Hoe kunnen retailers hun supply chain beter voorbereiden op de feestdagen?

Hoe kunnen retailers hun supply chain beter voorbereiden op de feestdagen?

De feestdagen vertegenwoordigen een aanzienlijk deel van de jaaromzet van retailers. De consumentenbestedingen nemen van november tot december snel toe. Dit jaar kunnen retailers een soortgelijke toename verwachten. Suresh Menon, senior vice president en general manager Software Solutions bij Zebra Technologies biedt hier drie technologische, best practices om de verkoop te stimuleren, de efficiëntie van personeel te verbeteren en positieve klantervaringen te creëren.

Deze sterke toename legt natuurlijk een druk op de retailers. Met innovatieve technologieën en processen kan men de supply chain, het e-commerceplatforms en de fysieke winkels voorbereiden om op het juiste moment over het juiste personeel en de juiste voorraad te beschikken om aan de stijgende vraag te voldoen.

Supply chain stroomlijnen om de volatiliteit te verminderen

Consumenten verwachten een hoge mate van service in de winkel. Vooral wanneer men winkelt onder tijdsdruk. Voorafgaand aan de feestdagen hebben consumenten snelle levertijden en nauwkeurige ordertracking nodig om ervoor te zorgen dat hun bestellingen op tijd geleverd worden. Retailers moeten gestroomlijnde en efficiënte supply chain-processen ontwikkelen om aan deze behoefte te voldoen. De veranderende vraag, voorraadverschillen, tekorten aan bezorgers, beperkingen van transport, tekorten aan arbeidskrachten en onvoorspelbaar weer kunnen daar een uitdaging van maken.

De beste manier voor retailers om deze problemen het hoofd te bieden, is door meer inzicht te krijgen in zowel de winkel- als de supply chain-activiteiten. Het gebruik van RFID-oplossingen om voorraadeenheden, de SKU's, in het magazijn en de opslagruimte te volgen, kunnen retailers helpen de voorraad bijna realtime te meten en betere strategische beslissingen te nemen over merchandising, sourcing en promoties op basis van de actuele vraag en verkooppercentages.

Men kan ook gebruik maken van geavanceerde tracking services voor schepen en technologische oplossingen om de status van inkomende goederen en de prestaties van chauffeurs tijdens leveringen te bewaken. In combinatie met prescriptieve analysesoftware maken deze toepassingen het voor retailers en hun supply chain-partners makkelijker om potentiële knelpunten in de uitvoering te herkennen en zo nodig personeel of inventaris opnieuw toe te wijzen. Hierdoor kunnen bepaalde artikelen sneller worden verzonden of in de winkel worden aangevuld.

E-commercesites voorbereiden voor meer verkeer

Het gemak en de efficiëntie van online winkelen maakt het mogelijk dat drukke klanten hun feestelijke aankopen steeds vaker online doen. De toename van dit verkeer kan echter rampzalig zijn voor onvoorbereide retailers, met als resultaat trage responsetijden of zelfs offline websites en haperende mobiele apps.

Winkels voorbereiden met innovatieve, op data gebaseerde oplossingen”

E-commercemanagers moeten herhaaldelijk tests uitvoeren tijdens piekperiodes om ervoor te zorgen dat de omnichannel-klantervaring goed blijft. Naast de technische voorbereiding, kunnen merken zich ook creatief voorbereiden door interessante online content te maken om zo een persoonlijke winkelervaring na te bootsen. Dit kan leiden tot meer impulsaankopen en grotere gemiddelde aankopen. Winkels kunnen gebruik maken van een gepersonaliseerde online ervaring om klanttevredenheid en loyaliteit op lange termijn te waarborgen. Chatbots kunnen bijvoorbeeld de plaats innemen van personal shoppers, digitale quizzen kunnen klanten helpen bewustere productkeuzes te maken en interactieve applicaties kunnen ervoor zorgen dat consumenten langer op de site blijven.

Voor verdere gepersonaliseerde klantervaringen kunnen retailers e-mail- en social media-marketingcampagnes uitvoeren om winkelen te promoten tijdens de feestdagen. Door gebruik te maken van geavanceerde oplossingen voor gegevensanalyse in retail, kunnen marketingprogramma’s inspiratie bieden die de verkoop verder kan stimuleren.

Prioriteit voor gezondheid en veiligheid in de winkel

Retailers moeten prioriteit blijven geven aan de gezondheid en veiligheid van hun klanten.

Door ‘buy online, pick up in store’ (BOPIS), afhalen in de winkel en contactloze self-checkout-opties hebben consumenten tijdens de pandemie kunnen winkelen zonder uitgebreide menselijke interacties. Retailers zouden dit aanbod moeten uitbreiden om ervoor te zorgen dat consumenten zich comfortabel blijven voelen bij het doen van aankopen in de winkel. Men  moet ook overwegen om intelligente robots te gebruiken om de schapvoorraad te bewaken en om de medewerkers op de werkvloer nog efficiënter in te zetten. Daarnaast kunnen ontsmettingspunten voor handen, geavanceerde ventilatie en geautomatiseerde temperatuurscreeningsoplossingen zowel consumenten als winkelmedewerkers meer rust bieden.

De feestdagen moeten het hoogtepunt van het jaar zijn voor retailers en consumenten. Door winkels voor te bereiden met innovatieve, op data gebaseerde oplossingen, kunnen retailers hun supply chain stroomlijnen, betere klantenervaringen bieden en nog meer verkoop stimuleren.

Dit artikel is gesponsord door Zebra