Slim managen van truckbanden levert inzicht, efficiency en besparing op

Slim managen van truckbanden levert inzicht, efficiency en besparing op
Beter bandengedrag en lagere kosten met het juiste Tyre Pressure Monitoring Systeem.

Het slim managen van banden van trucks en opleggers levert, naast inzicht en efficiency, ook een flinke besparing op. Door bandenspanning en -temperatuur op afstand te monitoren kun je gericht en pro-actief actie ondernemen. Waardoor de veiligheid van truck en bestuurder toeneemt, vervoerders meer kilometers rijden met een liter brandstof, minder last hebben van stilstand en profiteren van beter bandengedrag en lagere kosten. Hoe? Met het juiste Tyre Pressure Monitoring Systeem.

Zomaar twee nieuwsberichten op één dag: de kosten voor het wegvervoer stijgen in 2022 tussen de 3,5 en 5,7 procent en de prijs van truckbanden neemt met tien procent toe. Die stijgingspercentages zijn onvermijdelijk, maar als logistiek dienstverlener of transporteur zijn er wel tools die voor handvatten zorgen om in te spelen op stijgende transportkosten.

Bandendruk elke truck en oplegger monitoren

Telematica-tools zijn een voorbeeld van die handvatten waarmee vervoerders en logistiek dienstverleners grip hebben op bijvoorbeeld de kosten van transport. Maar in de praktijk is het nog niet eenvoudig om alle data uit diverse telematicasystemen van meerdere fabrikanten transparant binnen een platform te monitoren. De bandendruk en temperatuur van elke truck en oplegger in een vloot zichtbaar maken, is nu mogelijk binnen TPMS. Dit monitoringsysteem werkt binnen het Webfleet-platform en is ontwikkeld door bandenfabrikant Bridgestone in samenwerking met Webfleet Solutions.

Rekening houden met specifiek gebruik banden

De echte waarde van TPMS is tweeledig. Enerzijds is het aandeel van banden in de totale kosten van een vervoerder ongeveer vijf procent. Daarmee is het bijna vergelijkbaar met tolkosten (zes procent) en onderhoudsuitgaven (zeven procent). Mogelijkheden om het gebruik van die banden te monitoren is daarmee essentieel. Anderzijds biedt TPMS in combinatie met de telematicadata van Webfleet de kans om heel specifiek het gebruik van een band bij te houden.

Sjors de Kruijf: “Wij maken gebruik van telematica, dus gebruikers kunnen binnen het platform zien waar een truck rijdt.

Sjors de Kruijf, verkoopdirecteur Benelux & Nordics legt uit tot welke mogelijkheden dit leidt: “Wij maken gebruik van telematica, dus gebruikers kunnen binnen het platform zien waar een truck rijdt. Dat geeft een bandenleverancier als Bridgestone de kans om binnen een bandencontract rekening te houden met het gedrag van een vrachtauto. Stel dat die alleen op Europese, goed bijgehouden snelwegen rijdt, dan zal er minder snel slijtage optreden dan als een voertuig vooral op B-wegen rijdt. data ontstaat er een voor de gebruikers eerlijker afrekenmodel.”

Banden hoofdoorzaak van stilstaan trucks

Het meten van de bandenspanning vertelt heel veel over wat er goed of juist niet goed gaat. Dat is geen luxe, want uit Brits onderzoek blijkt dat als een truck ongewild stilstaat, negen van de tien keer een verkeerde bandenspanning daarvan de oorzaak is. De banden zijn zelfs goed voor 52 procent van alle truckincidenten.

De banden zijn zelfs goed voor 52 procent van alle truckincidenten”

Het meten van die bandendruk en -temperatuur is daarmee belangrijk. De Kruijf: “Dat we de spanning en temperatuur meten is niet uniek, maar we houden het meten wel eenvoudig door een sensor op het ventiel te plaatsen. Is de sensor niet meer bruikbaar, dan is het een fluitje van een cent om alleen die sensor te vervangen en dus niet de hele band.”

Proactief acteren

Dat vervoerders meer grip willen krijgen op hun kosten, begrijpt De Kruijf als geen ander. “De marges in transport zijn flinterdun. Dus als wij geen waarde kunnen toevoegen, dan komen we niet eens in gesprek met dienstverleners.”

Daarnaast speelt het aspect duurzaamheid steeds vaker een rol in de gesprekken tussen de leverancier en gebruikers van telematicatools. “CO2-besparing? Duurzaamheid? Grote steden willen vanaf 2025 emissievrij zijn. Transporteurs moeten er zeker over nadenken. Dat samen met de beperkte marges, betekent dat je beter zal moeten monitoren dan ooit. Wijkt de bandenspanning minimaal tien procent af, dan krijgt een vlootbeheerder dankzij TPMS proactief een melding dat er afwijkende bandendruk is en kan hij maar ook de planner daar rekening mee houden en actie ondernemen.”

Dit artikel is gesponsord door Webfleet.