Het kan wel degelijk: flexibel, schaalbaar en duurzaam automatiseren

Het kan wel degelijk: flexibel, schaalbaar en duurzaam automatiseren
Geek+ heeft verschillende toepassingen ontwikkeld waarin robots het intern transport overnemen en de goederen naar de orderpickers toebrengen.

De e-commerce-sector beleeft momenteel een flinke groeiversnelling. Met name in deze decembermaand lopen daardoor veel magazijnen tegen capaciteitsgrenzen op. Investeren in automatisering is nodig om die grenzen te verleggen. Met inzet van nieuwe technologieën leidt dat tot een operatie die snelheid en efficiëntie paart aan flexibiliteit, schaalbaarheid en duurzaamheid. Veer Motion Solutions vertelt hier graag meer over de innovatieve mogelijkheden.

Meer dan ooit maken consumenten gebruik van de mogelijkheden om te shoppen op afstand. Menig e-commerce-magazijn heeft zijn personeelsbestand de afgelopen maanden moeten verdubbelen om de hausse aan online orders te kunnen verwerken. Maar de inzet van extra personeel is aan grenzen gebonden. Wie steeds meer orderpickers met hun orderpickkarren inschakelt, ziet de congestie in de smalle gangen toenemen. Tot het kantelpunt is bereikt en de inzet van nog meer mensen contraproductief werkt.

Tijd ontbreekt

Met mechanisering en automatisering van processen kunnen e-commerce-magazijnen hun capaciteit, productiviteit en efficiëntie met sprongen vergroten. Traditionele oplossingen met kranen, shuttles en conveyors hebben echter een paar grote nadelen.
Allereerst is veel tijd nodig om deze systemen te installeren, te programmeren, te testen en in gebruik te nemen. Tijd die vaak ontbreekt gezien de huidige groeiversnelling in e-commerce.

Daarnaast zijn deze traditionele oplossingen beperkt qua flexibiliteit en schaalbaarheid. Bedrijven die daarvoor kiezen, moeten
meteen investeren in een capaciteit die toereikend is voor de komende drie, vier of vijf jaar. Met andere woorden: ze zullen vooruit moeten kijken en een prognose moeten maken van de verwachte groei. Alleen is dit jaar duidelijk geworden dat prognoses maken lastiger is dan ooit.

Robots halen bakken uit de bakkenmagazijnen.

Artificiële intelligentie

De oplossing bestaat uit de inzet van autonome mobiele robots (AMR) zoals die zijn ontwikkeld door Geek+. Als deze robots opereren in een afgesloten gebied, vinden ze hun weg aan de hand van een raster van QR-codes op de vloer. Als de robots het hele magazijn als werkveld hebben, zoeken ze zelf hun weg met gebruik van SLAM-technologie. “In dat geval kunnen de robots ook veilig tussen mensen opereren. Artificiële intelligentie zorgt ervoor dat ze elkaar niet belemmeren en altijd de snelste en efficiëntste route vinden”, stelt Jackson Zhang, president bij Geek+ Europe.

Geek+ heeft verschillende toepassingen ontwikkeld waarin robots het intern transport overnemen en de goederen naar de order- pickers toebrengen. Denk aan robots die een stellingkast met verschillende goederen naar een orderpickstation brengen zelfstandig bakken uit een bakkenmagazijn halen. In beide toepassingen verspillen orderpickers geen tijd neer met het lopen en zoeken naar de juiste producten.

Flexibel en schaalbaar

Als een order compleet is, kunnen dezelfde robots van Geek+ worden ingezet om de orders te transporteren naar het juiste inpakstation en vervolgens te sorteren op bestemming. Dat zijn processen waarvoor in traditionele magazijnen honderden meters aan conveyors nodig zijn. Die nemen niet alleen veel ruimte in beslag, maar zijn ook complex qua aansturing. Voor de robots is alleen een lege magazijnvloer nodig.

Het grote voordeel van de robots is hun flexibiliteit en schaalbaarheid. Anders dan bij kranen, shuttles en conveyors is voor de inzet van robots geen fysieke infrastructuur nodig. Wie een proces wil aanpassen, hoeft dus geen systemen af te breken. Een andere instelling kiezen in de software is voldoende. “Daarnaast hoeven bedrijven niet te investeren in een capaciteit die misschien pas over vijf jaar nodig is. Ze kunnen starten met een klein aantal robots en dat naar behoefte uitbreiden”, verklaart eigenaar Niels van der Sloot van Veer Motion Solutions (VMS), partner van Geek+.

