Schavemaker introduceert contractlogistiek en implementeert WMS van Arox

Schavemaker introduceert contractlogistiek en implementeert WMS van Arox
“Het WMS, FMS en het DMS helpen ons om onze dienstverlening te laten aansluiten op de specifieke wensen van onze klanten”, vertelt Arnoud Paans.

Schavemaker groeit hard en start nu ook met contractlogistiek. Tegelijk met de introductie van de nieuwe dienstverlening in Moerdijk zijn het Warehouse Management Systeem (WMS), Financieel Management Systeem (FMS) en het Douane Management Systeem (DMS) van Arox Logistics IT geïmplementeerd. Een interview met Arnoud Paans van Schavemaker.

Schavemaker is in de jaren 60 begonnen met transport en heeft zich de afgelopen jaren steeds verder ontwikkeld als logistiek dienstverlener met een breed aanbod. Het bedrijf heeft nu vestigingen in Slowakije, Bulgarije en opslaglocaties in Beverwijk, Moerdijk, Breda/Hazeldonk, Duitsland en Polen, een eigen railterminal in Polen en een treinverbinding tussen Wroclaw in Polen en Moerdijk.

We willen onze klanten meerdere smaken aanbieden voor de logistieke uitdagingen die ze hebben”

Schavemaker biedt sinds kort ook contractlogistiek aan in Moerdijk, waarmee naast warehousing en transport nog meer logistieke diensten uit handen worden genomen zoals het regelen van een zeevracht of een deel customer service. “We willen onze klanten meerdere smaken aanbieden voor de logistieke uitdagingen die ze hebben”, aldus Arnoud Paans, Logistics Development manager. Tegelijk met de introductie van de nieuwe dienstverlening in Moerdijk zijn het Warehouse Management Systeem (WMS), Financieel Management Systeem (FMS) en het Douane Management Systeem (DMS) van Arox Logistics IT geïmplementeerd.

“Challenge us!”

In een paar maanden tijd heeft Schavemaker al een behoorlijk klantenbestand opgebouwd dat gebruikmaakt van contractlogistiek. “Met dit nieuwe dienstenpakket worden we als het ware een logistiek verlengstuk van de klant,” aldus Arnoud Paans. Het huidige klantenbestand bevat onder andere leveranciers in de sectoren consumentengoederen zoals huishoudelijke artikelen, automotive, e-commerce, solar industry, retourlogistiek en speelgoed. Met de slogan ‘Challenge us!’ geeft het bedrijf aan dat ze altijd een klantspecifieke oplossing willen bieden.

Snelheid als onderscheidende factor

Om de contractlogistiek aan de achterkant goed in te richten is een samenwerking gestart met Arox Logistics IT. Schavemaker maakt gebruik van het Warehouse Management Systeem (WMS) van Arox, om de processen rondom het voorraadbeheer te managen. Dit WMS wordt gebruikt in combinatie met het Financieel Management Systeem (FMS) van dezelfde leverancier, waarmee de facturatiestromen in kaart worden gebracht en gecontroleerd. De systemen werken tevens als managementtool. Tot slot is het Douane Management Systeem (DMS) hieraan toegevoegd, welke gekoppeld is aan het WMS.

“Het WMS, FMS en het DMS helpen ons om onze dienstverlening te laten aansluiten op de specifieke wensen van onze klanten”, vertelt Paans. “Arox heeft een systeem opgezet met een stabiele basis, dat flexibel en klantspecifiek is aan te passen. In een markt waarin je je kunt onderscheiden met snelheid is dat cruciaal.”

Logistiek verlengstuk van de klant

De dienstverlening verschilt per klant. Soms begint deze op het moment dat een container of vrachtwagen voor de deur staat. Dan verzorgt Schavemaker bijvoorbeeld het lossen, de controles, de opslag en het vervoer naar diverse bestemmingen. Als goederen eerst uit het buitenland moeten komen dan regelt het bedrijf dat de vracht per zee, per trein of per vrachtwagen naar Moerdijk wordt vervoerd.

Elke klant heeft andere wensen en elke keer maken we daar iets passends voor”

“Elke klant heeft andere wensen en elke keer maken we daar iets passends voor. We hebben echter wel een goede basis nodig waarmee we die flexibiliteit kunnen bieden”, aldus Paans. “Het juiste personeel en een goed werkend ICT-systeem zijn hierbij onmisbaar.”

Logistieke software

In het WMS worden de volgende zaken vastgelegd: inkomende orders van klanten, uitgaande orders en het voorraadbeheer. Het WMS biedt altijd een actueel overzicht van de voorraad, in hoeveelheden en per locatie. Eventuele mankementen worden ook vastgelegd in het systeem. “We zijn bezig met een doorontwikkeling, zodat onze klanten zo makkelijk mogelijk hun orders rechtstreeks aan ons kunnen doorgeven.” In het FMS worden alle inkomende en uitgaande orders geplaatst. Dit gebeurt voor een deel geautomatiseerd. Na een korte uitleg over de systemen konden de medewerkers er gelijk mee aan de slag.

Bij Arox Logistics IT werken software experts met jarenlange logistieke ervaring. “In samenwerking met Schavemaker hebben we een goed en passend fundament neergezet”, aldus Arno Bruining, eigenaar van Arox Logistics IT. “Het WMS, FMS en DMS groeien mee met Schavemaker, de systemen zijn schaalbaar. Daarnaast is er ook altijd ruimte voor doorontwikkeling. Wij volgen wij de laatste logistieke trends op de voet en we testen continu innovatieve oplossingen, onder andere met gebruik van drones en glasses.”

Stabiele basis maar altijd flexibel

“We krijgen nu steeds vaker klanten met nieuwe eisen”, vertelt Paans. “Hierop moeten we onze werkwijze en ook ons systeem aanpassen. Denk aan pallets die worden opgedeeld, locaties waar een gedeelte van een pallet naartoe moet, serienummers. Er komen steeds meer functionaliteiten bij.”

Paans spart regelmatig met Arno Bruining over de aanpassingen en doorontwikkeling van het WMS en FMS en verwacht dat dit een continu proces blijft. “Het is prettig dat we snel kunnen schakelen en van beide kanten het systeem verder uitwerken. De volgende vragen staan voor ons beiden centraal: Hoe kun je meer halen uit het systeem? Wat kun je nog meer bieden richting je klanten?”

Toekomstlogistiek

Om de contractlogistiek goed neer te zetten heeft Schavemaker een aantal nieuwe medewerkers aangenomen. In Moerdijk is hiervoor een nieuwe afdeling opgericht onder de naam ‘Schavemaker Logistics Solutions’, met op dit moment 12 medewerkers. “Samen met onze klanten werken we eerst aan een gezonde basis van deze nieuwe dienstverlening”, vertelt Paans.

“Na onze ervaring in deze eerste maanden zijn we er in ieder geval van overtuigd dat er een grote vraag blijft naar contractlogistiek.”

Dit artikel is gesponsord door Arox Logistics IT.