Ken jij de logistieke parel in de Zeeuwse delta al?

Ken jij de logistieke parel in de Zeeuwse delta al?
Vlissingen: een logistieke locatie van 28,5 hectare en een toegestane bouwhoogte van 50 meter.

Verborgen in Vlissingen, pal naast een nieuwe containerterminal, ligt een van de laatste grootschalige logistieke locaties van Nederland. Vastgoedontwikkelaar Borghese Logistics is enthousiast over de mogelijkheden. Bob Loohuis: "Het terrein heeft alles wat een logistiek bedrijf met een hoog volume aan import- en/of exportgoederen nodig heeft. De containers kunnen direct vanaf de terminal aan het dock worden geplaatst."

Een logistieke locatie met een oppervlakte van maar liefst 28,5 hectare en een toegestane bouwhoogte van 50 meter - waar vind je die nog in Nederland? “In Vlissingen”, luidt het antwoord van Bob Loohuis, business development manager bij Borghese Logistics. “Dergelijke grootschalige locaties zijn in Nederland erg schaars geworden.”

Vlissingen is een nieuwe logistieke hotspot die niet op ieders netvlies staat. Hoe meer Loohuis zich in Vlissingen verdiepte, hoe enthousiaster hij werd. “In West-Brabant is de afgelopen jaren veel logistiek vastgoed opgenomen, waardoor het aanbod nog maar beperkt is. Vlissingen is een klein stukje verder en het biedt perfecte mogelijkheden voor de distributie richting Benelux, Duitsland en Frankrijk.

Nieuwe containerterminal

Eén van de grote voordelen is de ligging aan de diepzeehaven van Vlissingen. Schepen met een diepte tot 13 meter kunnen zonder problemen afmeren. “Onze naaste buurman is Verbrugge International BV, een ambitieuze logistiek dienstverlener die bezig is met de bouw van een containerterminal. In het eerste kwartaal van volgend jaar starten zij samen met een Chinese rederij een rechtstreekse lijndienst met China. Dat biedt de mogelijkheid om containers via Vlissingen Europa te laten binnenkomen in plaats van via Rotterdam of Antwerpen.”

Loohuis wijst op de wachttijden en congestie in zowel Rotterdam als Antwerpen. Wie zijn goederen het achterland in wil brengen, heeft in deze zeehavens te maken met lange doorlooptijden. “Schepen die bij Vlissingen de Westerschelde opvaren, hebben nog ruim acht uur nodig om Antwerpen te bereiken. Dan is het sneller en goedkoper om containers via Vlissingen te laten binnenkomen. Verbrugge kan die containers met terminaltrekkers op afroep direct aan het dock plaatsen. Zo blijven de containers dichtbij de kade, waardoor de transportkosten beperkt zijn. En lege containers zijn snel weer weg.”

Achterlandverbindingen en stroom

Qua infrastructuur heeft Vlissingen nog meer voordelen. De snelweg is dichtbij en vanaf het terrein is een spoorverbinding met het Europese railnetwerk beschikbaar. Via de binnenvaart is Vlissingen ook zeer goed bereikbaar. Verbrugge onderhoudt bijvoorbeeld dagelijkse lijndiensten naar onder meer Rotterdam en Antwerpen. Per jaar handelt deze logistiek dienstverlener nu al zo’n honderdduizend TEU aan containers af. “Alleen een vliegveld ontbreekt. Voor de rest hebben we alles”, lacht Loohuis.

Alleen een vliegveld ontbreekt, voor de rest hebben we alles”

Op veel locaties in Nederland is de elektriciteitsvoorziening een heikel punt, maar ook op dat punt scoort Vlissingen hoge ogen. Rondom North Sea Port Vlissingen ligt een van de grootste zonneparken van Nederland. Overal aan de horizon zijn windmolens zichtbaar. “En op steenworp afstand ligt een elektriciteitscentrale. Elektriciteit is volop beschikbaar. Daar hoeven bedrijven geen kunstgrepen voor te verzinnen. Dat maakt de locatie ook zeer interessant voor groot verbruikers van stroom.”

Logistieke havencampus

Borghese Logistics heeft een plan ontwikkeld dat voorziet in maximale bebouwing met circa 167.000 vierkante meter voor warehousing. “Wij mikken in eerste instantie op partijen met een hoog volume aan containers. Het terrein is uitermate geschikt voor maritieme en logistiek dienstverleners die hier een havencampus willen vestigen. Vanuit deze havencampus kunnen zij verschillende klanten bedienen en onderling personeel uitwisselen, wat resulteert in lagere kosten.”

Borghese Logistics, de specialist in ontwikkeling van logistiek vastgoed, staat klaar om het plan uit te voeren. “Maar als een partij een pand op maat wil hebben, kan dat ook nog. Denk aan een bedrijf dat zijn logistieke operatie wil automatiseren en een hoogbouwmagazijn wil neerzetten. De interesse daarvoor neemt toe. Dankzij de bouwhoogte van maar liefst 50 meter zijn de mogelijkheden groot.”

Hoge milieucategorie

Borghese staat ook open voor aanvragen van industriële bedrijven. Veel maakindustrie kan prima plaatsvinden in een logistiek pand, maar ook zware industrie behoort tot de mogelijkheden. “De locatie heeft een uitzonderlijk hoge milieucategorie van 5,2/5,3. Dat betekent dat ook zware metaalindustrie of petrochemische installaties zijn toegestaan. Voor industriële partijen die hun vastgoed off-balance willen houden, kunnen wij dus ook ontwikkelen.”

Dit artikel is gesponsord door Borghese Logistics.