Duurzaam verpakken

Wie robots inzet voor automatisering van orderpicking en intern transport, blijft nog met één bottleneck zitten: het manuele inpakproces. Ook daarvoor biedt VMS een unieke oplossing met de innovatieve verpakkingsmachines van Sitma. Daarmee is het mogelijk om zelfs voor de kleinste zendingen een verpakking op maat te maken. Een 3D-scan brengt de daarvoor benodigde dimensies in kaart.

Van der Sloot: “Met deze machines kunnen we producten verpakken in plastic, bioplastic of bubbelfolie, maar ook in papier. We zien steeds vaker dat de primaire productverpakking van prima kwaliteit is. Met een stevige, waterbestendige papieren verpakking met geprint adres en barcode, dus zonder extra verzendlabel, ontstaat dan een verpakking op maat die leidt tot aanzienlijke verbetering van de sustainability. Bovendien halen we daarmee hoge snelheden: tot 3500 verpakkingen per uur inclusief sortering op vervoerder.”

De verpakkingen van de toekomst voor e-commerce.

Met de robots van Geek+ en de verpakkingsmachines van Sitma kan eindeloos worden gecombineerd, stelt Van der Sloot.

“Neem als voorbeeld een retailer die vanuit één distributiecentrum zowel de winkels bevoorraad als de consumenten belevert. Overdag kunnen de robots hoofdzakelijk worden ingezet om de bestellingen van de winkels gereed te maken. Als in de avonduren het aantal orders uit de webshop toeneemt, kunnen ze worden ingezet voor de afhandeling van online orders. Dat scheelt in investeringskosten.”

Hoge betrouwbaarheid

VMS is een ervaren system integrator met een andere kijk op automatisering in e-commerce. Van der Sloot heeft een zesde zintuig voor innovatie ontwikkeld en werkt naast Geek+ en Sitma ook samen met andere innovatieve partijen zoals Ferag, Avancon en Skilled Group. VMS is in staat om voor elke situatie de machines en systemen te vinden die samen de best passende oplossing vormen. “We hebben direct toegang tot de engineers van onze partners. Als er nog  geen passende oplossing bestaat, dan ontwikkelen we die.”

VMS is een relatief nieuwe speler in de markt van e-commerce-magazijnen, maar weet wat de sector vraagt: flexibele, schaalbare en duurzame oplossingen met een korte terugverdientijd en een hoge mate van betrouwbaarheid. “Wij hebben onze sporen verdiend in de grafische industrie. Onze oplossingen draaien in alle grote drukkerijen van Nederland. Net als e-commerce is dat een sector met hoge volumes en korte doorlooptijden die zich geen stilstand kan permitteren. Wij weten wat daarvoor nodig is.”

Dit artikel is gesponsord door VMS.

Product Manager Auke Hylarides (links) en Solution Marketeer Chris Spaander (rechts)

Waarom flexibiliteit steeds belangrijker wordt

De uitdagingen waar groothandels, producenten en logistieke ondernemers tegenaan lopen stapelen zich op. Denk aan veranderende klantverwachtingen en het personeelstekort. Met digitalisering van het kantoor, productie en magazijn is daarop in te spelen. De Premium edities van Exact Online bieden de tools om met deze uitdagingen om te gaan.

BridgeFund: 'Wij financieren ondernemers vooruit'

BridgeFund: 'Wij financieren ondernemers vooruit'

Als logistiek ondernemer weet je als geen ander dat groei vaak afhankelijk is van investeringen. Of het nu gaat om een nieuwe bestelbus, een uitbreiding van je magazijncapaciteit, of extra personeel voor piekperiodes, er komt altijd een moment waarop je bedrijf een impuls nodig heeft. Hoewel je misschien wilt wachten tot je voldoende eigen kapitaal hebt opgebouwd, kan een zakelijke lening vaak een snellere en slimmere weg naar succes zijn.

Maaike Stoops, general manager van de vestiging van LINKIT in Zuid-Afrika: 'Deze middag is juist een moment om te connecten met mensen uit andere organisaties die voor dezelfde uitdagingen in verandering staan.'

Zo blijf je als logistiek dienstverlener wendbaar

Hoe blijf je als logistiek dienstverlener goed op de hoogte van de snelle technologische ontwikkelingen? Hoe blijf je wendbaar? Voor IT'ers in de logistiek is het soms goed om te horen hoe andere grote organisaties hiermee omgaan. Een event op 3 oktober biedt uitkomst.

De transport & logistiek-sector laat datakansen liggen

De transport & logistiek-sector laat datakansen liggen

"Wie in de toekomst niet het maximale uit zijn data weet te halen, komt geheid stil te staan," vertelt Jan van der Torn van Incentro. Uit het marktonderzoek van zijn bedrijf blijkt dat de transport- & logistieksector nog veel kansen onbenut laat. Het goede nieuws: voor ondernemers die slim schakelen met data, valt er een wereld te winnen.