijke vraag. En je kunt externe ritten meenemen in de totale planning, zodat deze niet conflicteren met je eigen ritten."

Dit is met name effectief in organisaties die snel groeien, met meerdere locaties werken of regelmatig ritten uitbesteden. "De winst zit niet alleen in minder kilometers, maar ook in minder ad-hoc planning en betere coördinatie," aldus Weber.

Lever- en ophaalstromen combineren

Voertuigen rijden nog te vaak leeg terug. "De retourstroom is er meestal wel, maar kan apart worden ingepland of worden vergeten. Om dit voor elkaar te krijgen, moeten belangrijke factoren, zoals de beladingsgraad op dat moment en voor de rest van de stops worden meegenomen. Bij deze mate van complexiteit zijn gedegen middelen nodig om hier goed mee om te gaan," legt Weber uit. De producten van PTV Logistics kunnen hier goed helpen. "OptiFlow herkent automatisch waar retouren gecombineerd kunnen worden met leveringen. De software kijkt naar beschikbare ruimte, route en stelt ritten voor die beide stromen meenemen. Dit verhoogt de benutting per voertuig en verlaagt het aantal ritten. Voor bedrijven met veel retourlogistiek of circulaire processen is dit een eenvoudige, maar waardevolle optimalisatie."

Doorbreek vaste ritstructuren

"Vaste leverdagen zorgen voor duidelijkheid, maar ook voor starheid," aldus Weber. "In veel netwerken betekent dit dat voertuigen op dinsdag en donderdag langs dezelfde regio rijden, terwijl één gecombineerde rit voldoende zou zijn. Met een tool zoals PTV OptiFlow kun je transportstructuur analyseren en alternatieve opties ontdekken. U ziet waar ritten gebundeld kunnen worden en welke dagplanning de beste balans geeft tussen klantverwachting en logistieke efficiëntie. Dit levert niet alleen minder kilometers op, maar ook rust in de planning. Vooral in netwerken met veel herhaalorders of een vaste klantenbasis is dit een kansrijke optimalisatie."

Meer waarde per kilometer

Onnodige kilometers sluipen erin: via verouderde structuren, versnipperde planningen of onbenutte voertuigcapaciteit. Zonder goed inzicht blijven ze onzichtbaar en kansen voor verbetering onbenut.

Dit artikel is gesponsord door PTV Logistics.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.