Timo van Hooijdonk (business analist bol.com): "Speuren naar kansen voor verbetering logistiek"

Timo van Hooijdonk (business analist bol.com): "Speuren naar kansen voor verbetering logistiek"
Als business analist vormt Timo van Hooijdonk de verbindende schakel tussen operatie en data science.

Bol.com is continu op zoek naar kansen om de bestaande fulfilmentcapaciteit nog beter in te zetten. Timo van Hooijdonk is één van de business analisten bij wie mensen aankloppen met een goed idee. En natuurlijk ziet hij ook zelf voortdurend kansen voor verbetering. Samen met collega's uit verschillende disciplines probeert hij de beste ideeën om te zetten in concrete oplossingen. "Het is elke keer weer kicken als een idee goed uitpakt."

Als business analist vormt Timo van Hooijdonk de verbindende schakel tussen operatie en data science. Hij maakt de vertaalslag tussen de collega’s van logistiek en de collega’s van IT die slimme algoritmes bedenken. “Met simulaties onderzoeken we hoe goed die algoritmes werken. Soms moeten we iets aanpassen voor een nog beter resultaat. Het is elke keer weer kicken als we ontdekken dat we met een nieuwe oplossing onze capaciteit beter kunnen benutten en kosten kunnen besparen.”

Wat hem aanspreekt, is de vrijheid om ideeën op te pakken. Die ideeën komen van de mensen uit de warehouses of vloeien voort uit strategische beslissingen van de directie. “Maar vaak ook komen we als business analisten zelf met ideeën. Bij elk project lopen we weer tegen zaken aan die beter kunnen. Soms is het niet meer dan een vaag vermoeden dat ergens winst is te behalen. Het is aan onszelf om dat vermoeden concreet te maken en uit te werken. Helaas hebben we veel meer ideeën dan tijd om ze op te pakken”, lacht Van Hooijdonk.

Waar op voorraad?

Een aansprekend voorbeeld is de vraag welk artikel in welk warehouse op voorraad moet worden gelegd. Een jaar geleden was deze keuze nog niet zo lastig. Bol.com beschikte op dat moment over twee warehouses. “Inmiddels is onze logistiek ingericht via vier warehouses. Dat betekent meer opties, wat het vraagstuk opeens veel complexer maakt”, vertelt Van Hooijdonk. Als business analist is hij onderdeel van het team dat bol.com een jaar geleden heeft opgezet om dit vraagstuk te helpen oplossen.

Wat de juiste keuze is, hangt nauw samen met een ander kwestie: welke order kun je het best vanuit welk warehouse verzenden? Dat sommige artikelen in meerdere warehouses op voorraad liggen, maakt het zoeken naar een antwoord complex. “Natuurlijk kijken we daarbij naar de kosten, maar dat is niet de enige factor. We zijn nu bezig om ook de capaciteit mee te nemen in deze kwestie. Met name aan het eind van het jaar is dit een uitdaging. Dan is het zaak om de werklast zo goed mogelijk over de warehouses te verdelen.”

We hebben een speciaal team dat met behulp van dashboards voortdurend checkt of we in elk warehouse voldoende capaciteit hebben ”

Verbindende schakel

Van Hooijdonk werkt nauw samen met één van de twee IT-teams op zijn afdeling. Samen met de data scientists uit dit team ontwikkelt hij slimme tools die op basis van de beschikbare data berekenen wat de juiste keuzes zijn. “We hebben een speciaal team dat met behulp van dashboards voortdurend checkt of we in elk warehouse voldoende capaciteit hebben. Zij overleggen veelvuldig met de mensen in de operatie om de juiste keuzes te kunnen maken. Wij helpen daarbij door het team nieuwe, slimme tools te verstrekken.”

Sneller schakelen

Van Hooijdonk werkt inmiddels twee jaar bij bol.com. Na zijn studie Technische Bedrijfskunde in Eindhoven is hij aan de slag gegaan bij een grote pakketvervoerder. Daar bekleedde hij min of meer dezelfde functie als nu, maar dan binnen een bedrijf dat vrijwel alle IT-ontwikkelingen had uitbesteed. “Dat leidde tot veel vertraging en ruis in de communicatie.”

Na vijf jaar wilde Van Hooijdonk graag overstappen naar een bedrijf met een eigen IT-team. Vanuit zijn functie bij de vorige werkgever had hij bol.com al leren kennen als een leuke club van enthousiaste mensen. De overstap was snel gemaakt. “Nu zit ik letterlijk naast een tafel met IT’ers. Als ik een idee heb, kan ik direct met hen sparren en krijg ik meteen een indruk van de mogelijkheden om dat idee te realiseren. Dat schakelt vele malen sneller.”

Nooit alleen

Wat hem goed doet, is de wetenschap dat hij er nooit alleen voor staat. Als Van Hooijdonk hulp nodig heeft of vastloopt, kan hij altijd een collega op de schouder tikken. “Iedereen maakt tijd om mee te denken en te sparren over oplossingen. Ondanks de coronapandemie is het teamgevoel binnen bol.com nog altijd erg sterk. Het bedrijf doet alles om dat in stand te houden. En dat werkt. Ik ben nog even betrokken en gemotiveerd als voor de pandemie. Ook bij collega’s merk ik dat de loyaliteit groot blijft.”

Dit artikel is gesponsord door bol.com.