Euser ziet elektrisch rijden vooral als een leerproces - LOGISTIEK EN INNOVATIE [2]

Euser ziet elektrisch rijden vooral als een leerproces - LOGISTIEK EN INNOVATIE [2]
Bas Euser, directeur van Koninklijke C. & H. Euser Transport (foto Roel Dijkstra)

Hoe anticipeer je als logistiek dienstverlener op de toekomstige invoering van zero emissie zones. Dat vraagt om investeringen in nieuwe materieel en ervaringen op doen. Afwachten is geen optie, is het devies van C. & H. Euser Transport, dat recent twee elektrische DAF trucks aanschafte. "Als we deze investering niet doen dan hebben we geen bestaansrecht meer op de langere termijn", zegt Bas Euser. Vijf vragen aan hem in dit tweede deel van een serie artikelen waarin logistiek dienstverleners hun innovatiekracht laten zien.

Exact op de dag dat zijn opa 101 jaar geleden een bodedienst startte met paard-en-wagen in de regio Barendrecht, zette Bas Euser, directeur van C. & H. Euser Transport, begin februari zijn handtekening voor de aankoop van twee elektrische trucks van DAF. Een mijlpaal voor het bedrijf, dat plek 98 inneemt in de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2021. Tevens een kostbare investering voor de logistiek dienstverlener die vorig jaar - toen het eeuwfeest werd gevierd - het predicaat van Koninklijk kreeg toegekend. Euser: “Ik heb nog nooit zo’n dure handtekening gezet voor twee vrachtwagens want alles bij elkaar opgeteld gaat het om een investering van bijna een miljoen euro. Deze eerste stap is de grootste, maar wel een belangrijke want het gaat om ons bestaansrecht en de continuïteit want van oudsher is onze kernactiviteit geconditioneerde fijndistributie in onder andere de binnensteden van de regio Zuidwest-Nederland.”

1. Wat maakt deze investering zo bijzonder?

“We zijn als logistiek dienstverlener in Nederland koploper waar het gaat om duurzame stadslogistiek. We zijn ook een van de eerste middelgrote dienstverleners die investeert in elektrische trucks, in ons geval een 4x2 CF Electric trekker en een 6x2 CF Electric bakwagen (lees ook kader: Waar gaat Euser mee rijden?, red.). We volgen de ontwikkelingen op het gebied van het elektrisch rijden met trucks al een jaar of vier op de voet, maar wat mij tegenhield al die tijd om te investeren, was de onbetrouwbaarheid van de beschikbare batterijtechniek.

Onbetrouwbaarheid van de batterij hield mij tegen”

Dat veranderde toen de OEM-er (Original Equipment Manufacturer) DAF de komst aankondigde van batterij-elektrische CF-truck. Toen zijn we serieus belangstelling gaan tonen voor dit model. Inmiddels zijn de door ons bestelde trucks in productie bij DAF in Eindhoven. Bij onze dealer BEST Trucks Barendrecht wordt alles voorbereid om ze eind juli af te leveren. In augustus gaan we met deze trucks de weg op.”

LOGISTIEK EN INNOVATIE - hier zijn bedrijven supertrots op

Voor de jaarlijkse Top 100 Logistiek Dienstverleners geldt innovatie in toenemende mate als onderscheidend element.
Maar wat doen bedrijven op dit gebied? In deze serie artikelen vertellen 'innovatieve koplopers' hun verhaal.

Meer artikelen in deze serie >>>

2. Wanneer is het idee geboren?

“Het is een traject dat al een paar jaar bij ons speelt want we kunnen onze ogen niet sluiten voor de noodzakelijke energietransitie in transport. We zijn als logistiek dienstverlener van oudsher gericht op binnenstedelijke en geconditioneerde fijndistributie voor de foodservice en de foodretail. Ons wagenpark bestaat uit 350 eenheden, waarvan er 120 bakwagen zijn. De zero emissie zones die eraan zitten te komen in 2025 zijn voor ons de belangrijkste trigger om te investeren in deze elektrische trucks vooral ook omdat er bij verladers, opdrachtgevers en overheden steeds meer aandacht is voor elektrisch rijden.”

