nieuws

DAF en VDL presenteren elektrische truck voor stadsdistributie (video)

Distributie 4337

DAF Trucks en VDL presenteerden vanochtend in thuishaven Eindhoven gezamenlijk de eerste elektrische truck. De trekker is gebaseerd op de CF-uitvoering van DAF en heeft een actieradius van 100 kilometer op één acculading. De middelzware CF Electric is vooral geschikt voor distributie-activiteiten van hoge volumes in stedelijke gebieden. De truck wordt in eerste instantie de komende tijd in de praktijk getest door een aantal transportbedrijven.

DAF en VDL presenteren elektrische truck voor stadsdistributie (video)
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat onthulde samen met Willem van der Leegte (rechts), zijn vader Wim van der Leegte en Preston Feight (links) de eerste zware elektrische truck die DAF Trucks en VDL samen ontwikkelden.

Het hing al geruime tijd in de lucht maar aan het eind van de ochtend was dan eindelijk in het Klokgebouw (de vroegere productielocatie van Philips, red.) de lancering van de elektrische emissieloze truck -die DAF Trucks en VDL de afgelopen twee jaar samen ontwikkelden- een feit. Die samenwerking resulteerde in de ‘CF Electric’, een 4×2 trekker die speciaal ontwikkeld is voor distributieverkeer tot 40 ton in stedelijke gebieden, waar één- of twee-assige trailers de standaard zijn. Het voertuig is gebaseerd op de DAF CF – de ‘International Truck of the Year 2018’ – en maakt voor de volledig elektrische aandrijving gebruik van de door VDL’s geleverde ‘E-Power Technology’.

Snelladen accu duurt een half uur

Het hart van de aandrijflijn bestaat uit een elektromotor van 210 kW (ongeveer 300 PK), die gevoed wordt door een lithium-ion accupakket (gewicht 3000 kilogram, red.) met een capaciteit van in totaal 170 kWh. De CF Electric-trekker heeft een actieradius van ongeveer 100 kilometer, waardoor hij geschikt is voor het vervoer van hoge volumes binnen de stedelijke distributie. Het snelladen van de accu’s kan in 30 minuten gebeuren en het volledig opladen in slechts anderhalf uur.

Best of both worlds

Voorafgaand aan de officiële onthulling van de CF-Electric door minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) werd door zowel Preston Feight, president-directeur van DAF Trucks als Willem van der Leegte, directeur van VDL Groep, dat beide Eindhovense bedrijven er in geslaagd zijn om best of both worlds met elkaar te combineren, wat uiteindelijk resulteerde in de lancering van deze e-truck, waarvan de eerste plannen overigens al twee jaar geleden werden gepresenteerd. Zo beschikt de trekker over een aandrijflijn die ook gebruikt wordt in de elektrische stadsbussen van VDL en DAF op zijn beurt leverde het chassis en de cabine.

Lees ook:

Schoon in de stad – hoe faciliteren truckfabrikanten zero emissie?

 

VDL en DAF brengen e-truck gezamenlijk uit

Dat de introductie van de e-truck langer op zich liet wachten komt volgens VDL Groep-woordvoerder Miel Timmers omdat DAF niet alleen leverancier is, maar ook na de bekendmaking van het plan door VDL is de truckbouwer intensiever betrokken geraakt bij de ontwikkeling van de elektrische vrachtwagen. “We brengen deze truck nu ook gezamenlijk uit, onder de naam van zowel VDL als DAF.”

Dit jaar praktijktesten

De trucks worden overigens geproduceerd door DAF. VDL op zijn beurt installeert de volledig elektrische installatie. Zowel DAF als VDL willen nog niet prijsgeven wanneer de CF op de markt komt. “In eerste instantie laten we in de loop van dit jaar een aantal gerenommeerde klanten van ons een aantal van deze trucks in de praktijk testen. Daarna zal er meer duidelijkheid komen wanneer deze trucks op de markt komen”, stelde  zegt directeur Menno Kleingeld van VDL ETS (Enabling Transport Solutions). Kleingeld benadrukte dat de huidige actieradius van de e-truck toereikend is. “Voor distributie in en rondom steden is 100 kilometer ruim voldoende. Bovendien kunnen de accu’s in een half uur tijd weer snel opgeladen worden en het volledig opladen duurt ook maar anderhalf uur.”

E-truck duurder dan dieselvrachtwagen

Preston Feight stelt dat de vandaag onthulde elektrische vrachtwagen op dit moment nog vier tot vijf keer duurder is dan een vergelijkbare dieseltruck. “Maar de prijs zal snel dalen omdat de technologische ontwikkeling erg snel gaat en er schaalvoordelen ontstaan zodra de serieproductie op gang komt.”

Truckheffing om te investeren in duurzaamheid

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat liet weten na de onthulling dat er in de toekomst subsidies denkbaar zijn voor bedrijven die een e-truck willen aanschaffen. “Er komt een vrachtwagenheffing  – die klinkt misschien wat onvriendelijk in de oren – maar het grootste deel van de opbrengst van deze heffing vloeit terug naar de sector voor duurzame innovatie. Over de verdeling daarvan zijn we nog in gesprek met de brancheverenigingen als TLN en Evofenedex.

 

Reageer op dit artikel