nieuws

Green Deal geeft stadsdistributie nieuwe impuls

Distributie

Green Deal Zero Emission Stadslogistiek moet meer dan ooit partijen verbinden om tot praktische oplossingen te komen. 54 partijen hebben vrijdag de deal ondertekend.

Green Deal geeft stadsdistributie nieuwe impuls

Naast EVO, TLN, Connekt zijn tientallen verladers en vervoerders bij de deal betrokken. Ook vertegenwoordigers van de automotive industrie en leveranciers van schone brandstoffen hebben de overeenkomst getekend. Met die laatste groep is TLN blij, want volgens TLN voorzitter Arthur van Dijk moet er in de deal ook ruimte zijn voor Euro 6-vrachtauto’s en alternatieve brandstoffen zoals groen gas en LNG. Daarmee kan op een realistische manier worden toegewerkt naar zero emissie goederenvervoer in de binnenstad vanaf 2025, aldus Van Dijk.

Staatssecretaris

Wilma Mansveld, staatssecretaris van Infrastructuur & Milieu zette als eerste haar handtekening onder de nieuwe nationale overeenkomst. Dit gebeurde vrijdag in de stad Groningen. In de Green Deal is vastgelegd dat overheden en bedrijfsleven gezamenlijk proeftuinen stadslogistiek ontwikkelen en uitvoeren.

Emissievrij

Naast nieuwe technologie en logistieke concepten, is aandacht voor handhaving en bijvoorbeeld het faciliteren van voldoende laad- losplaatsen. Het doel is een emissievrije stadsdistributie te realiseren en stadsdistributie in 2030 grotendeels CO2 vrij te hebben. In 2020 worden de resultaten bekend en worden kansrijke initiatieven opgeschaald.

Verbindende factor

Mansveld benadrukte in haar speech dat de kracht van de deal zit in samenwerking. Het gaat er volgens haar om samen op te trekken om tot slimme oplossingen te komen. “Er zijn al veel initiatieven op het gebied van voertuigtechnologie, bundeling en smart mobility. Het gaat er om hoe we steden bij elkaar krijgen”? De staatssecretaris en de 51 andere partijen geloven dat de green deal de verbindende factor is. “Steden zijn niet het probleem, maar de oplossing. We hebben een goede aftrap gemaakt, nu is het zaak om in 2025 goed aan te komen. Ik heb daar alle vertrouwen in.”

54 partijen

De 54 partijen die de deal hebben ondertekend zijn: Albert Heijn, APC Logistiek, Arnhem, Bidvest DeliXL, Binnenstadservice Nederland

Bovag, Carrier Transicold Netherlands, CB, Coöperatieve Combipakt UA, Combipakt Nijmegen, Cornelissen Transport, D.J.Middelkoop,

De Rooy Transport, Delft, Deltalinqs/LNG, e-Traction, EVO, Groningen, Hema, Hytruck, ING Bank, Innimo, Iveco Schouten, Lekkerland Nederland, LNG24, Maastricht, Maatwerkdistributie, Min EZ, Min IenM, MKB-Nederland, Natuur en Milieu, Nijmegen, Nissan, Peter Appel Transport, PostNL, RAI Vereniging, Regionale Stadsbode, Renault, Rolande LNG, Rotterdam, Spijkstaal, St. van den Brink & Zn,

Stadsregio Arnhem-Nijmegen, Stichting Duurzaam Repareren, Technische Unie, TLN, TNO, TransMission, Utrecht, Van Gansewinkel, Nederland, VNO-NCW, Zutphen.

Meer over stadsdistributie

Hoe is het gesteld met de stedelijke distributie in Nederland en waar gaat het naar toe? Lees hierover in het decembernummer van Logistiek. Nog geen abonnee? Bekijk de (digitale) mogelijkheden

Reageer op dit artikel