Geen idee hoe een ideale checkout eruitziet? Patrick Vink (PostNL) legt uit

Geen idee hoe een ideale checkout eruitziet? Patrick Vink (PostNL) legt uit

De sleutel tot het verzamelen van waardevolle data? Samenwerken met de juiste partners! Daarom kiest America Today voor PostNL. Als grootste logistieke dienstverlener in de Benelux komt PostNL in elke straat en kent het bedrijf z'n klanten dan ook als geen ander. Deze kennis leidt tot praktische diensten die ondernemers helpen groeien. Zoals de adrescheck in de checkout van je webshop. Maar ook door heldere klantprofielen op te stellen via adres in beeld. Daarmee leer je dus je huidige én je nieuwe klanten kennen. Hoe werkt het?

De checkout is de webshoppagina die een bezoeker ziet bij het afrekenen. Lees meer over hoe Martin Bless, product owner America Today en Patrick Vink, business development partner PostNL, slimme dataoplossingen in de checkout-fase van de klantreis inzetten. Online én offline.

Een vloeiende klantbeleving

Martin vertelt: “We krijgen overal data vandaan. Van het kassasysteem op de winkelvloer tot het aantal bezoekers in de webshop. Zo maken we inzichtelijk waar we kunnen verbeteren.” Niet alleen voor meer conversie, maar vooral om de beste klantbeleving te bereiken, benadrukt hij. “Met data kunnen we de winkels en de online shop vlekkeloos in elkaar laten overlopen. Zo zorgen we ervoor dat het voor de klant ook vloeiend aanvoelt.”

Om die reden is America Today overgestapt op een samenwerking met PostNL. “Met de adrescheck in de checkout - de betaalpagina - kunnen we onze klanten direct laten zien dat hun adres herkend is. Vertrouwen is alles bij online bestellen en daar helpt de adrescheck heel erg bij.” Ook aan de achterkant scheelt het een hoop werk, merkt Martin op. “Het is ook onmisbaar voor ons als webwinkel. We hebben nu veel minder foute adressen in ons systeem, waardoor we minder hoeven te corrigeren.’’

Voorkom onnodige retouren en verhoog je klanttevredenheid

De adrescheck vult automatisch het adres aan in de checkout van je webwinkel. Zo vloeit je klant moeiteloos door het checkout proces, wat de conversie verhoogt. Patrick legt uit: ‘’Je optimaliseert je customer journey met de adrescheck. Zodat je onnodige retouren voorkomt of dat het ten koste gaat van je klanttevredenheid. Ook internationaal. In Nederland start je bijvoorbeeld met postcode en huisnummer en de adrescheck vult aan. Voor Duitsland is starten met adres juist weer logischer. En dan vult de check de postcode automatisch aan. Daar sparren we uiteraard over met onze klanten.’’

Met de adrescheck in de checkout kunnen we onze klanten direct laten zien dat hun adres herkend is”

Martin vult aan met een voorbeeld: ‘’We hadden een geinige gadget, de Social Distance Zipper. Die mocht niet in Amerika verkocht worden, maar Amerikanen bestelden het massaal omdat je in het Duitse postcodeveld Amerikaanse postcodes kon invullen. Dat werd een heel gedoe op het distributiecentrum, met orders die gecanceld moesten worden en mails naar klanten. Dat gaan we nu met de adrescheck internationaal niet meer krijgen. Die filtert dat eruit!’’

Zet die Franse e-commerce pet op

Martin: ‘’Je denkt zo erg vanuit Nederland als je in een ander land e-commerce gaat bedrijven, maar je moet echt die Franse of Duitse pet opzetten. Patrick vult aan: ‘’Dat is een zoektocht. America Today moet ten eerste die klant binnenhalen. En als een klant in die checkout zit dan moet je hem geruisloos erdoorheen leiden.’’

Online en offline data koppelen

Na de succesvolle implementatie van de adrescheck staat er nog meer op de planning. Patrick ligt een tipje van de sluier op: ‘’De klant centraal stellen is een no-brainer, maar dat is moeilijker dan je denkt! Nog niet zo lang geleden had je een fysieke winkel en kon je door klanten vragen te stellen en in de ogen te kijken, vaststellen wat ze willen. Online kan er natuurlijk heel veel qua analytics en historische data. Maar is online alle gedrag van de klant? Want offline en online versterken elkaar. De offline data kunnen helpen om de onlineklantreis te verbeteren. Zo starten we met America Today een traject waarbij we hun data koppelen aan onze data uit de offline wereld. Denk aan adressen, woningen, bestedingsruimte en tientallen andere kenmerken, uiteraard allemaal volgens de privacywetgeving.’’

Martin vervolgt enthousiast: ‘’Daar gaan we doelen voor opstellen en campagnes op voeren, en dan kijken we wat dat oplevert. We zijn niet alleen op zoek naar dat stukje data, maar kijken naar de hele keten. Wie is die online, offline en hybride klant? En PostNL is daarin voor ons echt een partner, waarmee je kunt sparren en tips aangereikt krijgt.’’

Vijf tips voor de ideale checkout

Patrick Vink, business development manager bij PostNL, deelt vijf tips voor de ideale checkout:

1. Zorg voor een schone database, want garbage in, garbage out.
2. Maak keuzes in landen: selecteer het juiste land.
3. Pas je velden aan en stel per land een eigen format op.
4. Richt je checkout in op conversie. Elk veld te veel zorgt voor afhakers!
5. A/B-testen is een must, zowel aan de voorkant als aan de achterkant.

Wil je ook eenvoudig bezorgopties toevoegen aan je checkout? Of adressen controleren met de adrescheck? Met een ruime keuze aan PostNL-plug-ins en API’s maak je gemakkelijk de koppeling met je webwinkel. Zo sluit je aan op de wensen van jouw klanten. En het maakt verzenden voor jou een stuk makkelijker. Ontdek alle mogelijkheden hier!

Dit artikel is gesponsord door PostNL.