Lees verder onder dit kader

Dit concludeert de expert

elektrisch bart banning

Bart Banning (ABN Amro) is als expert betrokken bij de samenstelling van de Top 100 Logistiek Dienstverleners

Het begint met visie
Toekomstbestendig ondernemen begint volgens Euser met een heldere visie op de veranderende logistieke behoefte in de markt van jouw opdrachtgever. Dit vraagt om continue aanscherping van de vraag waar de toegevoegde waarde als logistieke partner ligt.
Onderscheidend vermogen
Mooi om je actief als lid van de duurzame koplopersgroep te onderscheiden. Maar het moment van timing moet wel goed gekozen worden. Tenslotte blijft een betrouwbare logistieke executie één van de belangrijk thema’s voor de opdrachtgever.
Identiteit 
Euser neemt als logistiek dienstverlener zijn verantwoordelijkheid in de duurzame transitie door te investeren in innovatie. Dit zegt veel over het profiel en de cultuur van het bedrijf. En vormt een belangrijke vertrouwensbasis voor opdrachtgevers en medewerkers.
Innovatief vermogen.
Aansluiting bij initiatieven als Green Deal ZES en de samenwerking met partners verhoogt het vermogen om te innoveren. Er ontstaat een sterk ecosysteem dat niet alleen het logistieke bedrijf verduurzaamt, maar de hele keten.
Toon lef, met gevoel voor realiteit
Technologische en digitale innovaties versnellen de duurzame transitie. Euser laat zien dat het proces ook vraagt om een positief kritische blik op het innovatief vermogen van je bedrijf en medewerkers. Soms is een stapje terug nodig om vervolgens twee stappen vooruit te kunnen zetten.

3. Welk traject is doorlopen?

“Wij zijn inmiddels een van de ondertekenaars van het Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek convenant voor de regio Groot-Rotterdam en de Drechtsteden. We delen voor het DKTI-project (Demonstratie klimaattechnologieën en innovaties in transport, red.) onze ervaringen op het gebied van zero emissie transport met TNO en Fontys Hogeschool. Zij gaan ook onze voertuigen monitoren, delen alle data met de betrokken partijen en adviseren waar nodig. Wij stappen nu in dit project om er voor de toekomst ervaring mee op te doen, want vast staat dat deze techniek een blijvertje is voor de komende tijd. Laadpalenleverancier ABB gaat daarnaast zorgen voor de aanleg van het laadnetwerk op ons eigen terrein en uiteraard hebben we gebruik gemaakt van de bestaande subsidiemogelijkheden, om dit allemaal mogelijk te maken. Eén van de uitdagingen wordt de actieradius van de trucks in combinatie met de transportkoeling. Het batterijpakket op trucks wordt namelijk straks niet alleen gebruikt voor de aandrijving, maar ook voor de stroomvoorziening van het stille koelsysteem die kan koelen variërend van vier graden tot een maximaal min twintig graden Celsius.”

Eén van de uitdagingen wordt de actieradius van de trucks”

4. Hoe ga je de prestaties monitoren?

“In samenspraak met DAF/VDL willen we op basis van de grote hoeveelheid aan data die deze trucks genereren meer inzicht krijgen hoe de batterijtechniek werkt en wat de invloed is van de koelinstallatie op de uiteindelijke actieradius. Deze installatie onttrekt namelijk zijn energie rechtstreeks van het accupakket en daarbij komt dat je ook nog eens een elektrische laadklep hebt om de goederen te laden en lossen. TNO en Fontys gaan analyseren hoe de status van de batterij verloopt met de inzet, dus kennis over het energieverbruik. Plan algoritmes zullen hier uiteindelijk op moeten worden toegepast. Voor ons staat bij deze investering voorop: samen leren en samen doen. We staan dan ook in nauw contact met overheden, de gemeenten en klanten. Het mooie is dat we met DAF/VDL de volgende stappen kunnen maken in dit elektrificatietraject en we leren ook van onze deelname aan de proeftuin. Grootste zorg is op dit moment de beschikbare elektra-infrastructuur en het beschikbare vermogen. Als ik vijftig bakwagens voor binnenstedelijke distributie op mijn terrein moet opladen dan kan het huidige stroomnet dit niet aan. Laat staan dat we met groene energie willen laden. Ook hier geldt wederom het samenspel. Ik ben met energieleveranciers in gesprek hoe we dit straks gaan oplossen door bijvoorbeeld gezamenlijk te investeren in laadpalen, met als doel ook gezamenlijk gebruik.”

