Veel vervoerders willen overstappen op elektrisch transport, maar lopen vast op netcongestie, hoge aansluitkosten of ruimtegebrek. Een aantal grote logistieke bedrijven laat zien dat het anders kan: met PartnerPark hebben zij gegarandeerde laadplekken op bestaande locaties en blijven hun e-trucks wél in beweging. Zonder wachten, zonder extra investeringen.
Toenemende druk op laadinfrastructuur
De elektrificatie van zwaar transport gaat sneller dan verwacht. Dat bleek onlangs opnieuw: de AanZET-subsidie, waarmee bedrijven steun kunnen aanvragen voor zero-emissie trucks, was binnen 24 uur volledig uitgeput. De belangstelling voor elektrisch rijden is dus groot. Tegelijkertijd ervaren veel vervoerders dezelfde bottleneck: waar kunnen de trucks laden, en hoe garandeer je capaciteit? Netcongestie en beperkte ruimte voor nieuwe aansluitingen maken het lastig om voldoende vermogen te regelen.
Praktische en betaalbare oplossing
Een alternatief is PartnerPark, ontwikkeld door Leap24: een concept waarbij bedrijven vaste laadplekken kunnen afnemen op bestaande Leap24-locaties. Daarmee hebben zij zekerheid over beschikbaarheid, zonder zelf te hoeven investeren in infrastructuur. De plekken zijn exclusief gereserveerd en ingericht voor e-trucks, met extra ruime parkeervakken en mogelijkheden voor overnight charging.
Bedrijven hebben zekerheid over beschikbaarheid, zonder zelf te hoeven investeren in infrastructuur”
Naast zekerheid is betaalbaarheid een belangrijk aspect. Met PartnerPark laden bedrijven al vanaf 28 eurocent per kWh en 198 euro per maand per plek (exclusief btw). Daarmee biedt PartnerPark een kostenefficiënte oplossing die voorspelbaar en beheersbaar is, zonder verborgen kosten of investeringsrisico’s.
Jan de Rijk en Kisjes
Dat dit werkt, blijkt in de praktijk. Jan de Rijk Logistics koos recent voor tien vaste laadplekken in Zwolle en Roermond, die meegroeien met de inzet van hun elektrische vloot. Ook Kisjes Transport maakt gebruik van de oplossing in Oostzaan. Voor beide bedrijven geldt dat de transitie naar elektrisch hiermee direct haalbaar wordt, zonder dat zij afhankelijk zijn van lange wachttijden bij netbeheerders.
Aart van Bezooijen, manager sustainability bij Jan de Rijk Logistics, ziet duidelijke voordelen: 'Elektrificatie is voor ons een strategische stap die helpt bij het realiseren van onze ambitie. Met PartnerPark kunnen we op onze gewenste routes elektrisch rijden, zonder concessies te doen aan bereik of betrouwbaarheid.'
We kunnen op onze gewenste routes elektrisch rijden, zonder concessies te doen aan bereik of betrouwbaarheid”
Ook bij Kisjes Transport klinkt die ervaring door. 'Elektrisch transport vraagt om zekerheid. Dankzij PartnerPark weten we dat onze trucks altijd kunnen laden op het moment dat het moet', aldus Raymond Faijdherbe, operationeel manager.
Schaalbaar model voor de sector
Het concept is modulair opgezet en groeit mee met de inzet van e-trucks. Bedrijven betalen een vast bedrag per laadplek en weten vooraf precies waar ze aan toe zijn. Daarmee ontstaat een voorspelbare en schaalbare oplossing, die meebeweegt met de ontwikkeling van hun vloot, zonder extra investeringen of risico’s.
Vandaag al beschikbaar
Veel transportbedrijven wachten nog op uitbreiding van het elektriciteitsnet, maar dat kan jaren duren. Intussen vragen klanten wél om emissievrij transport. Met PartnerPark is de laadcapaciteit vandaag al beschikbaar: een directe en praktische oplossing waarmee bedrijven hun elektrificatie niet hoeven uit te stellen.
'De markt vraagt om oplossingen die nú werken en meegroeien met de inzet van e-trucks. PartnerPark combineert betaalbaarheid met zekerheid, zodat bedrijven hun transitie naar elektrisch transport direct kunnen versnellen. En dat is precies wat de sector nu nodig heeft', zegt Aron Jonker, Sales & Marketing manager bij Leap24.
De markt vraagt om oplossingen die nú werken”
Dit artikel is gesponsord door Leap24.