Waar gaat Euser mee rijden?
Logistiek dienstverlener C. & H. Euser Transport gaat vanaf augustus rijden met twee elektrische DAF-trucks: een 4x2 CF Electric trekker en een 6x2 CF Electric bakwagen.
Specificaties trekker
Eigen gewicht: 9.000 kilogram,
Bruto voertuiggewicht: 37 ton
Elektromotor: 210 kW, lithium-ion batterijpakket van 350 kWh/effectief 315 kWh
Actieradius: ruim 200 kilometer
Laadtijd: opladen bij een oplaadstation van >250 kilowatt duurt 45 tot 75 minuten.
Specificaties bakwagen
As: 6x2 met gestuurde naloopas
Eigen gewicht: 10.200 kilogram
Bruto voertuiggewicht: 28 ton
Elektromotor: 210 kW, lithium-ion batterijpakket 350 kWh/effectief 315 kWh
Actieradius: ruim 200 kilometer
Laadtijd: opladen bij een oplaadstation van 180 kilowatt duurt 120 tot 150 minuten.
C & H. Euser Transport verwacht met de CF-bakwagen jaarlijks 60.000 kilometer af te leggen en met de trekker- city trailer 90.000 kilometer.

5. Waarom moeten anderen het ook doen?

“Ik zelf heb alle vertrouwen in dit product omdat er een sterk merk als DAF achter staat. Belangrijk voor het welslagen is dat klanten er ook voor openstaan als dingen een keer niet goed gaan. Op het moment dat het niet goed gaat, moeten we ook kunnen schakelen. En we moeten gezamenlijk leren; afstemming met klanten en gemeenten (venstertijden) zullen noodzakelijk zijn. We beginnen met inzet bij de foodservice. Leveringen vanuit onze standplaats met de elektrische bakwagen aan regiovestigingen in opdracht van Havi. De tweede truck – de city trailer – zetten we in voor retail leveringen van Albert Heijn en die stationeren we bij hun DC-locatie in Pijnacker, waar ook een (snel)-laadplein aanwezig is.

Met 2025 in het vooruitzicht is afwachten geen optie”

We gaan op safe door bewust te kiezen voor inzet dicht bij huis. Daarbij komt dat BEST Trucks op nog geen 500 meter bij ons vandaan is gevestigd. Op basis van de ervaringen die we nu hebben opgedaan, zou ik collega’s die van plan zijn om één of meerdere elektrische trucks aan te schaffen vooral willen meegeven dat het niet alleen het voertuig is waarin je investeert. Je moet ook aan de ‘voorkant investeren’. Daar bedoel ik mee de laadinfrastructuur en de investeringen in de elektriciteitsvoorziening. Onderschat dat niet want zo’n eerste dubbele laadpaal, bij ons op het terrein, kostte ook al gauw een ton. Mijn belangrijkste boodschap is dat je in dit soort trajecten vooral niet de hele trap moet zien om de eerste stap te zetten en daarbij komt dat – met 2025 in het vooruitzicht - afwachten geen optie is.”

In juni wordt de nieuwe Top 100 Logistiek Dienstverleners 2021 bekend gemaakt, mis het niet

Bas Dijkhuizen

Bas Dijkhuizen

Senior-redacteur